Ruszył program pilotażowy koncernów
Toyota i Tokuyama

Prąd będzie wytwarzany z wodoru będącego produktem ubocznym przemysłu chemicznego

2020-06-17

Toyota nawiązała współpracę z firmą Tokuyama. W fabryce należącej do japońskiego koncernu chemicznego zamontowany został generator na ogniwa paliwowe zbudowany na bazie ogniw paliwowych z Toyoty Mirai. Będzie on produkował prąd potrzebny do zasilania zakładu. W tym celu będzie wykorzystywał wodór będący odpadem przy produkcji wodorotlenku sodu.

W zakładzie chemicznym Tokuyama Corporation w japońskim mieście Shunan został zamontowany bezemisyjny generator pądu zasilany wodorem. Jest to prototypowe urządzenie oparte na bazie ogniw paliwowych wykorzystywanych w Toyocie Mirai. Jego paliwem będzie wodór generowany w fabryce Tokuyama jako produkt uboczny produkcji wodorotlenku sodu. Program testowy nowego generatora potrwa do marca 2022 roku.

Nowy generator został opracowany przez Toyota Motor Corporation i Toyota Energy Solutions. Jego pierwowzorem był prototyp o mocy 100 kW, który od września 2019 roku był testowany w fabryce Toyota Honsha w Japonii. Zmodyfikowane urządzenie ma moc 50 kW i w stosunku do pierwowzoru rozstało poddane różnym udoskonaleniom, obejmującym m.in. bardziej ergonomiczne ułożenie komponentów.

Nowy generator waży 3,5 t, ma 2,9 m długości, 1,5 m szerokości i 2,7 m wysokości. Urządzenie o napięciu 210 V jest podłączone do sieci przewodem trójfazowym. Jako paliwo wykorzystuje wodór o czystości 99,97%. Docelowo jego wydajność ma wynosić przynajmniej 50%. Czas od uruchomienia do osiągnięcia pełnej mocy wynosi zaledwie 40 s.

Toyoty na bieżąco będzie monitorowała pracę generatora – jego wydajność, stabilność wytwarzania energii, niezawodność, łatwość obsługi, a także odporność na morskie powietrze o dużej wilgotności i zasoleniu. Testy pozwolą także zmierzyć ilość energii wygenerowanej z wodoru stanowiącego produkt uboczny produkcji chemikaliów przemysłowych oraz opłacalność tego procesu w porównaniu z ceną energii na rynku.

Jeżeli to rozwiązanie się sprawdzi, Tokuyama opracuje model biznesowy generowania energii z wodoru, z uwzględnieniem własnych możliwości produkcji czystego wodoru jako paliwa dla generatorów na ogniwa paliwowe oraz wpływu na lokalną społeczność.

Toyota na stałe planuje wprowadzić wodorowe generatory do przemysłu. Współpraca z jednym z największych japońskich koncernów chemicznych posłuży jej do dalszych prac badawczo-rozwojowych nad poprawą wydajności i trwałości generatorów oraz ograniczeniem ich wymiarów i kosztów produkcji.

Dowiedz się więcej

Fascynująca Toyota Mirai Fascynująca Toyota Mirai 50 elektryzujących faktów Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Dowiedz się więcej TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans Czwarta z rzędu wygrana Toyota Yaris Cross w przedsprzedaży Toyota Yaris Cross w przedsprzedaży Rekordowe zainteresowanie klientów Le Mans 24h 2021 Le Mans 24h 2021 Nowa Toyota GR010 HYBRID powalczy o zwycięstwo Toyota awansuje w kolejnym zestawieniu Toyota awansuje w kolejnym zestawieniu Ranking Boston Consulting Group Toyota największym producentem aut Toyota największym producentem aut Dane z pierwszej połowy 2021 roku Nowe części do Toyoty Land Cruiser 40 Nowe części do Toyoty Land Cruiser 40 Rusza produkcja Mobility Base Mobility Base Zobacz nową zabudowę w ofercie Toyoty Toyota i Carmera łączą siły Toyota i Carmera łączą siły Dowiedz się więcej o ich planach Suzuki i Daihatsu udziałowcami CJP Suzuki i Daihatsu udziałowcami CJP Dowiedz się więcej Konkurs Toyota Startup Accelerator Konkurs Toyota Startup Accelerator Sprawdź warunki zgłoszeń