1. Nowe samochody
  2. Legenda

Od modelu GR Supra GT4 po wyścigowe dziedzictwo

Od 2020 roku modele GR Supra GT4 wzięły udział w ponad 280 wyścigach, zdobywając 37 zwycięstw w klasie i zajmując 82 razy miejsce na podium. W 2022 roku GR Supra GT4 kontynuuje rywalizację na najwyższym poziomie, biorąc udział w wyścigach odbywających się na trzech kontynentach.

Technologia wyścigowa

Od World Endurance Championship (WEC) i World Rally Championship (WRC) do 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring, TOYOTA GAZOO Racing bierze udział w najważniejszych wydarzeniach sportowych na świecie. Pokonywanie kolejnych wyzwań pozwala nam szkolić naszych ludzi, tworzyć nowe technologie i produkować coraz lepsze samochody.

Po premierze auta koncepcyjnego GR Supra GR4 w 2019 roku skupiamy swoją uwagę na stworzeniu samochodu wyścigowego GR Supra GT4. Dzięki doskonale zestrojonemu zawieszeniu i sztywnemu, a jednocześnie lekkiemu nadwoziu zespoły wyścigowe oraz entuzjaści sportów motorowych otrzymują proste i niedrogie wejście w świat wyścigów GT4 w Europie.

Gotowa do drogi

Stworzona przy współpracy z europejskim zespołem TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E), GR Supra GT4 pozwala zabłysnąć mniej i bardziej doświadczonym kierowcom. Unikalne cechy, takie jak Inteligentny System Wyścigowy GT4, pozwalają skupić się na rywalizacji.


Bezkompromisowe osiągi

3-litrowy, rzędowy, 6-cylindrowy silnik z turbosprężarką typu
twin-scroll generuje 430 KM mocy przekazywanej na koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni z łopatkami przy kierownicy. Między tylnymi kołami znalazł się mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Wyścigowy układ wydechowy marki Akrapovič oraz lubrykanty marki Ravenol gwarantują naszemu sportowemu autu osiągi i bezawaryjność.

 


Precyzja prowadzenia

Przedni splitter oraz tylny spojler zostały wykonane z naturalnego włókna kompozytowego, dzięki czemu zaoszczędzono 1350 kg. Wielowahaczowe zawieszenie wykorzystujące kolumny McPhersona oraz regulowane amortyzatory KW na obu osiach zapewniają pewne i precyzyjne prowadzenie.

Pełna kontrola

Układ hamulcowy został wzbogacony o dedykowane 6-tłoczkowe zaciski Brembo na przedniej osi i 4-tłoczkowe na tylnej. Pięcioramienne felgi OZ Racing z oponami Pirelli 305/660 to kolejny element zapewniający ekstremalne osiągi.

Bezpieczeństwo kierowcy

O bezpieczeństwo kierowcy dba klatka spełniająca wymogi FIA oraz 6-punktowe pasy bezpieczeństwa. We wnętrzu znalazło się również miejsce na zestaw wskaźników wykonany z włókna węglowego oraz kierownicę dedykowaną wyścigom GT4.

Dane techniczne

Rzędowy, 6-cylindrowy silnik z turbosprężarką typu twin-scroll

Pojemność 2,998cm3
Moc 430 KM
Moment obrotowy 650 Nm
Waga 1350 kg
Długość 4460 mm
Szerokość 1855 mm
Wysokość 1250 mm
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna skrzynia biegów z łopatkami, napęd na tylną oś

Wyścigowa Supra

Oto dwa słowa, których dźwięk natychmiast przywołuje wśród fanów sportów motorowych i graczy Gran Turismo wspomnienia ikonicznej Supry GT Castrol TOMS oraz ozdobionej bojowymi zadrapaniami Supry GT LM. Od lat 80. Supra pisze swoją wyścigową historię. Choć czwarta generacja jest najbardziej utytułowanym modelem w historii marki, modele A60 i A70 również zaznaczyły swój ślad na torach całego świata. 

Samochód turystyczny

Win Percy, światowej sławy kierowca biorący udział w wyścigach samochodów turystycznych, zdobył pierwszy tytuł w 1984 roku za kierownicą Toyoty Celiki Supry A60. Rok później tłumy widzów zaczął przyciągać Barry Sheene, legenda sportu motocyklowego.
Le Mans

Najtrudniejszy test dla kierowcy i maszyny, 24-godzinny wyścig Le Mans, postawił poprzeczkę bardzo wysoko podczas startu GR Supry w barwach Nippon Denso. Rywale, problemy mechaniczne i wypadki na trasie wyścigu sprawiły, że GR Supra zajęła wciąż zadowalającą 14. pozycję w 1995 roku, a w kolejnej edycji nie dotarła do mety. Jak pokazuje historia, klątwa Le Mans dopiero się rozpoczęła…
Wyścigi Japan GT

GR Supra dominowała w mistrzostwach All-Japan GT Champtionship (JGTC) w latach 1995–2005. Czterokrotnie zdobyła mistrzostwo JGTC – w latach 1997, 2001, 2002 i 2005. Pomimo zakończenia produkcji w 2002 roku zespoły nadal używały Supry z wielkimi sukcesami aż do ostatniego wyścigu w 2007 roku.

Mistrzostwa rajdowe

Po pierwszych sukcesach Pera Eklunda w modelu Celica Supra w British Rally Championship, A70 GR Supra zadebiutowała w rajdach grupy A, odnosząc sukcesy w trudnym afrykańskim terenie, takim jak Safari Rally.