Nowa Toyota GR Supra

Powrót sportowej legendy

2019-01-14

14 stycznia 2019 roku na targach North American International Auto Show w Detroit zadebiutowała nowa Toyota GR Supra. Jest to już 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing.

Toyota GR Supra powstała jako samochód sportowy, który nie uznaje kompromisów. Główny inżynier Tetsuya Tada zachował klasyczną formę auta sportowego. Rzędowy 6-cylindrowy silnik napędzający tylne koła został zamontowany z przodu. Stanowi to nawiązanie do poprzednich generacji Toyoty Supry oraz legendarnej Toyoty 2000GT. Moc, zwrotność i precyzja prowadzenia – oto cechy charakterystyczne 5. generacji tego modelu. Wszystko to osiągnięto dzięki połączeniu krótkiego rozstawu osi i szerokiego rozstawu kół, niskiej masy, nisko położonego środka ciężkości oraz sztywnej bryle.

W nowej Toyocie GR Supra zastosowano 3-litrową jednostkę napędową R6, która generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów pomaga w gładkim, ale zdecydowanym przyspieszaniu, zapewniając wysoki moment obrotowy.

Model został przygotowany we współpracy z zespołem TOYOTA GAZOO Racing. Podczas testów na legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring oraz na otaczających go drogach w Niemczech dopracowano zarówno osiągi modelu, jak i jego stabilność i zwinność prowadzenia.

Prezydent Toyoty Akido Toyoda osobiście przetestował samochód na torze Nürburgring, by mieć pewność, że Toyota GR Supra spełnia wszystkie oczekiwania.

Nowa Toyota GR Supra trafi do klientów w połowie 2019 roku. Wszystkie samochody powstaną w mieście Graz w Austrii.

Nowa Toyota GR Supra - Na zewnątrz
Samochód sportowy z prawdziwego zdarzenia

Nowa Toyota GR Supra nawiązuje do bogatej tradycji samochodów sportowych Toyoty. Długa maska, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami przywołuje na myśl model 2000GT. Stylistyka przodu i tyłu, a w szczególności muskularne tylne błotniki tworzące jedną linię ze zintegrowanym spojlerem, stanowią odwołanie do 4. generacji Supry.

Podobieństwo nie jest tylko zewnętrzne. Nowa Toyota GR Supra dzieli ze swoimi legendarnymi poprzednikami tę samą formę klasycznego samochodu sportowego, na którą składa się mocny, 6-cylindrowy silnik montowany z przodu oraz napęd na tylne koła.

Toyotę GR Suprę poprzedził model koncepcyjny FT-1 zaprojektowany przez studio Calty Design Research w Kalifornii. Po raz pierwszy zaprezentowano go podczas targów North American International Auto Show w Detroit w 2014 roku. Przed rozpoczęciem prac główny projektant Toyoty Supry, Nobuo Nakamura, w bardzo oszczędny sposób przedstawił swojemu zespołowi swoją koncepcję „skondensowanego ekstremum”. Celowo unikał słów wywołujących emocje. Chciał, by jego projektanci mogli bez skrępowania wyrazić swoją wizję prawdziwie sportowego samochodu w naprawdę oryginalnych stylizacjach.

„Główny inżynier Tetsuya Tada pragnął samochodu, który będzie dawał radość z jazdy. Stąd wiedziałem, że moją misją jest zaprojektowanie auta, które swoim wyglądem będzie wywoływało ekscytację fanów samochodów sportowych” – powiedział Nobuo Nakamura. „Wykorzystanie 6-cylindrowego rzędowego silnika z przodu i napędu na tylne koła – rzadko spotykane w obecnych samochodach – pozwoliło mi wyjść poza granice standardowych samochodów”.

„Skondensowane ekstremum” odnosi się bezpośrednio do karoserii samochodu, na której wygląd wpływają trzy elementy: krótki rozstaw osi z dużymi felgami i szerokim rozstawem kół, dwuosobowa kabina oraz długa maska, która odpowiada kombinacji z rzędową szóstką z przodu oraz napędem na tylne koła.

Nakamura wymarzył sobie samochód o nowoczesnym designie, który przywołuje jednocześnie wspomnienia o klasycznych samochodach sportowych. Połączenie dużych felg, krótkiego rozstawu osi oraz całkowitej długości auta daje faktycznie „skondensowany” efekt.

„Ekstremum” odnosi się do szerokiego osadzenia samochodu, smukłej kabiny oraz muskularnych nadkoli, które przyczyniają się do stabilności oraz łatwości manewrowania.

Nadwozie samochodu zostało dopracowane pod kątem aerodynamicznym. Pozwoliło to zapewnić odpowiedni docisk, a także idealny rozkład masy na przód i tył. Dach z dwoma wybrzuszeniami odgrywa istotną rolę w redukcji oporu aerodynamicznego, nie zmniejszając przestrzeni nad głową kierowcy i pasażera.

Przód nowego modelu został zainspirowany 4. generacją Supry. Uwagę przyciąga nisko osadzony grill oraz spore wlotom powietrza po bokach. Charakterystyczne reflektory o sześciu diodach LED są zintegrowane z kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej.

Nisko położona maska tworzy dynamiczną linię boczną. Biegnie ona od niskiego nosa w kierunku tyłu. Dolna część karoserii jest skierowana do przodu. Z kolei kabina jest pochylona do tyłu. Czarne słupki oraz charakterystyczna linia dachu podkreślają kompaktowe rozmiary auta. W Europie Toyota GR Supra będzie wyposażona w 19'' aluminiowe felgi z czarnymi i srebrnymi ramionami.

Optymalny opływ aerodynamiczny zapewnia masywny tylny spojler. Tylny zderzak w kształcie trapezu daje poczucie dociskania samochodu do ziemi.

Kierowca zawsze w centrum wydarzeń

Wnętrze nowej Toyoty GR Supra to połączenie tradycji rodem z samochodów klasy GT z ultranowoczesną funkcjonalnością. Inspirację stanowiły tu jednomiejscowe samochody wyścigowe. Kokpit został zaprojektowany tak, by kierowca mógł się skupić tylko na prowadzeniu auta. Konsola przednia jest smukła i nisko osadzona, co daje świetną widoczność przez przednią szybę. Ułatwia też precyzyjne prowadzenie auta. Najważniejsze przełączniki są umieszczone tak, by można było nimi szybko i łatwo operować. Wykorzystano tu doświadczenia zespołu TOYOTA GAZOO Racing z torów wyścigowych.

Wyświetlacz HUD, wskaźniki oraz manetki zmiany biegów są umieszczone centralnie przed kierowcą. Na trójramiennej pokrytej skórą kierownicy umieszczono dodatkowe przełączniki.

Konsola środkowa jest skierowana ku kierowcy. Tworzy wokół niego zabudowany kokpit, a pasażerowi daje otwartą przestrzeń.

Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje panel obsługi klimatyzacji z dotykowymi przyciskami i funkcją pamięci ustawień. Nad konsolą zamontowano 8,8'' ekran dotykowy, który może być obsługiwany również za pomocą obrotowego kontrolera.

Przestrzeń bagażowa jest wystarczająca dla dwóch osób wyjeżdżających na weekend. Można ją powiększyć poprzez demontaż panelu w tylnej części kabiny, co zapewni wystarczającą ilość miejsca np. na torbę golfową.

Nowa Toyota GR Supra - Wnętrze
Sportowe fotele

Skórzane fotele nowej Toyoty GR Supra również są zainspirowane wyścigami. Zapewniają one doskonałe wsparcie, co jest ważne zwłaszcza podczas jazdy po torze. Zagłówek jest zintegrowany z oparciem. Odpowiednio wyprofilowane siedzisko oraz górna część oparcia pozwala utrzymać optymalną pozycję za kierownicą.

Osiągi silnika

Sercem nowej Toyoty GR Supra jest 3-litrowy, rzędowy silnik o 6 cylindrach. Generuje on 340 KM, a jego moment obrotowy wynosi 500 Nm. Jest wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, precyzyjny układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu.

Silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Zapewnia ona błyskawiczną zmianę przełożeń. Kierowca może przejąć kontrolę nad zmianą biegów, korzystając z manetek przy kierownicy oraz wybrać tryb Normal lub Sport, by dopasować ją do własnych preferencji i warunków. Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie ze startu zatrzymanego przy zachowaniu maksymalnej trakcji. Auto od 0 do 100 km/h może się rozpędzić w zaledwie 4,3 s.

Dźwięk silnika oraz jego reakcje na gaz, sposób zmiany przełożeń, zawieszenie, układ kierowniczy oraz zachowanie aktywnego dyferencjału są dopasowywane, gdy kierowa wybierze tryb Sport. System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie.

Aktywny dyferencjał

Toyota GR Supra sprzedawana w Europie będzie wyposażona w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Działa on zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania. Specjalny sterownik monitoruje napływające do niego dane, zarówno te z koła kierownicy, pracy pedałów gazu i hamulca, obrotów silnika oraz poziomu wychylenia, by odpowiednio aktywować siłownik.

Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy dystrybuuje moment pomiędzy tylnymi kołami, korygując wartości podczas pokonywania zakrętu. Sprawia to, że auto zachowuje się w sposób przewidywalny. Zarówno podczas ostrego hamowania, jak i gwałtownego przyspieszania GR Supra zaskakuje precyzją prowadzenia i stabilnością.

Optymalny balans

Zaczynając projektować samochód, najpierw trzeba określić jego wymiary zewnętrzne. W Toyocie GR Supra te parametry zostały zdefiniowane z uwzględnieniem sposobu prowadzenia samochodu. Najważniejszym czynnikiem okazał się tu stosunek rozstawu osi do rozstawu kół. Najlepszy balans pomiędzy świetną zwinnością oraz ponadprzeciętną stabilnością osiąga się, gdy stosunek tych miar plasuje się między 1,5 a 1,6. Osiągnięcie „złotej proporcji”, czyli 1,55, było dla zespołu rozwojowego Toyoty GR Supry zagadnieniem fundamentalnym, do którego dopasowywano pozostałe elementy auta.

Intensywny program rozwojowy

Zespół TOYOTA GAZOO Racing starał się zrealizować swoje założenia w kwestii osiągów i prowadzenia samochodu. Jazdy testowe odbywały się na drogach całego świata, a także na torach wyścigowych. Wysoka sztywność strukturalna (większa niż w Lexusie LFA), środek ciężkości położony niżej niż w Toyocie GT86 oraz idealny rozkład mas (50:50 przód/tył) okazały się fundamentalne dla osiągnięcia zakładanej dynamiki jazdy, ale wymagały śmiałych decyzji inżynierów. Na przykład idealny balans masy został osiągnięty poprzez przesunięcie jednostki napędowej najbardziej jak to możliwe w kierunku kabiny.

Wysoka sztywność karoserii pozwoliła na precyzyjniejsze dopracowanie geometrii oraz dostrojenie amortyzatorów. Nowy projekt zawieszenia składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz lekkiego zawieszenia pięciowahaczowego z tyłu. Podłużnice i punkty mocowania są niesamowicie sztywne. Zapewnia to precyzyjne skręcanie. Wykorzystanie aluminium w elementach zawieszenia i piastach pozwoliło na redukuję masy nieresorowanej. To z kolei zapewniło ponadprzeciętną zwinność i wydajność prowadzenia.

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest zestrojone sportowo i może być dopasowane do preferencji kierowcy w trybach kierownicy Sport i Comfort.

Tylne zawieszenie zyskuje dzięki lekkiemu projektowi ze sztywnymi podłużnicami oraz podporami. Łącząc je z karoserią, pomagają zapewnić precyzję kontroli nad kołami. 19'' aluminiowe felgi zaopatrzone są w opony Michelin Pilot Super Sport. Tylne koła są nieco szersze od przednich. Mocne hamulce są wyposażone w czterotłoczkowe zaciski Brembo.

Nowa Toyota GR Supra - Na zewnątrz
Pierwszy model GR wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing na rynek globalny

TOYOTA GAZOO Racing odpowiada za udział Toyoty w sportach motorowych. W zeszłym roku zespół ten odniósł zwycięstwo zarówno w wyścigu Le Mans 24h – najważniejszej rundzie Mistrzostw Świata w Wyścigach Długodystansowych (FIA WEC). Zdobył też czołową pozycję w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata (FIA WRC).

Kiichiro Toyoda, założyciel Toyoty, uważał, że udział w sportach motorowych prowadzi do opracowywania coraz lepszych samochodów drogowych. Motorsport stawia producentów aut przed ekstremalnymi wyzwaniami, szczególnie w kwestii osiągów i trwałości. Starty w rajdach i wyścigach przyciągają też uwagę fanów, budząc emocje i przywiązanie do marki. Jego wnuk, Akio Toyoda, obecny prezydent Toyota Motor Corporation, w pełni podziela przekonanie swojego poprzednika.

TOYOTA GAZOO Racing – zaczynając od Toyoty GR Supra – będzie przenosić techniczne doświadczenia z torów wyścigowych i rajdowych na pojazdy Toyoty, które następnie trafią do dziesiątków milionów ludzi na całym świecie.

Klub Supra 900

Toyota GR Supra w pierwszym roku produkcji trafi do 900 właścicieli w Europie. Ci, którzy jako pierwsi zarezerwowali nowy sportowy samochód Toyoty, będą też cieszyli się licznymi korzyściami. Jeszcze przed dostarczeniem auta, które nastąpi latem 2019 roku, pierwsi klienci zyskają dostęp do ekskluzywnego programu Supra 900 Club. Członkowie Klubu otrzymają unikalne, niedostępne na rynku upominki.

Wyposażenie najwyższej jakości

Zaawansowane funkcje i rozwiązania, które zostały zastosowane w Toyocie GR Supra, pozwolą w pełni wykorzystać możliwości tego samochodu. Są to m.in. aktywny dyferencjał, adaptacyjne zawieszenie (Adapitve Variable Suspension) czy 19'' aluminiowe felgi z hamulcami najwyższej jakości. Auto wyposażone jest także w dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat, bezkluczykowy dostęp i przycisk Start. Technologia LED jest wykorzystywana w adaptacyjnych reflektorach, tylnych światłach i światłach do jazdy dziennej. Lusterka (zewnętrzne i wewnętrzne) są fotochromatyczne. Dodatkowym ułatwieniem są czujniki deszczu oraz kamera cofania.

Sportowe fotele obite są skórą i mają elektryczną regulację (wraz z podparciem lędźwiowym), zintegrowane podgrzewanie i funkcję pamięci ustawień. System multimedialny, 12-głośnikowy system Premium Audio JBL, wyświetlacz HUD zapewnią komfortową jazdę. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest stacja do bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego oraz liczne schowki.

O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zadba pakiet Supra Safety +. Systemy monitorowania martwego pola, ostrzegania o zmianie pasa ruchu, ostrzegania o ruchu z tyłu pojazdu, ostrzegania o kolizji z autem nadjeżdżającym z tyłu oraz czujniki parkowania ułatwią manewrowanie. Funkcja e-Call w razie poważnego wypadku automatycznie wyśle położenie auta do służb ratunkowych. Auto ma też system kontroli ciśnienia w oponach. Wszystkie Toyoty GR Supra są wyposażone w alarm.

Toyota GR Supra A90 Edition

Prototyp Toyoty Supry zadebiutował podczas Goodwood Festival of Speed latem 2018 roku. Czarno-biało-czerwony kamuflaż auta inspirowany był barwami TOYOTA GAZOO Racing. Jego pojawienie się było hołdem dla legendarnego podwozia typu „A”, którego nazewnictwo było zarezerwowane dla sportowych modeli Toyoty, tym razem z nowym oznaczeniem modelu – „A90”.

Chcąc uczcić historię modelu Supra, a także wprowadzenie jej 5. generacji, na początku produkcji powstanie wyjątkowa seria samochodów Toyota GR Supra A90 Edition. Będzie ona liczyła zaledwie 90 egzemplarzy. Wszystkie A90 Edition będą pokryte matowym lakierem Storm Grey. Zostaną też wyposażone w czarne matowe felgi aluminiowe. Kokpit kierowcy będzie obszyty czerwoną skórą.

Toyota GR Supra A90 Edition zostanie zaoferowana 90 pierwszym europejskim klientom, którzy złożyli zamówienia za pośrednictwem specjalnych platform rezerwacji aut.

Lata temu spędziłem niezliczone godziny na torze Nürburgring, prowadząc Suprę 4. generacji. Ten samochód jest jak stary kumpel, dla którego mam specjalne miejsce w sercu. Gdy przez lata inni producenci pokazywali swoje piękne prototypy, ja wciąż jeździłem moją Suprą, której od dawna już nie produkowano. Choć Toyota nie myślała wtedy o stworzeniu nowej generacji tego modelu, ja po cichu, jak wielu fanów tego modelu, marzyłem, by powstała kolejna Supra. Nowa Toyota GR Supra narodziła się podczas testów na Nürburgringu i mogę z ręką na sercu przyznać, że ten samochód daje ogromną radość z jazdy.

Akio Toyoda, Prezydent Toyota Motor Corporation

Nowa Toyota GR Supra - Na zewnątrz
Toyota GR Supra – specyfikacja
SILNIK
Kod silnika B58B30M1
Typ Sześć cylindrów w układzie rzędowym
Umiejscowienie wałka rozrządu DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu oraz zmienną pracą wałka rozrządu
Typ wtrysku Bezpośredni
Doładowanie Pojedyncza turbosprężarka typu Twin Scroll
Pojemność (cm3) 2998
Średnica cylindra × skok tłoka (mm) 82 x 94,6
Stopień sprężenia 11,0 :1
Moc maksymalna (KM/ kW) 340/250 przy 5000–6500 obr./min
Maks. moment obrotowy (Nm) 500 przy 1600–4500 obr./min
Norma emisji spalin EURO 6D
SKRZYNIA BIEGÓW
Typ Automatyczna, 8-biegowa
Zestopniowanie przełożeń (:1)
1 5,250
2 3,360
3 2,172
4 1,720
5 1,316
6 1,000
7 0,822
8 0,640
Wsteczny 3,712
Przełożenie główne 3,150
OSIĄGI
Stosunek mocy do masy (kg/kW)
Prędkość maksymalna (km/h) 250 (ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) 4,3
Przyspieszenie 0–400 m (s) -
Przyspieszenie 0–1000 m (s) -
ZUŻYCIE PALIWA
Miasto -
Trasa -
Tryb mieszany -
Pojemność zbiornika paliwa 52
Emisja CO2 (g/km)
W trybie mieszanym 170
PODWOZIE
Zawieszenie przednie Niezależne, kolumny MacPhersona, sprężyny śrubowe
Zawieszenie tylne Pięciowahaczowe z lekką aluminiowo-stalową konstrukcją
Układ kierowniczy Rack & Pinion, elektryczne wspomaganie
Przełożenie (:1) 15,1:1
Minimalna średnica zawracania 11
Hamulce
Przednie Tarcze wentylowane (345 x 36) 4 tłoczkowe zaciski
Tylne Tarcze wentylowane (345 x 24)
Opony Michelin Pilot Super Sport
Przód 255/35 ZR 19 96Y
Tył 275/35 ZR 19 100Y
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm)
Długość całkowita 4379
Szerokość całkowita 1854
Wysokość całkowita 1292
Rozstaw osi 2470
Rozstaw kół przednich 1594
Rozstaw kół tylnych 1589
Opór powietrza 0,33
BAGAŻNIK (dm3)
Pojemność 290
MASA (kg)
Masa całkowita bez kierowcy 1495
Masa całkowita (ECE) 1570
Maksymalna masa całkowita 1815
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK