Cyfrowe manekiny THUMS poprawią bezpieczeństwo na drogach

Toyota bezpłatnie udostępni oprogramowanie do wirtualnych testów zderzeniowych

2020-06-17

THUMS (Total Human Model for Safety) to opracowane przez Toyotę cyfrowe modele ciała człowieka o wysokiej dokładności. Umożliwiają one szczegółową analizę tego, jak różnego rodzaju kolizje wpływają na poszczególne narządy i układy narządów. Toyota postanowiła bezpłatnie udostępnić to zaawansowane rozwiązanie producentom, organizacjom i innym użytkownikom. Ma to poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Wirtualne manekiny THUMS zostały opracowane przez Toyotę i Toyotę Central R&D Labs. Pierwsza generacja powstała w 2000 roku – były to pierwsze wirtualne modele ludzkiego ciała do badań nad bezpieczeństwem samochodów. Za ich pomocą Toyota powadziła symulacje i analizy urazów powodowanych podczas wypadków samochodowych. Miało to przyspieszyć i usprawnić badania nad bezpieczeństwem samochodów.

Od tego czasu zaprezentowano już 6 generacji THUMS. Ostatnia debiutowała w 2019 roku i obejmowała całą serię modeli ludzkiego ciała różniących się pod względem wieku (dzieci, dorośli i osoby starsze), płci, wzrostu i wagi. Przy ich opracowywaniu uwzględniono sztywność, budowę i strukturę poszczególnych narządów, w tym szkieletu, mózgu, organów wewnętrznych i mięśni. Podczas symulacji mogą one występować zarówno w roli kierowcy i pasażera, jak i pieszego.

Co wyróżnia THUMS na tle innych manekinów wykorzystywanych do testów zderzeniowych w motoryzacji? Modele Toyoty umożliwiają o wiele bardziej szczegółowe analizowanie urazów powstających w wyniku kolizji, ponieważ dokładnie odzwierciedlają kształty i odporność ludzkiego ciała oraz jego poszczególnych narządów. Co więcej, wykonywanie symulacji kolizji na komputerze pozwala sprawdzić wiele różnych scenariuszy wypadków drogowych. W ten sposób w krótszym czasie uzyskuje się o wiele bardziej kompletne dane, co obniża koszty badań.

Modele THUMS są wykorzystywane obecnie przez ponad 100 instytucji na całym świecie – producentów samochodów i części samochodowych, uniwersytety i instytucje badawcze. Oprogramowanie Toyoty służy do badań różnych elementów zapewniających bezpieczeństwo na drodze.

Od stycznia 2021 roku Toyota udostępni oprogramowanie THUMS do swobodnego użytku bez opłat. Japoński koncern ma nadzieję, że zacznie z niego korzystać o wiele więcej podmiotów, a to z kolei zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Jednocześnie cały czas będą trwały prace nad ulepszaniem oprogramowania THUMS pod względem łatwości w korzystaniu z niego oraz szczegółowości modeli. Użytkownicy będą też mogli sami wprowadzać udoskonalenia i dzielić się nimi z pozostałymi użytkownikami modeli.

„Od 2000 roku, kiedy zadebiutowała pierwsza generacja wirtualnych manekinów THUMS, nieustannie je udoskonalamy, by coraz precyzyjniej odzwierciedlić anatomię człowieka oraz rozszerzyć liczbę wariantów. Obecnie jest to dla Toyoty niezastąpiona technologia, z której cały czas korzystamy w pracy nad kolejnymi samochodami i systemami bezpieczeństwa. Postanowiliśmy udostępnić nasze oprogramowanie szerokiemu odbiorcy, aby korzystało z niego jak najwięcej podmiotów, przyspieszając postęp w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach dzięki włączeniu w ten projekt całej branży motoryzacyjnej” – powiedział Seigo Kuzumaki, główny inżynier Toyota Motor Corporation odpowiedzialny za badania i rozwój systemów bezpieczeństwa z ośrodka badawczo-rozwojowego Advanced R&D and Engineering Company.

Dowiedz się więcej

CUE4 – robotyczny koszykarz Toyoty CUE4 – robotyczny koszykarz Toyoty Dowiedz się więcej System ogniw paliwowych dla katamaranu System ogniw paliwowych dla katamaranu Program badawczy Energy Observer LOTOS i Toyota stawiają na transport zasilany wodorem LOTOS i Toyota stawiają na transport zasilany wodorem Dowiedz się więcej Welwalk WW-2000 Welwalk WW-2000 Poznaj nową generację robota rehabilitacyjnego Toyoty Platform 4 – autonomiczny samochód Toyoty Platform 4 – autonomiczny samochód Toyoty Dowiedz się więcej Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Autobus z wodorowym napędem Nowy ultrakompaktowy samochód elektryczny Nowy ultrakompaktowy samochód elektryczny Poznaj nowości Toyoty Druga generacja Mirai Druga generacja Mirai Dowiedz się więcej Toyota i Subaru zawarły sojusz kapitałowy Toyota i Subaru zawarły sojusz kapitałowy Dowiedz się więcej Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Dowiedz się więcej Nowa platforma GA-B od Toyoty Nowa platforma GA-B od Toyoty Pewne, intuicyjne prowadzenie
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.