Toyota zaprojektowała swój nowy, ultrakompaktowy samochód elektryczny z myślą o osobach starszych, młodych kierowcach i lokalnych przedsiębiorcach, którzy na co dzień pokonują krótkie dystanse. Pojazd ma zasięg około 100 km na jednym ładowaniu i rozwija prędkość 60 km/h. Niewielkie wymiary i mały promień zawracania to kolejne atuty tego auta.
„Postanowiliśmy stworzyć nowoczesny środek transportu. Nasz nowy BEV zapewni swobodę poruszania się ludziom w różnym wieku” – powiedział Akihiro Yanaka, szef działu rozwoju Toyoty.
„Ultrakompaktowy BEV nie tylko daje większą swobodę poruszania się, ale także potrzebuje mniej miejsca do parkowania, generuje mniej hałasu i w ograniczonym stopniu wpływa na środowisko” – kontynuował Akihiro Yanaka.
Debiut ultrakompaktowego BEV Toyoty wiąże się z nowym modelem biznesowym. Japoński producent chce spopularyzować samochody elektryczne na baterie. Plan zakłada monitorowanie wykorzystania baterii i ich wartości na każdym etapie – od produkcji aż po recykling. Toyota zamierza też wprowadzić rozszerzony program leasingu akumulatorów trakcyjnych. Polegać on będzie na odzyskiwaniu leasingowanych baterii samochodowych i ich ponownym wykorzystaniu na różne sposoby. W samochodach oferowanych na rynku wtórnym planuje się je wykorzystywać jako części zamienne, w instalacjach stacjonarnych – do magazynowania energii.
Japoński producent samochodów rozwija także inne usługi dla samochodów elektrycznych, w tym buduje stacje ładowania czy opracowuje programy ubezpieczeniowe.
Toyota stawia na rozwój małych pojazdów elektrycznych i szuka nowych możliwości ich wykorzystania. Nowy ultrakompaktowy BEV sprawdzi się nie tylko w użytkowaniu indywidualnym. Model ten może też być wykorzystywany jako transport publiczny, szczególnie w miastach i na terenach górskich.
Toyota współpracuje już z około 100 partnerami rządowymi, samorządowymi i korporacyjnymi w poszukiwaniu nowych form transportu.
Na targach w Tokio Toyota zaprezentuje jeszcze pięć innych małych pojazdów elektrycznych, w tym koncepcyjny ultrakompaktowy samochód elektryczny dla biznesu.
Zaprojektowano go z myślą o flotach firm, których działalność opiera się na krótkich przejazdach i częstym parkowaniu. Może służyć za mobilne biuro, które ułatwia przemieszczanie się, pracę biurową czy odpoczynek.

Toyota i-Road to niewielki pojazd elektryczny przypominający motocykl. Jest wąski i zwrotny jak jednoślad, ale zapewnia stabilność i bezpieczeństwo. Jest zabudowany, więc zapewnia izolację od deszczu, spalin i hałasu. Na jednym miejscu parkingowym mieszczą się cztery i-Roady.
Kolejna propozycja Toyoty to pojazd do poruszania się po chodnikach w pozycji stojącej. Może być wykorzystany do patrolowania miasta, obchodów terenu przez pracowników ochrony czy poruszania się po dużych obiektach ( lotniskach, fabrykach).
Elektryczny skuter do jazdy na siedząco Toyoty powstał z myślą o osobach mających trudności w poruszaniu się lub mający dużą ilość bagażu podręcznego.
Kolejne rozwiązanie Toyoty powstał z myślą o osobach poruszających się na ręcznych wózkach inwalidzkich. Ułatwia poruszanie się po dużych obiektach i zwiedzanie atrakcji turystycznych.

Nowy samochód elektryczny Toyoty zostanie zaprezentowany na targach Tokyo Motor Show 2019 w dniach 24 października – 4 listopada. Będzie mu towarzyszyła ekspozycja „Ultra-compact BEV Concept Model for Business”. Odwiedzający targi w Tokio będą mogli przetestować nowości Toyoty.
Więcej informacji i zdjęć związanych ze stoiskami Toyoty na targach Tokyo Motor Show 2019 jest dostępnych na stronie: www.global.toyota/en/mobility/
Nazwa | Ultra-kompaktowy BEV | Ultra-kompaktowy BEV dla biznesu | Walking Area BEV Standing Type | Walking Area BEV Seated Type | Walking area BEV Wheelchair-linked Type | Toyota i-ROAD |
Premiera | zima 2020 | - | zima 2020 | 2021 | 2021 | ― |
Liczba pasażerów | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 lub 2 |
Długość | 2490 mm | 2490 mm | 700 mm | 1180 mm | 540 mm | 2345 mm |
Szerokość | 1290 mm | 1290 mm | 450 mm | 630 mm | 630 mm | 870 mm |
Wysokość | 1550 mm | 1550 mm | 1200 mm | 1090 mm | 1090 mm | 1455 mm |
Maksymalna prędkość | 60 km/h | 60 km/h | 2, 4, 6, 10 km/h (ustawiana) | 2, 4, 6 km/h (ustawiana) | 2, 4, 6 km/h (ustawiana) | 60 km/h |
Zasięg na jednym ładowaniu | 100 km | 100 km | 14 km | 10 km | 20 km | 50 km |
Czas ładowania (w przybliżeniu) | 5 godzin (200 V) | 5 godzin (200 V) | 2,5 godziny (wymienna bateria) | 2 godziny (wymienna bateria) | 2,5 godziny (wymienna bateria) | 3 godziny |