W zakładzie chemicznym Tokuyama Corporation w japońskim mieście Shunan został zamontowany bezemisyjny generator pądu zasilany wodorem. Jest to prototypowe urządzenie oparte na bazie ogniw paliwowych wykorzystywanych w Toyocie Mirai. Jego paliwem będzie wodór generowany w fabryce Tokuyama jako produkt uboczny produkcji wodorotlenku sodu. Program testowy nowego generatora potrwa do marca 2022 roku.
Nowy generator został opracowany przez Toyota Motor Corporation i Toyota Energy Solutions. Jego pierwowzorem był prototyp o mocy 100 kW, który od września 2019 roku był testowany w fabryce Toyota Honsha w Japonii. Zmodyfikowane urządzenie ma moc 50 kW i w stosunku do pierwowzoru rozstało poddane różnym udoskonaleniom, obejmującym m.in. bardziej ergonomiczne ułożenie komponentów.
Nowy generator waży 3,5 t, ma 2,9 m długości, 1,5 m szerokości i 2,7 m wysokości. Urządzenie o napięciu 210 V jest podłączone do sieci przewodem trójfazowym. Jako paliwo wykorzystuje wodór o czystości 99,97%. Docelowo jego wydajność ma wynosić przynajmniej 50%. Czas od uruchomienia do osiągnięcia pełnej mocy wynosi zaledwie 40 s.
Toyoty na bieżąco będzie monitorowała pracę generatora – jego wydajność, stabilność wytwarzania energii, niezawodność, łatwość obsługi, a także odporność na morskie powietrze o dużej wilgotności i zasoleniu. Testy pozwolą także zmierzyć ilość energii wygenerowanej z wodoru stanowiącego produkt uboczny produkcji chemikaliów przemysłowych oraz opłacalność tego procesu w porównaniu z ceną energii na rynku.
Jeżeli to rozwiązanie się sprawdzi, Tokuyama opracuje model biznesowy generowania energii z wodoru, z uwzględnieniem własnych możliwości produkcji czystego wodoru jako paliwa dla generatorów na ogniwa paliwowe oraz wpływu na lokalną społeczność.
Toyota na stałe planuje wprowadzić wodorowe generatory do przemysłu. Współpraca z jednym z największych japońskich koncernów chemicznych posłuży jej do dalszych prac badawczo-rozwojowych nad poprawą wydajności i trwałości generatorów oraz ograniczeniem ich wymiarów i kosztów produkcji.