W obliczu zmian, które zachodzą obecnie w branży motoryzacyjnej i obejmują 4 kluczowe dziedziny – łączność z internetem, autonomiczność, współdzielenie pojazdów i elektryfikację (CASE), Toyota i Subaru łączą siły, by produkować jeszcze lepsze samochody.
Współpracę biznesową Toyota i Subaru podjęły w 2005 roku. Od tego czasu firmy te produkowały dla siebie nawzajem różne modele i wspólnie opracowywały bliźniacze sportowe coupé Toyota GT86 i Subaru BRZ.
W czerwcu br. ogłoszono również współpracę przy projektowaniu platformy dla samochodów elektrycznych na baterie (BEV). Kolejnym krokiem będzie budowa opartego na niej samochodu z napędem AWD Subaru i zelektryfikowanymi układami napędowymi Toyoty.
W ramach zacieśnionej współpracy Toyota i Subaru planują również wspólne prace projektowe nad nowym modelem 4x4 oraz kolejnymi generacjami GT86 i BRZ.
Subaru do swoich modeli zamierza wprowadzić napęd Toyota Hybrid System, po udanej adaptacji do SUV-a Crosstrek Hybrid, produkowanego na rynek amerykański.
Producenci będą współpracować również w dziedzinie łączności samochodów z internetem i autonomicznego prowadzenia.
Na mocy zawartej umowy Toyota zwiększy swoje udziały w Subaru z 16,83% do 20%. Zyska tym samym 20-procentowe prawo głosu, co sprawi, że Subaru stanie się spółką zależną Toyota Motor Corporation.
Subaru z kolei przejmie akcje Toyoty o takiej samej wartości (do 80 miliardów jenów).
Współpraca ta pozwoli Toyocie i Subaru wejść na nowy poziom rozwoju wykraczający poza to, co każda z firm mogłaby osiągnąć samodzielnie. Jednocześnie obie japońskie marki zachowają własną indywidualność.