Toyota zarejestrowała w USA najwięcej patentów wśród producentów samochodów
2022-01-24
Toyota liderem technologicznym
Jak wynika z najnowszego rankingu Intellectual Property Owners Association (IPO), w 2021 roku w Urzędzie Patentowym Stanów Zjednoczonych Toyota zarejestrowała łącznie 2753 patenty. Wiele z nich dotyczyło badań nad nowymi bateriami do samochodów, a także prac rozwojowych nad systemami zautomatyzowanej jazdy, sztuczną inteligencją, oprogramowaniem, częściami samochodowymi i nowymi materiałami.
To już ósmy rok z rzędu, kiedy Toyota zarejestrowała więcej patentów w USA niż jakikolwiek inny producent z branży motoryzacyjnej.
„Bardzo nas cieszy, że zostaliśmy docenieni jako globalny lider technologiczny, czego potwierdzeniem są tysiące patentów zgłoszonych przez Toyotę” – podkreślała Sandra Phillips-Rogers, główny radca prawny i dyrektor ds. różnorodności Toyota Motor North America.
„Liczba wydanych patentów jest świadectwem ogromnych wysiłków badawczo-rozwojowych Toyoty oraz zespołów, które wprowadzają te technologie w życie” – kontynuowała Sandra Phillips-Rogers.
Prawie 10 mld dolarów inwestycji w R&D
Toyota od lat jest jednym z największych innowatorów w branży motoryzacyjnej. Stale też inwestuje w rozwój nowych technologii. W roku fiskalnym 2021, a więc w okresie 1.04.2020-31.03.2021, koncern przeznaczył na badania i rozwój 9,87 mld dolarów – to trzeci najlepszy wynik wśród producentów samochodów.
Największe inwestycje Toyoty na świecie
Za wiele inwestycji Toyoty odpowiada mający siedzibę w Japonii holding Woven Planet. Należą do niego takie spółki, jak Woven CORE, Woven Alpha i Woven Capital.
Zadaniem Woven CORE jest opracowywanie i wdrażanie nowych technologii zautomatyzowanej jazdy.
Woven Alpha bada nowe możliwości biznesowe wykraczające poza obecną działalność Toyota Motor Corporation, takie jak eksperymentalne miasto Woven City, otwarty system operacyjny Arene dla programowalnych samochodów czy Automated Mapping Platform – otwarta platforma do generowania precyzyjnych map HD na podstawie danych zbieranych przez zautomatyzowane samochody.
Woven Capital to z kolei inwestycyjne ramię Woven Planet Group. Fundusz ten specjalizuje się we wspieraniu start-upów z branży motoryzacyjnej i technologicznej.
Głównym ośrodkiem R&D Toyoty w USA jest natomiast istniejąca od 2016 roku spółka Toyota Research Institute. Specjalizuje się ona zwłaszcza w autonomicznych pojazdach, systemach bezpieczeństwa, robotyce, sztucznej inteligencji i rozwoju nowoczesnych materiałów. Toyota przeznaczyła na jej funkcjonowanie przez pierwsze pięć lat miliard dolarów.
Toyota Research Institute prowadzi m.in. badania nad systemem półautonomicznej jazdy Guardian, który wspiera kierowcę w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach na drodze. Pracuje też nad w pełni autonomicznym systemem Chauffeur.
Elektryfikacja napędów
Toyota od lat 90. pracuje nad zelektryfikowanymi napędami, które z powodzeniem stosuje w swoich samochodach. Obecnie firma oferuje globalnie ponad 40 nisko- lub bezemisyjnych modeli, w tym:
- pełną gamę aut z napędem hybrydowym czwartej generacji,
- hybrydy plug-in,
- auta elektryczne na baterie,
- pojazdy elektryczne na wodór, takie jak wodorowy sedan Mirai czy wodorowy autobus miejski SORA.
W połowie 2022 roku do sprzedaży trafi nowy bateryjny samochód elektryczny bZ4X. Jest to średniej wielkości SUV z napędem AWD, który jako pierwszy powstał na nowej platformie eTNGA.
Do 2030 roku gama bezemisyjnych aut elektrycznych Toyoty będzie liczyła 30 modeli.
„Zestawienie naszych patentów z 2021 roku odzwierciedla nasze wielkie zaangażowanie w rozwój elektryfikacji pojazdów. Świadczą o tym choćby pionierskie technologie baterii oraz nowe technologie internetowe, które wpisują się w transformację Toyoty z producenta samochodów w dostawcę nowych rozwiązań mobilności” – dodał Frederick Mau, radca prawny ds. własności intelektualnej i dyrektor ds. licencjonowania patentów Toyota Motor North America.