Toyota od pewnego czasu promuje technologię wodorowych ogniw paliwowych jako wygodniejszą i bardziej funkcjonalną alternatywę dla aut elektrycznych na baterie. Jest to jedna z wizji bezemisyjnego społeczeństwa, która została wyrażona w programie Toyota Environmental Challenge 2050. Według tych założeń koncern widzi rolę wodoru jako paliwa przyszłości nie tylko w samochodach osobowych, ale także w ciężarówkach i samochodach dostawczych, autobusach czy małych pojazdach przemysłowych.
Oto lista pojazdów z tą technologią, jakie obecnie produkuje Toyota:
- Mirai, czyli średniej wielkości sedan dostępny m.in. w Europie, Ameryce i Japonii,
- wodorowe autobusy SORA jeżdżące po ulicach Tokio,
- wodorowe wózki widłowe obsługujące fabryki i magazyny w Japonii,
- auta dostawcze we flocie sieci sklepów Seven-Eleven w Japonii
- dwie prototypowe duże ciężarówki przewożące towary w porcie Long Beach w Kalifornii.
Partnerstwo Toyoty i firmy Caetanobus SA będzie polegało na zaopatrywaniu tego renomowanego portugalskiego producenta autobusów w układy napędowe oparte na ogniwach paliwowych. Caetanobus SA zbuduje w ten sposób własne miejskie autobusy zasilane technologią wodorową Toyoty. Japoński koncern będzie dostarczał partnerowi ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru, jednostki sterujące oraz łączące je przewody i wloty wodoru.
Pierwszy bezemisyjny autobus miejski portugalskiej marki opuści linię produkcyjną już jesienią 2019 roku. Na początku będą to dwa autobusy demonstracyjne, które będą woziły pasażerów w wybranych europejskich miastach.
„Współpraca z firmą Caetanobus w zakresie dostarczania naszych systemów ogniw paliwowych do produkowanych przez nią autobusów to kolejna okazja do zademonstrowania wielu praktycznych zastosowań i korzyści dla środowiska z technologii wodorowych. Bardzo nas cieszy perspektywa ujrzenia na ulicach europejskich miast pierwszych wodorowych autobusów naszego wieloletniego partnera” – przyznał dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
– „Wodorowe autobusy mają wiele zalet w porównaniu do innych bezemisyjnych pojazdów tego rodzaju. Należą do nich większy zasięg na jednym tankowaniu i krótki czas napełniania zbiorników paliwem. Korzyści te pozwolą przeznaczyć wodorowe autobusy do obsługi dłuższych tras i w większym stopniu je wykorzystywać”.
„Jesteśmy bardzo dumni z tego, że jako pierwsza firma w Europie możemy korzystać z wiodącej technologii ogniw paliwowych Toyoty. Z niecierpliwością czekamy na moment uruchomienia produkcji, który będzie potwierdzeniem naszych możliwości opracowywania i produkowania autobusów na najwyższym światowym poziomie. Jesteśmy przekonani, że wodór jest świetnym rozwiązaniem dla bezemisyjnych autobusów” – dodał José Ramos, prezydent Salvador Caetano Indústria.

Rozpoczęcie współpracy ogłoszono w Lizbonie w obecności przedstawicieli portugalskiego rządu odpowiedzialnych za transport i ochronę środowiska. Konferencja zbiegła się w czasie z wizytą w Portugalii katamaranu Energy Observer – pierwszego samowystarczalnego energetycznie, wodorowego statku morskiego zasilanego ogniwami paliwowymi. Korzysta on w stu procentach ze źródeł odnawialnych, w tym energii słonecznej, wiatrowej i ruchu fal. Jacht odbywa właśnie podróż dookoła świata w ramach eksperymentalnej wyprawy naukowej, a Toyota Motor Europe jest partnerem tego programu.
Rozwój technologii wodorowych jest udziałem Toyoty już od 20 lat. Dzięki wszechstronnym testom w ekstremalnych warunkach opracowano pojazdy o pełnej funkcjonalności i niezawodności. Takie rozwiązanie jest praktyczną alternatywą dla paliw kopalnych oraz konwencjonalnych pojazdów. Efektem tych prac był debiut w 2014 roku Toyoty Mirai – flagowego wodorowego modelu marki. Ten średniej wielkości sedan ma moc 154 KM i zasięg od 550 do 700 km. Główne cechy pojazdów elektrycznych Toyoty zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi to krótki czas tankowania i duży zasięg, a jednocześnie zerowa emisja spalin i szkodliwych substancji czy gazów cieplarnianych.
W październiku 2015 roku ogłoszono długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050. Zawiera ona 6 głównych celów służących transformacji działalności firmy w taki sposób, aby bilans jej wpływu na środowisko był pozytywny.
- Redukcja do 2050 roku średniej emisji CO2 w nowych samochodach sprzedawanych na całym świecie o 90 procent w stosunku do 2010 roku.
- Dążenie do wyeliminowania emisji CO2 z całego życia samochodu: w produkcji materiałów i części, podczas montażu pojazdu, jego transportu i użytkowania oraz recyklingu i utylizacji.
- Przekształcenie zakładów produkcyjnych Toyoty w miejsca neutralne pod względem emisji CO2 za sprawą rozwoju technologii produkcyjnych oraz przestawianiu ich na odnawialne źródła energii.
- Ograniczenie zużycia wody oraz całkowite oczyszczanie zużytej wody przed oddaniem jej do środowiska.
- Maksymalna oszczędność zasobów i ochrona środowiska przed skażeniami, czyli skuteczny recycling, korzystanie z materiałów przyjaznych środowisku oraz pełne wykorzystywanie materiałów ze zużytych samochodów do produkcji nowych pojazdów.
- Ochrona środowiska naturalnego, w tym lasów, a także wypracowywanie sposobów przyjaznej koegzystencji ludzi i przyrody, czemu służyć ma między innymi szeroko zakrojona promocja odpowiednich postaw i zachowań wśród społeczności, w tym w gronie pracowników Toyoty.