Samochody ciężarowe napędzane wodorem zdekarbonizują logistykę Toyoty w Europie

Pierwsze takie pojazdy wejdą do użytku już jesienią 2023 roku

Toyota Motor Europe (TME) i holenderska firma VDL Groep (VDL) wprowadzą na europejski rynek bezemisyjne ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty. Pierwsze takie pojazdy pojawią się na drogach już jesienią 2023 roku. Będą wykorzystywane przez logistycznych partnerów TME.

Toyota od lat dąży do dekarbonizacji transportu drogowego, a partnerstwo z VDL ma ten cel przybliżyć. Pomogą w tym wodorowe ciężarówki, które będą miały do odegrania znaczącą rolę w redukcji emisji CO2 w sektorze logistycznym.

Co przemawia za tym rozwiązaniem? Mniejsza masa systemów wodorowych pozwala na zabranie większego ładunku. Kluczowe znaczenie ma też szybkość uzupełniania paliwa w tych samochodach. Tankowanie ciężarówki na wodorowe ogniwa paliwowe zajmuje tyle samo czasu co pojazdu z silnikiem Diesla.

Pierwsze wodorowe ciężarówki już jesienią 2023 roku

„Jako VDL Special Vehicles wierzymy w bezemisyjną przyszłość pojazdów transportowych. Jesteśmy dumni ze współpracy z Toyota Motor Europe w tym innowacyjnym projekcie technologicznym, dzięki któremu rozszerzymy naszą działalność o napędy wodorowe” – podkreślił Hans Bekkers, Commercial Director VDL Special Vehicles.

VDL to firma, która od 20 lat specjalizuje się w opracowywaniu rozwiązań z dziedziny napędów elektrycznych i wodorowych do pojazdów drogowych i terenowych. W ramach współpracy z TME istniejące ciężarówki będą dostosowywane do wykorzystania ogniw paliwowych Toyoty. VDL pierwszy taki pojazd ma dostarczyć już latem 2023 roku, a jesienią na drogach pojawią się kolejne bezemisyjne samochody ciężarowe.

Pojazdy te będą wykorzystywane przez partnerów Toyoty w ramach sieci logistycznych TME. Dane, zbierane podczas ich użytkowania, pomogą usprawnić proces wdrażania bezemisyjnych ciężarówek na szerszą skalę. Będzie to kolejny krok w kierunku dekarbonizacji logistyki i zmniejszenia śladu węglowego.

Kluczowa rola ciężarówek z wodorowymi ogniwami paliwowymi

„Współpraca z VDL Groep pomoże nam zdekarbonizować transport naszych komponentów, pojazdów i części zamiennych na dużych dystansach. Ciężarówki pozostaną ważnym filarem naszej multimodalnej strategii. Wprowadzenie do naszej floty bezemisyjnych ciężarówek, napędzanych ogniwami paliwowymi Toyoty, będzie miało ogromny wpływ na redukcję śladu węglowego całej naszej logistyki” – powiedział Leon Van Der Merwe, wiceprezydent ds. łańcuchów dostaw Toyota Motor Europe.

Warto zaznaczyć, że zdaniem przedstawicieli Toyoty ciężarówki na ogniwa paliwowe odegrają kluczową rolę w rozbudowie wodorowego ekosystemu w Europie, wspomogą dekarbonizację sektora transportowego oraz transformację sektora energetyki. Będą też stymulować rozwój infrastruktury.

Współpraca TME z VDL to kolejny etap w procesie przechodzenia na gospodarkę wodorową. Do tej pory Toyota zrealizowała liczne projekty z wieloma partnerami, w tym m.in. z producentami samochodów dostawczych, łodzi, pociągów oraz autobusów.