Ruszył program pilotażowy koncernów
Toyota i Tokuyama

Prąd będzie wytwarzany z wodoru będącego produktem ubocznym przemysłu chemicznego

2020-06-17

Toyota nawiązała współpracę z firmą Tokuyama. W fabryce należącej do japońskiego koncernu chemicznego zamontowany został generator na ogniwa paliwowe zbudowany na bazie ogniw paliwowych z Toyoty Mirai. Będzie on produkował prąd potrzebny do zasilania zakładu. W tym celu będzie wykorzystywał wodór będący odpadem przy produkcji wodorotlenku sodu.

W zakładzie chemicznym Tokuyama Corporation w japońskim mieście Shunan został zamontowany bezemisyjny generator pądu zasilany wodorem. Jest to prototypowe urządzenie oparte na bazie ogniw paliwowych wykorzystywanych w Toyocie Mirai. Jego paliwem będzie wodór generowany w fabryce Tokuyama jako produkt uboczny produkcji wodorotlenku sodu. Program testowy nowego generatora potrwa do marca 2022 roku.

Nowy generator został opracowany przez Toyota Motor Corporation i Toyota Energy Solutions. Jego pierwowzorem był prototyp o mocy 100 kW, który od września 2019 roku był testowany w fabryce Toyota Honsha w Japonii. Zmodyfikowane urządzenie ma moc 50 kW i w stosunku do pierwowzoru rozstało poddane różnym udoskonaleniom, obejmującym m.in. bardziej ergonomiczne ułożenie komponentów.

Nowy generator waży 3,5 t, ma 2,9 m długości, 1,5 m szerokości i 2,7 m wysokości. Urządzenie o napięciu 210 V jest podłączone do sieci przewodem trójfazowym. Jako paliwo wykorzystuje wodór o czystości 99,97%. Docelowo jego wydajność ma wynosić przynajmniej 50%. Czas od uruchomienia do osiągnięcia pełnej mocy wynosi zaledwie 40 s.

Toyoty na bieżąco będzie monitorowała pracę generatora – jego wydajność, stabilność wytwarzania energii, niezawodność, łatwość obsługi, a także odporność na morskie powietrze o dużej wilgotności i zasoleniu. Testy pozwolą także zmierzyć ilość energii wygenerowanej z wodoru stanowiącego produkt uboczny produkcji chemikaliów przemysłowych oraz opłacalność tego procesu w porównaniu z ceną energii na rynku.

Jeżeli to rozwiązanie się sprawdzi, Tokuyama opracuje model biznesowy generowania energii z wodoru, z uwzględnieniem własnych możliwości produkcji czystego wodoru jako paliwa dla generatorów na ogniwa paliwowe oraz wpływu na lokalną społeczność.

Toyota na stałe planuje wprowadzić wodorowe generatory do przemysłu. Współpraca z jednym z największych japońskich koncernów chemicznych posłuży jej do dalszych prac badawczo-rozwojowych nad poprawą wydajności i trwałości generatorów oraz ograniczeniem ich wymiarów i kosztów produkcji.

Dowiedz się więcej

Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest 2022 Toyota Dream Car Art Contest 2022 Zachęć dziecko do wzięcia udziału w XV edycji konkursu Prototypowy GR Yaris Prototypowy GR Yaris Dowiedz się więcej o eksperymentalnym modelu Nowa Toyota GR86 Nowa Toyota GR86 Trzeci globalny model z linii GR Toyota z kolejnym rekordem rejestracji Toyota z kolejnym rekordem rejestracji Zobacz dane z 11 miesięcy 2021 roku Toyota T-Mate Toyota T-Mate Nowa generacja systemów bezpieczeństwa Toyota News i nowy film z serii Q&A Toyota News i nowy film z serii Q&A Wyprzedaż, dostępność aut i oferty specjalne Nowe wyposażenie Corolli 2022 Nowe wyposażenie Corolli 2022 Sprawdź szczegóły Zabezpieczenie SelectaDNA Zabezpieczenie SelectaDNA Znakowanie nowych aut Toyoty