Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
18 września 2025

600 egzemplarzy wodorowej Toyoty Crown zasili flotę taksówek w ramach projektu TOKYO H2

Toyota Motor Corporation przystępuje do programu TOKYO H2 – najnowszej inicjatywy władz metropolii tokijskiej, której ambicją jest uczynienie japońskiej stolicy globalnym centrum technologii wodorowych. W ramach tego przedsięwzięcia koncern wzbogaci stołeczną flotę taksówek o 600 pojazdów Crown zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Oficjalne rozpoczęcie projektu TOKYO H2 miało miejsce 3 września. Władze Tokio poprzez tę inicjatywę chcą zintensyfikować współpracę sektora publicznego i prywatnego w obszarze rozwoju technologii wodorowych. Szczególny nacisk położono tu na transport komercyjny – przede wszystkim taksówki i ciężarówki wyposażone w ogniwa paliwowe. Organizatorzy przedsięwzięcia zamierzają przybliżyć mieszkańcom ideę mobilności wodorowej, a w dalszych fazach projektu planują objąć nią kolejne segmenty sektora transportowego.

Toyoty Crown z napędem wodorowym jako tokijskie taksówki

Toyota jako światowy lider w dziedzinie technologii wodorowych w motoryzacji zdecydowała się dołączyć do tokijskiego projektu. Jednym z kluczowych celów inicjatywy TOKYO H2 jest rozbudowa floty taksówek o pojazdy napędzane wodorem – tak, aby do roku 2030 w ruchu miejskim znalazło się 600 takich aut. Do końca roku fiskalnego 2025 koncern dostarczy 200 egzemplarzy modelu Crown z napędem opartym na ogniwach paliwowych.

Crown to drugi po modelu Mirai samochód elektryczny Toyoty zasilany wodorem. Oparty na lekkiej i sztywnej platformie GA-K, dostępny jest wyłącznie na rynku japońskim. Pojazd oferuje przestronne i wygodne wnętrze, a łatwy dostęp do tylnej kanapy czyni go szczególnie praktycznym w roli taksówki. Silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi zapewnia dynamiczną, a zarazem cichą i komfortową jazdę. Trzy zbiorniki wodoru umożliwiają pokonanie około 820 kilometrów, a ich ponowne napełnienie zajmuje jedynie trzy minuty.

Tokio wodorowym centrum Toyoty

Zaangażowanie Toyoty w projekt poskutkowało modernizacją i ponownym otworciem salonu TOYOTA MIRAI w tokijskiej dzielnicy Minato. Obiekt, uruchomiony w 2015 roku jako centrum wiedzy o wodorze i samochodach z ogniwami paliwowymi, obecnie działa pod nową nazwą TOKYO H2 HUB. Jego rola została rozszerzona – teraz stanowi przestrzeń do współpracy między przedsiębiorstwami i instytucjami, które wspólnie dążą do rozwoju gospodarki wodorowej oraz szerszego wykorzystania tej formy energii.

Według Toyoty wodór stanie się w przyszłości jednym z kluczowych źródeł energii. Wprowadzenie do tokijskiej floty taksówek modelu Crown z napędem wodorowym ma nie tylko zwiększyć dostępność tej technologii, lecz także przyczynić się do jej popularyzacji. Generując rosnące zapotrzebowanie na wodór, koncern liczy na efekt synergii w całym łańcuchu dostaw. Dzięki współpracy z władzami metropolitalnymi Tokio oraz podmiotami działającymi w sektorze wodorowym Toyota zamierza rozwijać nowe partnerstwa i konsekwentnie budować pozycję stolicy Japonii jako globalnego centrum technologii wodorowych.

Największe miasta świata z Toyotami na wodór

O pozycji Toyoty jako lidera w dziedzinie technologii wodorowych w motoryzacji świadczy szerokie wykorzystanie jej pojazdów z ogniwami paliwowymi w usługach car-sharingowych, ride-sharingowych oraz w wypożyczalniach samochodów. Przykładowo w Paryżu w roli taksówek funkcjonuje już 600 sztuk modelu Mirai, w Kopenhadze tamtejsza firma taksówkowa obsługuje flotę 100 takich aut, w Berlinie Uber udostępnił klientom 200 sedanów napędzanych wodorem, a w Hamburgu po ulicach kursuje 25 wodorowych taksówek.

Technologia Toyoty sprawdziła się również podczas wielkich wydarzeń – 500 egzemplarzy modelu Mirai obsługiwało transport podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu w 2024 roku. Zaufaniem obdarzyły ją także porty lotnicze: lotnisko w Edmonton, piąte co do wielkości w Kanadzie, planuje do 2028 roku wprowadzić do swojej floty 100 sedanów Mirai, a port lotniczy Rotterdam/Haga uruchomił właśnie eksploatację pierwszej bezemisyjnej limuzyny Toyoty.