Polem do testów Platform 4 będzie ruchliwa tokijska dzielnica Odaiba. Charakteryzuje się ona zróżnicowaną infrastrukturę drogową, gdzie panuje intensywny ruch pieszy i samochodowy, często tworzą się korki. Jest tam też wiele drapaczy chmur, które mają ogromne, przeszklone powierzchnie. Wszystko to tworzy warunki stanowiące prawdziwe wyzwanie dla czujników samochodu. Technologia zautomatyzowanego prowadzenia będzie musiała udowodnić swoje możliwości.
W testach będą mogli wziąć udział kierowcy wybrani spośród osób zarejestrowanych na to wydarzenie (termin rejestracji zostanie podany później). Zgodnie z japońskim prawem w samochodzie będzie obecny też kierowca bezpieczeństwa.
Obecnie Toyota Research Institute (TRI) testuje Platform 4 w zamkniętym ośrodku testowym w Ottawa Lake w Michigan w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstała replika Odaiby, w której realizowane są różne scenariusze.

„Wybierając na miejsce testów Odaibę, ustawiliśmy poprzeczkę bardzo wysoko. Tego rodzaju otoczenie wymaga skokowego rozwoju możliwości naszej technologii w bardzo krótkim czasie” – powiedział dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute.
„Aby to osiągnąć, ściśle współpracujemy z zespołem Advanced R&D Division Toyota Motor Corporation oraz z tokijską firmą Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD), który odpowiada za opracowanie oprogramowania do zautomatyzowanych samochodów” – kontynuował Gill Pratt.
Platform 4 po raz pierwszy został zaprezentowany na targach CES 2019. Prototyp oparty na piątej generacji Lexusa LS służy do rozwoju i testowania zautomatyzowanych systemów Toyota Research Institute. Mowa tu o systemie bezpieczeństwa czynnego nowej generacji Toyota GuardianTM i systemie Toyota Chauffeur, który w znacznej mierze ma zastąpić kierowcę.

Toyota Research Institute to firma badawcza, która została założona przez Toyotę w 2015 roku. Zajmuje się wdrażaniem do pojazdów Toyoty nowych technologii. Mieści się w Stanach Zjednoczonych w trzech lokalizacjach – w Los Altos w Kalifornii, w Cambridge w Massachusetts oraz w Ann Arbor w Michigan. Na jej czele stoi dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki z Massachusetts Institute of Technology. Więcej informacji znajduje się na stronie https://www.tri.global/.
- poprawa bezpieczeństwa samochodów i stworzenie pojazdu, który uniknie wypadku w każdych okolicznościach, bez względu na umiejętności kierowcy,
- umożliwienie korzystania z samochodów osobom starszym i niepełnosprawnym,
- przenoszenie technologii opracowywanych na potrzeby samochodów do robotów domowych,
- zastosowanie wiedzy z dziedziny sztucznej inteligencji oraz uczenia się maszyn w pracach nad nowymi materiałami.
Koncern Toyota chce w ten sposób przyspieszyć realizację wizji nowoczesnego transportu.
Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD) to firma z siedzibą w Tokio, która odpowiada za rozwój i integrację oprogramowania do autonomicznych samochodów. Jej zadaniem jest opracowanie bezpiecznych zautomatyzowanych samochodów. Współpracuje z Toyota Research Institute (TRI) oraz z centrami badawczymi Toyota Group. Więcej informacji jest dostępnych na stronie www.tri-ad.global.