Toyota Yaris czwartej generacji to samochód, który doskonale się sprawdzi zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na autostradzie. To subkompaktowe auto wyróżnia się najlepszym w klasie promieniem skrętu. Jego wnętrze jest przestronne, wygodne i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Dodać do tego należy bogate wyposażenia spełniające wyśrubowane oczekiwania europejskich klientów, zwłaszcza pod kątem łączności i dostępu do informacji.
Toyota Yaris zadebiutowała w 1999 roku. Ze względu na swą innowacyjność pierwsza generacja tego modelu zdobyła – jako pierwsze auto Toyoty – tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
W ciągu 20 lat Yaris stał się najważniejszym modelem marki w Europie, stale zwiększając zarówno wielkość sprzedaży, jak i udział w rynku. Tylko w 2019 roku sprzedano około 224 000 egzemplarzy, co stanowiło 7,6 proc. rynku segmentu B. Yaris był najlepiej sprzedającym się modelem Toyoty w regionie, stanowiąc ponad 22 proc. sprzedaży nowych samochodów marki.
Toyota Yaris czwartej generacji została zbudowana na modułowej platformie GA-B, która również w przyszłości będzie stanowić podstawę dla kolejnych małych aut. Platforma GA-B pełni kluczową rolę w poprawie dynamiki Yarisa. Dzięki niej środek ciężkości położony jest niżej, a nadwozie ma większą sztywność.
Samochody zaliczane do segmentu B stają się coraz dłuższe, nie dotyczy to jednak nowego Yarisa. Czwarta generacja tego modelu jest krótsza od swojego poprzednika. Całkowita długość to mniej niż cztery metry, a przy tym rozstaw osi został zwiększony o 50 mm. Pozwoliło to wygospodarować większą przestrzeń w kabinie.
Dzięki zastosowaniu platformy GA-B samochód jest niższy o 40 mm, ale jego szerokość zwiększyła się o 50 mm. Zmniejszono też przednie i tylne zwisy – odpowiednio o 10 mm z przodu (800 mm) i 45 mm z tyłu (580 mm). Pozwoliło to osiągnąć wiodący w klasie promień skrętu.
Wewnątrz nowego Yarisa zachwyci przestronnością. Między kierowcą a pasażerem wygospodarowano dodatkowe 20 mm, poszerzono też przednią konsolę. Bagażnik ma głębokość 700 mm i 286 litrów pojemności.
W debiutującym na rynku Yarisie zastosowano napęd hybrydowy czwartej generacji. Zapewnia on jeszcze mniejsze zużycie paliwa, niższą emisję spalin, a także większą zdolność do poruszania się tylko w trybie elektrycznym.
Należy zaznaczyć, że wydajność nowego napędu hybrydowego wzrosła o 20%, a całkowita moc o 16% i wynosi 116 KM. Auto szybciej przyspiesza – od 0–100 km/h rozpędza się w 9,7 s. Poprawiono także jazdę z prędkościami autostradowymi – czas przyspieszania od 80 do 120 km/h spadł do 8,1 s.
Emisję CO2 ograniczono do 86 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg normy WLTP wynosi 3,8 l/100 km, co oznacza poprawę o 20%. Zmiany przeszedł także tryb EV. Samochód może w nim osiągnąć prędkość do 130 km/h, a w ruchu miejskim porusza się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy.
Wraz z nowym Yarisem debiutuje całkowicie nowy, pracujący w cyklu Atkinsona silnik Hybrid Dynamic Force Engine 1.5 o mocy 93 KM (68 kW) oraz 120 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 3600 obr./min). Auto wyposażono w nowy akumulator litowo-jonowy, hybrydową skrzynię biegów oraz jednostkę sterującą mocą. Napięcie baterii wzrosło ze 144 do 177,6 V, a liczba ogniw została zmniejszona ze 120 do 48, co znacznie obniżyło koszty produkcji i zapotrzebowanie na cenne surowce. Wszystkie elementy zostały opracowane zgodnie z architekturą TNGA, zapewniającą wydajne projektowanie i łatwość produkcji.
Czwarta generacja Toyoty Yaris jest też dostępna z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym z sześciobiegową manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią biegów Multidrive S. Gamę Yarisa otwiera trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra, znany z poprzedniej generacji.
Nowy Yaris został wyposażony w wiele przemyślanych rozwiązań. We wszystkich wersjach w standardzie jest system Toyota Safety Sense, kamera cofania i elektroniczny hamulec postojowy (dla modeli hybrydowych). Wszystkie nowe Yarisy umożliwiają bezprzewodową integrację ze smartfonem za pośrednictwem interfejsów Apple CarPlay™ i Android Auto™, które umożliwiają dostęp do ulubionych aplikacji.
Wyższe wersje wyposażono w elementy znane dotychczas głównie z segmentu premium. Są to m.in. podgrzewana kierownica czy niebieskie podświetlenie kabiny w przestrzeni na nogi, panelach drzwi i konsoli środkowej to tylko jedne z nich. Dodać do tego należy indukcyjną ładowarkę do smartfonów i pełny pakiet oświetlenia w technologii LED, który obejmuje światła przeciwmgielne. Jako jedyny model w segmencie B Yaris oferuje 10'' kolorowy wyświetlacz HUD. Pod koniec roku pojawi się możliwość wyboru ośmiogłośnikowego systemu audio marki JBL.
Nowa Toyota Yaris została wyposażona w najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zadbają zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) czy układ reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS). Zwiększone zostały również możliwości układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS). Dodano do niego system wykrywania pieszych i rowerzystów.
Nowy Yaris jako pierwszy w segmencie został wyposażony w układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Wykrywa on ryzyko stłuczki z nadjeżdżającymi pojazdami lub potrącenia pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu. To także pierwsza Toyota wyposażona poduszki powietrzne w tunelu środkowym, które zapobiegają zderzeniu się kierowcy i pasażera podczas uderzenia bocznego.
Wszystkie te rozwiązania, w połączeniu z nową platformą GA-B gwarantującą większą sztywność nadwozia, mają uczynić z Yarisa najbezpieczniejszy miejski samochód na świecie.
Czwarta generacja Yarisa powstaje w fabryce Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes. Toyota zainwestowała w ten zakład 300 mln euro, aby umożliwić produkcję pojazdów zgodnych z architekturą TNGA. Z kolei 1,5-litrowy silnik Hybrid Dynamic Force produkowany jest przez Toyota Motor Manufacturing Poland.
Oficjalną premierę on-line nowego modelu Toyoty można obejrzeć pod linkiem: https://www.toyota.pl/world-of-toyota/premiera-yaris.