Ruszył program pilotażowy koncernów
Toyota i Tokuyama

Prąd będzie wytwarzany z wodoru będącego produktem ubocznym przemysłu chemicznego

2020-06-17

Toyota nawiązała współpracę z firmą Tokuyama. W fabryce należącej do japońskiego koncernu chemicznego zamontowany został generator na ogniwa paliwowe zbudowany na bazie ogniw paliwowych z Toyoty Mirai. Będzie on produkował prąd potrzebny do zasilania zakładu. W tym celu będzie wykorzystywał wodór będący odpadem przy produkcji wodorotlenku sodu.

W zakładzie chemicznym Tokuyama Corporation w japońskim mieście Shunan został zamontowany bezemisyjny generator pądu zasilany wodorem. Jest to prototypowe urządzenie oparte na bazie ogniw paliwowych wykorzystywanych w Toyocie Mirai. Jego paliwem będzie wodór generowany w fabryce Tokuyama jako produkt uboczny produkcji wodorotlenku sodu. Program testowy nowego generatora potrwa do marca 2022 roku.

Nowy generator został opracowany przez Toyota Motor Corporation i Toyota Energy Solutions. Jego pierwowzorem był prototyp o mocy 100 kW, który od września 2019 roku był testowany w fabryce Toyota Honsha w Japonii. Zmodyfikowane urządzenie ma moc 50 kW i w stosunku do pierwowzoru rozstało poddane różnym udoskonaleniom, obejmującym m.in. bardziej ergonomiczne ułożenie komponentów.

Nowy generator waży 3,5 t, ma 2,9 m długości, 1,5 m szerokości i 2,7 m wysokości. Urządzenie o napięciu 210 V jest podłączone do sieci przewodem trójfazowym. Jako paliwo wykorzystuje wodór o czystości 99,97%. Docelowo jego wydajność ma wynosić przynajmniej 50%. Czas od uruchomienia do osiągnięcia pełnej mocy wynosi zaledwie 40 s.

Toyoty na bieżąco będzie monitorowała pracę generatora – jego wydajność, stabilność wytwarzania energii, niezawodność, łatwość obsługi, a także odporność na morskie powietrze o dużej wilgotności i zasoleniu. Testy pozwolą także zmierzyć ilość energii wygenerowanej z wodoru stanowiącego produkt uboczny produkcji chemikaliów przemysłowych oraz opłacalność tego procesu w porównaniu z ceną energii na rynku.

Jeżeli to rozwiązanie się sprawdzi, Tokuyama opracuje model biznesowy generowania energii z wodoru, z uwzględnieniem własnych możliwości produkcji czystego wodoru jako paliwa dla generatorów na ogniwa paliwowe oraz wpływu na lokalną społeczność.

Toyota na stałe planuje wprowadzić wodorowe generatory do przemysłu. Współpraca z jednym z największych japońskich koncernów chemicznych posłuży jej do dalszych prac badawczo-rozwojowych nad poprawą wydajności i trwałości generatorów oraz ograniczeniem ich wymiarów i kosztów produkcji.

Dowiedz się więcej

Bank BNP Paribas wzmocnił swoją hybrydową flotę Bank BNP Paribas wzmocnił swoją hybrydową flotę Dowiedz się więcej Fabrykę Toyoty opuścił 4-milionowy Yaris Fabrykę Toyoty opuścił 4-milionowy Yaris Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest 2021 Toyota Dream Car Art Contest 2021 Weź udział w XIV edycji konkursu Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Premiera sportowego hot-hatcha Rośnie sprzedaż aut dostawczych Toyoty Rośnie sprzedaż aut dostawczych Toyoty Listopad – najlepszym miesiącem Nowy elektryczny SUV Toyoty Nowy elektryczny SUV Toyoty Pierwszy model w architekturze e-TNGA TOYOTA GAZOO Racing zwycięża w Bahrajnie TOYOTA GAZOO Racing zwycięża w Bahrajnie Ostatni wyścig TS050 HYBRID 100 000 hybryd Toyoty w Polsce 100 000 hybryd Toyoty w Polsce Niskoemisyjne auta coraz popularniejsze Toyota z nagrodą SAFETYBEST 2020 Toyota z nagrodą SAFETYBEST 2020 Jurorzy docenili najnowsze rozwiązania marki Yaris najpopularniejszym autem miejskim Yaris najpopularniejszym autem miejskim Sprawdź wyniki sprzedaży Doskonałe wyniki sprzedaży TME Doskonałe wyniki sprzedaży TME Sprawdź najnowsze dane Toyota umacnia pozycję na rynku flotowym Toyota umacnia pozycję na rynku flotowym Dowiedz się więcej