Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
26 września 2025

Prototypowa Toyota Hilux z napędem wodorowym dołączyła do floty obsługi naziemnej lotniska Amsterdam Schiphol

Na lotnisku Amsterdam Schiphol (AMS) uruchomiono pilotażowy program, w którego ramach testowane są pojazdy z napędem wodorowo-elektrycznym. Do wyposażenia obsługi naziemnej włączono prototypową Toyotę Hilux napędzaną ogniwami paliwowymi na wodór.

Lotnisko Amsterdam Schiphol jako pierwsze międzynarodowe lotnisko na świecie rozpoczęło testy pojazdów wodorowych w codziennej eksploatacji. W ramach projektu po płycie lotniska porusza się m.in. prototypowa Toyota Hilux z napędem opartym na ogniwach paliwowych, a także specjalnie skonstruowany pojazd holowniczy umożliwiający przestawianie samolotów na duże odległości. Dzięki tej inicjatywie holenderski port lotniczy zbliża się do realizacji celu, jakim jest całkowite wyeliminowanie emisji w operacjach naziemnych do roku 2030.

Pilotaż ma zweryfikować, jak w praktyce sprawdzają się pojazdy zasilane wodorem – pod względem obsługi, zasięgu oraz kompatybilności z istniejącą infrastrukturą tankowania. Największe atuty tego rozwiązania to bardzo krótki czas uzupełniania paliwa (kilka minut) i duży zasięg, co pozwala na długotrwałą pracę, nawet w niesprzyjających, niskich temperaturach.

„Toyota świadomie wybrała podejście wielotorowe, wykorzystując różne rozwiązania techniczne, które przyczyniają się do redukcji emisji CO2” – przyznaje dyrektor zarządzający Toyota Netherlands Jan Christaan Koenders. – „Oprócz samochodów hybrydowych i elektrycznych na baterie, Toyota nadal intensywnie inwestuje w technologię wodorową, zwłaszcza z myślą o pojazdach użytkowych. Pilotażowy projekt na lotnisku Amsterdam Schiphol doskonale wpisuje się w tę strategię”.

600 km zasięgu wodorowego pick-upa

Bezemisyjna Toyota Hilux wspiera pracę zespołu „Bird Control” odpowiedzialnego za monitorowanie pasów startowych i obserwację aktywności ptaków. Aby lepiej realizować te zadania, pojazd został specjalnie zmodyfikowany i wyposażony w specjalne akcesoria, które zwiększają bezpieczeństwo zarówno samolotów, jak i zwierząt.

Prototypowy Hilux korzysta z technologii ogniw paliwowych sprawdzonej w modelu Toyota Mirai, który jest obecny na rynku już od ponad dekady. W ramie nadwozia pick-upa zamontowano trzy zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 7,8 kg. Szacowany zasięg pojazdu to około 600 km.

Układ 330 ogniw paliwowych opierający się na polimerach w stanie stałym został zlokalizowany nad przednią osią. Napęd pojazdu znajduje się na tylnej osi i jest za niego odpowiedzialny silnik elektryczny o mocy 134 kW (182 KM) i momencie obrotowym 300 Nm. Podczas pracy ogniwa nie generują spalin – jedynym produktem procesu jest czysta woda. Dodatkowo akumulator litowo-jonowy gromadzący energię został umieszczony pod przestrzenią ładunkową z tyłu, co pozwoliło zachować pełną przestronność kabiny.