1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota wygrywa w testach bezpieczeństwa IIHS
07-09-2022

Toyota wygrywa w testach bezpieczeństwa IIHS

System zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy
Dwa modele Toyoty – Camry i Highlander – zdobyły najwyższą ocenę Superior w teście skuteczności systemu zapobiegania kolizji z pieszym w nocy przeprowadzonym przez amerykański IIHS. To kolejny dowód na najwyższą jakość systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Zbliżony wynik uzyskały jedynie dwa auta innych marek. 
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) jest amerykańskim odpowiednikiem Euro NCAP, który wyznaczył producentom samochodów jeszcze wyższe standardy bezpieczeństwa. W związku z dużą liczbą wypadków, których ofiarami są piesi korzystający z jezdni po zapadnięciu zmroku, instytut wprowadził nowy element do swoich testów. Polega on na sprawdzeniu skuteczności systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi podczas nocnej jazdy. 
Testem nowego typu IIHS objął dotychczas 23 modele z trzech segmentów – są to auta średniej wielkości, SUV-y średniej wielkości i pick-upy. Zdecydowana większość z nich nie spełniła jednak oczekiwań, w przeciwieństwie do aut Toyoty i jedynie dwóch samochodów innych marek. Sedan Camry i 7-osobowy SUV Highlander wyposażone w standardowe systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense zdobyły najwyższe oceny zwane Superior. 

Systemy bezpieczeństwa czynnego z nowym standardem

Działanie systemu zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy jest testowane na dwa sposoby odpowiadające najczęstszym rodzajom potrąceń osób dorosłych. Według pierwszego z nich samochód – zarówno przy prędkości 20 km/h, jak i 40 km/h – powinien uniknąć kolizji z pieszym, który przechodzi przez drogę. Drugi scenariusz zakłada uniknięcie potrącenia pieszego idącego po poboczu wzdłuż drogi, kiedy samochód porusza się z prędkością 40 km/h i 60 km/h. Dodatkowym założeniem testu jest odpowiednia ilość światła w otoczeniu. Nie może ona bowiem przekraczać 1 lumenu, co odpowiada mniej więcej warunkom występującym w terenie niezabudowanym przy pełni księżyca.
Każdy z powyższych scenariuszy jest wielokrotnie powtarzany. Osobne testy przeprowadza się z włączonymi światłami drogowymi i światłami mijania oraz wtedy, gdy samochód jest wyposażony dodatkowo w funkcję automatycznie przełączającą światła mijania na drogowe, gdy w pobliżu nie ma innych pojazdów. Punktacja uwzględnia uśredniony wynik automatycznej redukcji prędkości w pięciu przejazdach testowych na suchej nawierzchni.

Skuteczna ochrona pieszych w modelach Camry i Highlander

Tylko cztery modele uzyskały w teście IIHS najwyższą ocenę Superior, wśród których były aż dwie Toyoty – Camry oraz Highlander. Samochody Toyoty nie uderzyły w manekin symulujący pieszego przechodzącego przez jezdnię zarówno przy prędkości 20 km/h, jak i 40 km/h. Podobnie było przy prędkości 40 km/h z włączonymi światłami mijania lub drogowymi, gdy manekin był w roli pieszego idącego poboczem. Podczas jazdy z prędkością 60 km/h samochody wyraźnie zwolniły, znacznie ograniczając skutki potrącenia.

Najwyższe wyróżnienia za bezpieczeństwo dla ośmiu modeli Toyoty

W 2023 roku opisane wyniki testu systemów zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy wejdą w skład kryteriów przyznawania tytułu TOP SAFETY PICK+, czyli najwyższego wyróżnienia IIHS dla najbezpieczniejszych samochodów. Do laureatów tegorocznej nagrody tego typu należą właśnie wspomniane wcześniej modele Camry i Highlander z rocznika 2022. Każde z aut otrzymało od IIHS najwyższe oceny skuteczności wszystkich trzech funkcji sytemu PCS – systemu zapobiegania kolizji z poprzedzającym samochodem, z pieszym w dzień i z pieszym w nocy. 

A oto lista wszystkich ośmiu modeli Toyoty, które zdobyły w tym roku tytuł TOP SAFETY PICK+: Highlander, Camry, Corolla Hatchback, Corolla Sedan, GR86, Corolla Cross, RAV4 Prime (Plug-in Hybrid) oraz minivan Sienna.