Toyota Motor Corporation przystępuje do programu TOKYO H2 – najnowszej inicjatywy władz metropolii tokijskiej, której ambicją jest uczynienie japońskiej stolicy globalnym centrum technologii wodorowych. W ramach tego przedsięwzięcia koncern wzbogaci stołeczną flotę taksówek o 600 pojazdów Crown zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Oficjalne rozpoczęcie projektu TOKYO H2 miało miejsce 3 września. Władze Tokio poprzez tę inicjatywę chcą zintensyfikować współpracę sektora publicznego i prywatnego w obszarze rozwoju technologii wodorowych. Szczególny nacisk położono tu na transport komercyjny – przede wszystkim taksówki i ciężarówki wyposażone w ogniwa paliwowe. Organizatorzy przedsięwzięcia zamierzają przybliżyć mieszkańcom ideę mobilności wodorowej, a w dalszych fazach projektu planują objąć nią kolejne segmenty sektora transportowego.
Toyoty Crown z napędem wodorowym jako tokijskie taksówki
Toyota jako światowy lider w dziedzinie technologii wodorowych w motoryzacji zdecydowała się dołączyć do tokijskiego projektu. Jednym z kluczowych celów inicjatywy TOKYO H2 jest rozbudowa floty taksówek o pojazdy napędzane wodorem – tak, aby do roku 2030 w ruchu miejskim znalazło się 600 takich aut. Do końca roku fiskalnego 2025 koncern dostarczy 200 egzemplarzy modelu Crown z napędem opartym na ogniwach paliwowych.
Crown to drugi po modelu Mirai samochód elektryczny Toyoty zasilany wodorem. Oparty na lekkiej i sztywnej platformie GA-K, dostępny jest wyłącznie na rynku japońskim. Pojazd oferuje przestronne i wygodne wnętrze, a łatwy dostęp do tylnej kanapy czyni go szczególnie praktycznym w roli taksówki. Silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi zapewnia dynamiczną, a zarazem cichą i komfortową jazdę. Trzy zbiorniki wodoru umożliwiają pokonanie około 820 kilometrów, a ich ponowne napełnienie zajmuje jedynie trzy minuty.