„Jednym z ważnych zobowiązań TOYOTA GAZOO Racing jest wykorzystanie motorsportu do udoskonalenia swojego know-how i rozwijania umiejętności pracowników, by móc produkować sportowe samochody najwyższej klasy. Nowa GR Supra została stworzona na bazie doświadczeń z wyścigów, zaś do opracowania GR Yarisa wykorzystaliśmy wiedzę i umiejętności zdobyte podczas startów w rajdach – a na to czekało wielu naszych fanów” – powiedział Shigeki Tomoyama, prezydent GAZOO Racing, podczas prezentacji nowego modelu GR Yaris w Tokio.
Sportowy GR Yaris to samochód zrodzony z mistrzowskich doświadczeń Toyoty w WRC. Jest to całkowicie odrębny projekt od Yarisa. Do jego stworzenia wykorzystano wiedzę i doświadczenie inżynierów TOYOTA GAZOO Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Samochód będzie stanowił bazę homologacyjną dla kolejnego Yarisa WRC. Można nim będzie również startować w lokalnych rajdach.
Każdy aspekt Toyoty GR Yaris został dopracowany pod kątem osiągów. Do stworzenia tego samochodu została wykorzystana całkiem nowa platforma i silnik, nowe zawieszenie, a także nowy napęd na 4 koła GR-FOUR. Auto charakteryzuje się wysoką mocą i niską masą, a więc ma wszystko to, co niezbędne, by odnosić sukcesy w sportowej rywalizacji.
Samochód trafi na rynek już w drugiej połowie 2020 roku.
Nowa Toyota GR Yaris to pierwszy sportowy model z napędem na 4 koła i pierwszy model homologacyjny do WRC japońskiej marki od zakończenia przez nią produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.
Toyota Celica GT-FOUR święciła swoje największe triumfy w rajdach pod koniec lat 80. i w latach 90. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło 4 mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz 1 w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do tej złotej ery na tylnej klapie Toyoty GR Yaris umieszczono logo GR-FOUR.
Nowy GR Yaris stanie się bazą homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Dopracowanie aerodynamiki, optymalizacja rozkładu mas i niska masa auta – oto 3 kluczowe aspekty, na których skupił się zespół projektantów i inżynierów z TOYOTA GAZOO Racing WRT oraz Tommi Mäkinen Racing.
Opór powietrza zmniejszono dzięki niższej linii dachu. Silnik 1,6 turbo umieszczono nieco bliżej środka pojazdu, a akumulator – w bagażniku. Pozwoliło to osiągnąć korzystniejszy balans podwozia i lepsze prowadzenie.
Do produkcji trzydrzwiowego nadwozia wykorzystano włókna węglowe i aluminium. Specjalne wzmocnienia bocznych elementów pozwoliły wykorzystać pełny potencjał zawieszenia. Szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami zwiększyły stabilność auta.
Podczas całego procesu projektowego GR Yaris był testowany przez profesjonalnych kierowców rajdowych i wyścigowych.
Nowa Toyota GR Yaris charakteryzuje się unikalną stylistyką. Trzydrzwiowe nadwozie auta oraz niższa linia dachu (o 91 mm) tworzą sylwetkę coupe. Drzwi bez ramek potęgują to wrażenie. Przedni grill oraz spojler wyrażają prawdziwy charakter GR, a szerszy tył i muskularne skrzydła dobrze współgrają z 18'' felgami aluminiowymi.
Toyotę GR Yaris wyposażono w nową jednostkę napędową. Jest to 3-cylindrowy turbodoładowany, który generuje maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ ma moc 261 KM (192 kW).
Lekki, kompaktowy 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę. Do pracy z wysokim momentem obrotowym przystosowano 6-biegową manualną skrzynią biegów.
Dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy udało się uzyskać rewelacyjne osiągi. GR Yaris od 0 do 100 km/h przyspiesza w mniej niż 5,5 s. Maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 230 km/h.
Do produkcji karoserii wykorzystano lekkie materiały, a dach zbudowano z nowego polimeru z włókna węglowego. Maskę, drzwi i tylną klapę wzmocniono aluminium. W wyniku tego GR Yaris ma moc hothatcha z segmentu C, a masę – samochodu z segmentu B (1280 kg).
Napęd GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło. To kolejny element zapewniający wysokie osiągi GR Yarisa.
Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Pakiecie Circuit występują dwa opcjonalne mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen. Rozdzielają one moc między lewą i prawą stronę, żeby dać lepszą kontrolę nad autem.
Nowatorski system pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył).
Kierowca może dostosować pracę napędu na 4 koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z 3 trybów jazdy. W standardowym trybie 60% mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40% – na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70). W trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.
Dla GR Yarisa stworzono nową platformę, która jest połączeniem platformy GA-B z przodu (debiutującej w nowej generacji Yarisa) oraz platformy GA-C z tyłu (znanej np. z nowej Corolli). Pozwoliło to na zaprojektowanie nowego zawieszenia oraz zamontowanie napędu GR-FOUR.
Z tyłu GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.
System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu. Zostały one zaprojektowane, by mogły wytrzymać wymagającą jazdę na torze czy odcinkach specjalnych, a także pracę w wysokich temperaturach.
GR Yaris można wyposażyć w dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.
Do produkcji samochodów sportowych z linii GR Toyota wybudowała w swojej fabryce w Motomachi nowy obiekt. Zamiast tradycyjnej taśmy zaprojektowano wielosekcyjną przestrzeń montażową, skomunikowaną dzięki zautomatyzowanym pojazdom.
SILNIK | |
---|---|
Typ | 3 cylindry w układzie rzędowym |
Umiejscowienie wałka rozrządu | DOHC 12V z VVTi |
Typ wtrysku | D4S – bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa |
Doładowanie | turbosprężarka |
Pojemność (cm3) | 1618 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 |
Stopień sprężenia | 10,5:1 |
Moc maksymalna KM (kW) | 261 (192) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 360 |
Norma emisji spalin | EURO 6d Temp |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | GR-FOUR 4WD system |
---|---|
Typ skrzyni biegów | manualna, 6-biegowa |
OSIĄGI | |
---|---|
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) | 6,7 (4,9) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 (ograniczona elektronicznie) |
ZAWIESZENIE | |
---|---|
Przednie zawieszenie | MacPherson |
Tylne zawieszenie | podwójne wahacze |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion, elektrycznie wspomagany |
Minimalna średnica skrętu (m) | 10,8 |
Hamulce | |
Przednie (średnica w mm) | wentylowane tarcze (356)
4-tłoczkowe zaciski |
Tylne (średnica w mm) | qentylowane tarcze (297)
2-tłoczkowe zaciski |
Opony | Dunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s |
Wymiary opon | 225/40 R18 |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) | |
---|---|
Długość całkowita | 3995 |
Szerokość całkowita | 1805 |
Wysokość całkowita | 1460 |
Rozstaw osi | 2558 |
Rozstaw kół przednich | 1530 |
Rozstaw kół tylnych | 1560 |
MASA (kg) | |
---|---|
Całkowita (bez kierowcy) | 1280 |