1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 5 lat Toyoty C-HR na polskim rynku
26-10-2022

Samochód, który zrewolucjonizował segment C-SUV

5 lat Toyoty C-HR na polskim rynku
Toyota C-HR jest obecna na polskim rynku od 5 lat. W ciągu tego czasu sprzedano tu prawie 50 000 egz. tego modelu, z czego 81% – to hybrydy. Toyota C–HR może się też poszczycić bogatą historią wersji specjalnych i limitowanych edycji, w tym wersją GR SPORT, która w 2022 roku cieszy się największą popularnością.

Od debiutu Toyoty C-HR na polskim rynku minęło pięć lat. Wraz z tym modelem Toyota rozszerzyła swoją ofertę o segment kompaktowych SUV-ów, jednocześnie wprowadzając do niego pierwszy samochód z pełnym napędem hybrydowym. 

Toyota C-HR prezentuje zupełnie nowe podejście do stylistyki. Auto powstało po to, aby wyróżniać się na drodze. Szybko to docenili zarówno kierowcy, jak i eksperci motoryzacyjni. Najlepszym dowodem tego był finał konkursu World Car Design of the Year 2017, w który crossover Toyoty stanął na podium.

Hybrydowy crossover Toyoty i dziś jest jednym z najbardziej oryginalnych i atrakcyjnych modeli na rynku. Świetna stylistyka, podkreślana wciąż nowymi wersjami, przyczynia się do jego ogromnej popularności, zapewniając mu pozycję lidera kompaktowych SUV-ów na polskim rynku. 

Od 2017 roku do końca września 2022 roku salony marki opuściło 48 680 egz. Toyoty C-HR. Tylko w tym roku polscy klienci kupili 7 257 egz. tego modelu. 

Pierwszy model, który można było zamawiać online

W Japonii Toyota C-HR zadebiutowała pod koniec grudnia 2016 roku. W polskich salonach marki model ten pojawił się nieco później – na początku 2017 roku. Rynkowy debiut poprzedziła 4-miesięczna przedsprzedaż. Była ona prowadzona zarówno tradycyjnie, w salonach, jak i przez internet. Ta ostatnia możliwość bardzo się spodobała polskim klientom – tylko w ciągu pierwszych dwóch tygodni Toyotę C-HR zamówiło online 85 osób. 

Gama napędowa

Gama napędowa Toyoty C-HR od samego początku obejmowała układ hybrydowy. Był to 122-konny napęd 4. generacji z silnikiem 1,8 l. Wraz z faceliftingiem w listopadzie 2019 roku dołączył do niego napęd 2.0 o mocy 184 KM. 

Początkowo samochód ten można było zamówić także z silnikiem benzynowym 1.2 Turbo o mocy 116 KM. Był on sparowany z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub przekładnią automatyczną Multidrive S. Opcjonalnie dostępny był również napęd 4x4. 

W 2019 roku silnik benzynowy został wycofany ze sprzedaży. Toyota C-HR jest dostępna obecnie wyłącznie jako zelektryfikowane auto z dwoma układami hybrydowymi do wyboru.

Auto, które ciągle się zmienia

Pierwszy facelifting Toyota C-HR przeszła trzy lata temu. Auto zyskało nowy wygląd przedniego i tylnego pasa oraz nowe światła LED. Standardowe wyposażenie zostało rozszerzone o system multimedialny z ekranem dotykowym (8'') i kamerą cofania, a także interfejsy Android Auto™ oraz Apple CarPlay*. Najważniejszą nowością był napęd 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM, który rozpędza crossovera od 0 do 100 km/h w 8,2 s.

Wraz z początkiem 2022 roku do sprzedaży weszła zaktualizowana wersja Toyoty C-HR z nowymi elementami wyposażenia. Zupełną nowością był tu zaawansowany system multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym (8'' HD) i nawigacją Connected z mapami i usługami online. Rocznik 2022 otrzymał także na nowo skonfigurowaną wersję Style i lakier Deep Amethyst. W IV kwartale tego roku paleta kolorów nadwozia powiększyła się o zupełnie nowy lakier Dark Teal.

W ofercie Toyoty C-HR było wiele wersji wyposażenia, które w szczególny sposób podkreślały jego atuty. Współcześnie funkcję tę pełni sportowa wersja GR SPORT, która figuruje w cenniku od stycznia 2021 roku. Wcześniej była to wersja Selection oraz limitowane edycje Prime, Neon Lime, Premiere Edition i Black Edition.

Specjalna edycja Prime

Toyota C-HR po raz pierwszy pojawiła się w ofercie marki we wrześniu 2016 roku. W ramach przedsprzedaży dostępna była specjalna premierowa wersja Prime w odmianach Dynamic i Prestige. Wszystkie egzemplarze limitowanej edycji szybko znalazły swoich nabywców. 

Wyróżnikiem wersji Prime było dwukolorowe nadwozie z czarnym dachem, spojlerem, słupkami i lusterkami. Auto otrzymało również kompletne światła Pure LED, sekwencyjne kierunkowskazy, chromowaną listwę z boku pojazdu, a wewnątrz tapicerkę z perforowanej skóry naturalnej i syntetycznej z wstawkami w kolorze Vision Violet. 

Auto wyposażone było w system Premium Audio JBL z 8-kanałowym wzmacniaczem, 8 głośnikami i subwooferem. Warto podkreślić, że Toyota C-HR była pierwszym modelem, w którym nagłośnienie powstało w ramach ścisłej współpracy między projektantami wnętrza i akustykami marki JBL. 

Toyota C-HR w wersji Prime Dynamic została wyposażona w nową generację systemu automatycznego parkowania S-IPA, czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Odmianę Prime Prestige zaopatrzono w nawigację Toyota Touch® 2 & GO z aplikacjami oraz bezpłatnym 3-letnim abonamentem aktualizacji.

Stylowa wersja Selection

W 2018 roku Toyota C-HR zyskała nową najwyższą wersję – Selection. Wyróżniała się ona m.in. dwukolorowym nadwoziem z czarnym dachem, skórzanymi fotelami w kolorze Dark Rose lub Light Beige, sekwencyjnymi światłami kierunkowskazów, a także 18'' felgami aluminiowymi i długą listą systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort prowadzenia.

W ramach faceliftingu w 2019 roku wersja ta otrzymała oświetlenie przestrzeni wokół pojazdu z logo „Toyota C-HR”, zamontowane na lusterkach bocznych, system doświetlania zakrętów i elektryczną regulację fotela kierowcy. Wybór tapicerek obejmował opcje Black Alcantara oraz Beige Leather.

Neon Lime – kolekcjonerska edycja z 2019 roku

Limitowana edycja Neon Lime charakteryzująca się jaskrawym zielonym lakierem Neon Lime i czarnym dachem była jedną z najbardziej ekstrawaganckich odmian Toyoty C-HR. Wersja została zaprojektowana wspólnie z JBL i wyposażona w Pakiet 360⁰ JBL Music Experience. Oprócz głośników i słuchawek JBL pakiet ten zapewniał 6-miesięczną subskrypcję serwisu Deezer. 

Toyota C-HR Neon Lime została wyprodukowana tylko w 2000 egz. i można ją było kupić od kwietnia 2019 roku.

Odświeżona Toyota C-HR Premiere Edition

Premiere Edition to kolejna wersja limitowana Toyoty C-HR skonfigurowana w 2019 roku na bazie wersji Selection. Charakteryzowała się ona pomarańczowym lakierem Hot Orange i czarnym dachem. Wersja ta otrzymała topowe wyposażenie, w tym nawigację satelitarną w języku polskim z 3-letnią darmową aktualizacją map, nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami i subwooferem, dwustrefową klimatyzację automatyczną z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe™ oraz 18'' felgi aluminiowe w kolorze czarnym matowym.

Black Edition 2020

Pod koniec 2020 roku w cenniku Toyoty C-HR zagościła limitowana wersja Black Edition. Jej cechy charakterystyczne to czarne nadwozie w kolorze Eclipse Black, czarne zderzaki, przedni grill i tylny spojler, a także 18'' felgi aluminiowe z czarnym wykończeniem. Jedyny kontrast stanowiły srebrne nakładki na zderzaki. 

Wnętrze również utrzymano w konsekwentnej czarnej tonacji, którą przełamywała jedynie srebrna listwa na desce rozdzielczej. 

Toyota C-HR Black Edition tworzyła duet z RAV4 Black Edition, dostępnym w tym samym czasie.

GR SPORT – najpopularniejsza wersja w 2022 roku

Najwyższa i najpopularniejsza obecnie wersja wyposażenia Toyoty C-HR – GR SPORT – jest dostępna od stycznia 2021 roku. Została zainspirowana sportowymi samochodami GR opracowanymi przez team TOYOTA GAZOO Racing. 

Toyota C-HR GR SPORT została wyposażona w przedni spojler, specjalnie zaprojektowany przedni pas z przyciemnionym wnętrzem kloszy lamp, grill w kolorze ciemnego chromu, dwukolorowe nadwozie i unikalne 19'' felgi aluminiowe GR SPORT. Auto ma także przeprojektowane zawieszenie i układ kierowniczy, które jeszcze lepiej wykorzystują potencjał sztywnej konstrukcji na platformie TNGA-C. 

Wersja GR SPORT odpowiada za 35% sprzedaży Toyoty C-HR w tym roku.

 

* Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.