Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
17 września 2025

Elektryczna Toyota bZ4X przejechała blisko 3000 km po Europie, korzystając z usługi Toyota Charging Network

Podróżnik Arkady Fiedler przemierzył prawie 3000 kilometrów malowniczymi szlakami Austrii oraz Słowenii, prowadząc elektryczną Toyotę bZ4X. Była to kolejna odsłona cyklu „Najpiękniejsze drogi Europy”. Podczas realizacji zdjęć wykorzystywał infrastrukturę ładowania dostępną w ramach usługi Toyota Charging Network.

Odnajdywanie wyjątkowo urokliwych tras Austrii i Słowenii stanowiło trzecią wyprawę Arkadego Fiedlera za kierownicą zelektryfikowanej Toyoty, lecz zarazem pierwszą odbywaną w modelu marki napędzanym wyłącznie energią elektryczną z akumulatora. W 2020 roku znany podróżnik, filmowiec i autor książek wyruszył hybrydową Toyotą RAV4 na Nordkapp, pokonując 9500 km w ekstremalnych warunkach arktycznej zimy i w mroku nocy polarnej. Dwa lata później podjął kolejne wyzwanie – podróż bezemisyjną Toyotą Mirai z napędem wodorowym. Przemierzył wówczas 4900 km: z Warszawy do Amsterdamu i Paryża, a następnie przez Szwajcarię powrócił do stolicy Polski.

Sprawne ładowanie z Toyota Charging Network

Podczas ostatniej podróży Arkady Fiedler przejechał elektryczną Toyotą bZ4X 2889 kilometrów, startując z Puszczykowa, przez Czechy docierając do Austrii i Słowenii, a następnie wracając do Polski. Korzystał wtedy zarówno z autostrad i tras ekspresowych, jak i z malowniczo położonych dróg górskich. Samochód ładował na publicznych stacjach dostępnych w ramach usługi Toyota Charging Network – jednej z największych sieci tego typu w Europie. Obejmuje ona blisko milion punktów ładowania w 22 krajach, w tym ponad 11 tysięcy w Polsce.

„Po drodze sprawdzałem, jak działa karta Toyota Charging Network – i tu się nie zawiodłem” – przyznaje Arkady Fiedler. – „Kartą uruchamiałem wszystkie ładowarki, na których zatrzymywałem się, by naładować auto. Zarówno te szybkie i popularne przy głównych trasach, jak i te rzadko używane, lekko przykurzone, na uboczu. Nie tylko samo auto dało mi komfort, ale i karta do ładowania zapewniła pewność, że gdziekolwiek dojadę, tam naładuję samochód”.

Dzięki sieci Toyota Charging Network Arkady Fiedler miał dostęp do niemal 30 tysięcy punktów ładowania w Austrii oraz ponad 2200 w Słowenii. „Najciekawszym miejscem, w którym ładowałem Toyotę bZ4X, był droga prowadząca pod Grossglockner, najwyższy szczyt Austrii. Jest tam punkt widokowy, przy którym jest ładowarka. Niesamowicie piękne i widowiskowe miejsce. To było zdecydowanie ponad 2000 m n.p.m.” – podkreślił podróżnik.

W ramach Toyota Charging Network proces ładowania można uruchomić na dwa sposoby – korzystając z karty RFID dołączonej do każdego elektrycznego modelu Toyoty albo poprzez aplikację MyToyota. Za pomocą smartfona użytkownik ma możliwość wyszukania stacji, sprawdzenia dostępności przyłączy, mocy ładowania oraz obowiązujących cen energii, a także pełnej kontroli nad przebiegiem całego ładowania. Wszystkie koszty są następnie zestawiane w jednej miesięcznej fakturze lub rachunku.

Toyota bZ4X w Austrii i Słowenii

Podczas realizacji serii „Najpiękniejsze drogi Europy” w Austrii i Słowenii Arkady Fiedler podróżował elektrycznym SUV-em Toyota bZ4X, który doskonale sprawdził się w trasie. Dzięki dużemu rozstawowi osi auto oferuje przestronną kabinę, a bateria umieszczona pod podłogą obniża środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie. Litowo-jonowy akumulator trakcyjny wysokiej jakości o pojemności 71,4 kWh brutto zapewnia zasięg do 514 km. Samochód można naładować na szybkiej stacji DC z mocą do 150 kW, a uzupełnienie energii od 10 do 80% trwa około 30 minut. Producent obejmuje baterię 8-letnią gwarancją lub do przebiegu 160 000 km, natomiast program Battery Care wydłuża ochronę nawet do 10 lat i miliona kilometrów, pod warunkiem corocznego przeglądu w autoryzowanym serwisie Toyoty.

Auto, którym Arkady Fiedler podróżował po austriackich i słoweńskich trasach, podobnie jak wszystkie nowe elektryczne modele Toyoty zostało standardowo wyposażone w przewody do ładowania. W bagażniku, w specjalnym pokrowcu, znajduje się trójfazowy kabel AC o długości 7,5 m (Typ 2, 32 A) przeznaczony do ładowania z domowego wallboxa lub publicznych stacji AC. Dodatkowo do dyspozycji kierowcy jest 6-metrowy przewód umożliwiający bezpieczne ładowanie z domowego gniazdka 230 V.

Cały film z podróży elektryczną Toyotą bZ4X już niebawem będzie dostępny na kanale Arkadego Fiedlera - Po Drodze.