W stylowym pędzie

Aerodynamiczna sylwetka Priusa

Najwyższą w swojej klasie wydajność i innowacyjny design Toyota Prius zawdzięcza coraz bardziej zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym, które sprawiają, że najnowsza czwarta generacja modelu zachwyca jeszcze bardziej niż poprzednie.

Od swojego głośnego debiutu w 1997 r. Prius pozostaje liderem branży motoryzacyjnej, a zastosowane w nim rozwiązania technologiczne spędzają sen z powiek konkurencji.

Kolejne generacje Priusa łączą w sobie radość z jazdy z dbałością o środowisko, niezwykłą wydajność z elastycznością. Tym, co niezaprzeczalnie decyduje o niesłabnącej popularności Toyoty Prius, jest jej niezwykła, aerodynamiczna sylwetka.

Toyota Prius pierwszej generacji
Toyota Prius drugiej generacji
Maksymalnie aerodynamiczna wydajność


Auto jadące z prędkością 100 km/h ma do pokonania opór powietrza, to z kolei przekłada się bezpośrednio na poziom spalania. Im niższy opór powietrza – tym mniej mocy potrzebujemy na pokonanie go i mniej paliwa zużywamy.

Prius pierwszej generacji charakteryzował się stosunkowo tradycyjnym kształtem nadwozia z wysuniętą do przodu kabiną oraz mocną stalową konstrukcją. Idealna kompozycja, łącząca w sobie elementy miejskiego pojazdu i niewielkiego rodzinnego sedana, sprawiła, że Prius odznaczał się wyjątkowo niskim współczynnikiem oporu powietrza – na poziomie 0,29 Cx.

Prius drugiej generacji był większy od poprzednika, miał 5 drzwi i charakterystycznie opadający tył, który występował również w kolejnej generacji modelu. Sylwetka Toyoty Prius przywodziła na myśl łzę, a wskaźnik oporu aerodynamicznego wynosił zaledwie 0,26 Cx, dzięki czemu pojazd ten ciął powietrze z dużą gracją.

Opływowy kształt


Podczas prac nad trzecią generacją Priusa żaden aerodynamiczny aspekt nie umknął uwadze naszych konstruktorów – zadbano o każdy szczegół, od kąta nachylenia szyby przedniej po linię lusterek bocznych. W efekcie powstał samochód, który pod względem współczynnika opływu powietrza nie miał sobie równych. W konstrukcji nowej wersji wykorzystano naturalną, aerodynamiczną „rzeźbę” oraz takie elementy, jak subtelne spojlery czy płaskie podwozie, które miały za zadanie zredukować opór, zminimalizować pęd powietrza wokół kół i poprawić stabilność pojazdu przy dużych prędkościach.

Unikalna, poszerzona linia dachu Priusa trzeciej generacji zyskała jeszcze bardziej wyrazisty charakter, co w połączeniu z harmonijnym konturem nadwozia sprawiło, że auto stało się jeszcze bardziej opływowe. Nagle opadająca linia nadwozia skróciła tył auta i obniżyła jego wagę, dodatkowo tłumiąc wstrząsy i przyczyniając się do stworzenia legendarnej sylwetki modelu.

Prius w nowej odsłonie obniżył o 14% emisję CO2 w porównaniu do modelu drugiej generacji i pędził przed siebie z rekordowo niskim oporem powietrza – na poziomie 0,25 Cx.

Nowa Toyota Prius 2016
 
Nieprzerwanie przeciera szlaki



W 1997 r. Prius stworzył całkiem nowe zasady gry. Dziś czwarta generacji tego legendarnego modelu na nowo zajmuje czołową pozycję na rynku motoryzacyjnym, zachwycając nowoczesnym designem, wydajnością i innowacyjnością. Nasza wiedza na temat właściwości aerodynamicznych rosła, w związku z tym ewaluował też model. Tak powstała najnowsza generacja Priusa o jeszcze bardziej opływowym kształcie i niezrównanych właściwościach jezdnych.

Prius przeszedł szczegółowe badania w tunelu aerodynamicznym w Laboratorium badań nad aerodynamiką Toyoty. W trakcie testów sprawdzono, w jaki sposób wokół naszego samochodu porusza się powietrze przy prędkościach do 250 km/h – na auto oddziaływano siłą, która mogłaby unieść w powietrze standardowy samolot pasażerski. Po wielu miesiącach testów sylwetka nowego Priusa zyskała unikalny sportowy charakter, zaakcentowany obniżoną linią dachu, opływowym kształtem bagażnika i harmonijnymi proporcjami. Wszystko to przyczyniło się do obniżenia współczynnika oporu powietrza do 0,24 Cx.

Prowadzone przez nas badania, napędzane dążeniem do ciągłej poprawy wydajności, sprawią, że jeszcze wiele generacji Priusa będzie pędzić po drogach, z gracją pokonując pęd powietrza. Co do tego nie mamy najmniejszych wątpliwości.

Więcej informacji o Toyocie Hybrid

Wzrost sprzedaży pojazdów Toyoty Wzrost sprzedaży pojazdów Toyoty Dane z trzech kwartałów 2021 roku C+walk<sub>T</sub> z systemami bezpieczeństwa C+walkT z systemami bezpieczeństwa Poznaj nowy pojazd Toyoty Toyota Mirai z Rekordem Guinnessa Toyota Mirai z Rekordem Guinnessa 1360 km na jednym tankowaniu 50 lat Toyoty w Europie 50 lat Toyoty w Europie 9 fabryk i ponad 800 000 aut rocznie Romanowski Toyota & Lexus Kraków Zakopiańska Romanowski Toyota & Lexus Kraków Zakopiańska Budowa Roku 2020 Co 11 minut nowa Corolla Co 11 minut nowa Corolla Dowiedz się więcej o rekordowych wynikach Toyoty Wirtualne projektowanie aut Wirtualne projektowanie aut Większa konkurencyjność japońskich koncernów Hybrydowe SUV-y a napęd AWD-i Hybrydowe SUV-y a napęd AWD-i Poznaj jego zalety i działanie Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Dowiedz się więcej Rajd Dakar 2022 Rajd Dakar 2022 Zupełnie nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ Podróż po Europie Toyotą Mirai Podróż po Europie Toyotą Mirai Śledź trasę wyprawy Arkadego Fiedlera Wallbox Home Toyota 22 kW Wallbox Home Toyota 22 kW Wydajne i bezpieczne ładowanie Twojej Toyoty