1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Fabryki Toyoty w Polsce a napędy hybrydowe
13-10-2022

Napędy hybrydowe dla Yarisów i Yarisów Cross powstają w Polsce

W 2022 roku polskie fabryki wyprodukowały ich ponad 220 000
Fabryki Toyoty w Polsce od 4 lat wytwarzają kluczowe elementy napędów hybrydowych. We wrześniu i listopadzie 2021 roku produkcja silników i przekładni do napędu hybrydowego 1.5 została podwojona w związku z premierą Yarisa Cross. W pierwszych 9 miesiącach 2022 roku wyprodukowano ponad pół miliona komponentów do Yarisa i Yarisa Cross, w tym 220 272 przekładnie hybrydowe i 243 145 silników TNGA 1,5 l. 
Od stycznia do września 2022 roku w zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wyprodukowano 220 272 przekładnie hybrydowe, 243 145 silników TNGA 1,5 l oraz 42 401 pięcio- i sześciobiegowych skrzyń manualnych do konwencjonalnych silników benzynowych o pojemności 1,0 l i 1,5 l. Łącznie to ponad 505 000 komponentów, które składają się na układy napędowe  Yarisa  i Yarisa Cross. 
„Wybierając Yarisa lub Yarisa Cross w salonach Toyoty, kupujemy europejski samochód z polskim sercem. Rodzina Yarisa to jeden z filarów sukcesu Toyoty na polskim rynku. Oba modele oferują bardzo dobre właściwości jezdne, praktyczne wnętrze, ciekawą stylistykę i bogate wyposażenie w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa, multimediów i łączności. Jednak ich największym atutem jest superoszczędny napęd hybrydowy, który powstaje w naszych polskich fabrykach. Już ponad 80% Yarisów Cross i 45% Yarisów kupowanych w naszym kraju to wersje hybrydowe” – podkreślił Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Central Europe.

Ważny ośrodek produkcji napędów hybrydowych

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) stała się pierwszym ośrodkiem poza Azją, w którym Toyota ulokowała produkcję elektrycznych napędów hybrydowych. Pierwsza linia, na której zaczęto montować przekładnie do napędu hybrydowego 1.8, ruszyła we wrześniu 2018 roku. Rok później TMMP rozpoczęło montaż benzynowego silnika 2,0 l do napędu hybrydowego. Oba układy napędowe – zarówno 1.8 o mocy 122 KM, jak i 2.0 o mocy 184 KM – należą do gamy napędowej Corolli i Toyoty C-HR. 

Hybrydowe napędy Yarisa i Yarisa Cross

W 2020 roku cały świat zmagał się z pandemią. Mimo tych trudności w czerwcu 2020 roku fabryka w Jelczu-Laskowicach uruchomiła linię produkcyjną silnika 1,5 l, montowanego zarówno w Yarisie hybrydowym, jak i benzynowym. Kilka miesięcy później, w kwietniu 2021 roku, ruszyła produkcja przekładni hybrydowej 1.5 oraz silników elektrycznych, które są jej integralną częścią. TMMP stało się producentem całego napędu hybrydowego do Yarisa. 

Przed końcem 2021 roku produkcja napędu hybrydowego 1.5 została podwojona. Wiązało się to z rynkową premierą nowego Yarisa Cross. We wrześniu rozpoczęła pracę druga linia produkcyjna przekładni hybrydowej 1.5, a w listopadzie – druga linia silnika 1,5 l.

„TMMP jest jednym z wzorcowych zakładów na mapie fabryk Toyoty. Sześć projektów hybrydowych w ciągu trzech lat w jednym ośrodku produkcyjnym to ewenement na skalę światową. Polskie fabryki Toyoty udowodniły, że potrafią produkować komponenty najwyższej jakości z zachowaniem wysokich standardów bezpieczeństwa. Nasz zespół w szczególny sposób pokazał swoją sprawność, kiedy w pandemii własnymi siłami instalowaliśmy linie produkcyjne, korzystając tylko ze zdalnej pomocy naszych japońskich kolegów podczas konsultacji online” – zaznaczył Grzegorz Górski, rzecznik prasowy Toyota Motor Manufacturing Poland.

Polskie fabryki Toyoty

Realizując wspomniane wyżej projekty, Toyota zatrudniła w obu fabrykach dodatkowo blisko 1000 pracowników. Obecnie całkowite zatrudnienie w TMMP wynosi ponad 3300 osób. 

W zakłady w Polsce Toyota zainwestowała łącznie ponad 6 miliardów złotych. Obecnie ich możliwości produkcyjne sięgają 1,9 miliona podzespołów rocznie. 

Znaczenie TMMP dla europejskiego rynku motoryzacyjnego zwiększa Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, który odgrywa bardzo ważną rolę w poszerzaniu lokalnej sieci poddostawców zaangażowanych w produkcję komponentów hybrydowych w Europie.