1. Nowe samochody
  2. Toyota GR Yaris
  3. Wyścigowe DNA

Nowy GR Yaris nie jest zwykłym hot hatchem.

To rasowa maszyna o rodowodzie WRC. Nie jest efektem kompromisu, ale projektem ludzi dzielących wspólną pasję: zwyciężanie. Dzięki udziałowi specjalistów z TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team wykorzystano w nim wiedzę i technologie wprost ze sportów samochodowych. Zastosowane rozwiązania pozwalają zmierzyć się z każdą nawierzchnią Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), a jednocześnie dostarczać sportowych wrażeń w codziennej eksploatacji na zwykłych drogach.

Zjednoczeni rajdową pasją

W 2014 roku podczas zimowych jazd testowych skrzyżowały się drogi Tommiego Mäkinena i Akio Toyody. Spotkanie czterokrotnego mistrza rajdowego i prezydenta japońskiego koncernu posłużyło impulsem do powrotu Toyoty do rajdów WRC z samochodem zbudowanym po to, by zwyciężać. To auto to nowa Toyota GR Yaris.

Wszystko dla GR-FOUR

Sercem nowej Toyoty GR Yaris jest napęd GR-FOUR. Został on skonstruowany we współpracy z TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team i dostrojony z udziałem kierowców WRC. Zastosowano w nim niezwykle szybko i precyzyjnie działające sprzęgło sterowane elektronicznie zwiększające przyczepność i trakcję.

Kontroluj swoje wrażenia

Kontroler 4WD w Toyocie GR Yaris oferuje trzy tryby jazdy: Track (50:50), Sport (30:70) i Normal (60:40). Umożliwiają one dostosowanie charakterystyki pojazdu do aktualnych potrzeb, takich jak szybka i precyzyjna jazda na torze, zabawa tylnym napędem poza miastem lub lepsza zwrotność w mieście.

 

Równowaga momentu obrotowego

Lekki układ napędu na cztery koła GR‑FOUR zapewnia dynamiczne i elastyczne dołączanie napędu, a elektronicznie sterowane sprzęgło kontroluje rozdział momentu obrotowego między przednią i tylną oś. W czasie hamowania na zakręcie moment obrotowy jest przekazywany na tylne koła, aby poprawić sterowność i ułatwić kontrolę nad pojazdem.

Stworzona na tor

Toyotę GR Yaris można doposażyć w opcjonalny pakiet zawierający przednie i tylne mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu (LSD) Torsen. Sterując rozdziałem momentu obrotowego między prawym i lewy kołem, LSD zapewnia przekazanie optymalnej ilości mocy na drogę. Ułatwia to rozwinięcie maksymalnej prędkości i zwiększa przyjemność z jazdy.

Wyścigowa dynamika

Pod maską Toyoty GR Yaris pracuje niezwykły silnik. Nowa turbodoładowana jednostka o pojemności 1,6 litra rozwija 261 KM mocy i 360 Nm momentu obrotowego, co daje jej pozycję najpotężniejszego produkowanego seryjnie 3‑cylindrowego silnika na świecie.

Silnik spełnia wymagania regulaminu WRC2. Zastosowano w nim zaawansowane rozwiązania zapożyczone ze sportu samochodowego oraz niespotykane w samochodach seryjnych materiały. Kompaktowa i lekka konstrukcja zapewnia najlepsze osiągi. Unikatowa głowica i blok, specjalnie zaprojektowane tłoki i wał korbowy oraz turbosprężarka z łożyskami kulkowymi gwarantują dynamikę i mnóstwo frajdy zarówno na torze, jak i na drodze.

Osiągi na światowym poziomie

Moc 261 KM oraz moment obrotowy 360 Nm to najwyższe na świecie wartości uzyskane z seryjnie produkowanego 3-cylindrowego silnika. Toyota GR Yaris jest przewidywalna i łatwa do prowadzenia w mieście, a poza nim dostarcza emocji dzięki przyspieszającemu tętno stosunkowi masy do mocy: 4,9 kg/KM.

Rajdowy rodowód

W nowym 3-cylindrowym silniku zastosowano rozwiązania zapożyczone ze sportów samochodowych oraz materiały niespotykane w samochodach seryjnych. Unikatowa konstrukcja głowicy i bloku, specjalnie zaprojektowane tłoki i wał korbowy oraz turbosprężarka z łożyskami kulkowymi sprawiają, że ten lekki silnik gwarantuje imponującą dynamikę.

Poskromienie mocy

W opanowaniu potencjału samochodu pomaga specjalnie zaprojektowana platforma z wyczynowym dwuwahaczowym zawieszeniem. Potężne dwuczęściowe przednie tarcze hamulcowe o średnicy 356 mm i czterotłoczkowe zaciski zapewniają skuteczność hamowania, a precyzyjna sześciobiegowa manualna przekładnia zachęca do czerpania przyjemności z jazdy.

Styl gwarantujący sukces

Nowy GR Yaris nie został zaprojektowany, aby zwracać na siebie uwagę. Powstał, żeby zwyciężać. Trzydrzwiowe nadwozie zostało skonstruowane z zastosowaniem nowoczesnych materiałów, co znacznie obniżyło jego masę. Dach wykonano z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym (CFRP). Szyby są bezramkowe, a drzwi i pokrywę silnika wykonano z aluminium. Dzięki temu karoseria samochodu jest o 38 kg lżejsza w porównaniu ze zwykłym Yarisem, co przekłada się na większą zwrotność i dynamikę.

W celu zoptymalizowania parametrów aerodynamicznych i maksymalizacji wydajności chłodzenia specjaliści z TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team przez długie godziny testowali samochód w tunelu aerodynamicznym. Profil dachu został obniżony o 91 mm w porównaniu ze zwykłym Yarisem. Dodano też elementy poprawiające aerodynamikę nadwozia. A wszystko to po to, by GR Yaris pokonywał szybkie zakręty w Rajdzie Finlandii z taką samą łatwością, z jaką radzi sobie na codziennych trasach.

Im lżejszy tym lepszy

Nadwozie Toyoty GR Yaris jest lżejsze o 38 kg w porównaniu ze zwykłym Yarisem, co oczywiście przekłada się na poprawę osiągów. Dach z kompozytu polimerowego wzmocnionego włóknem węglowym, bezramkowe szyby w drzwiach oraz maska silnika, drzwi i klapa bagażnika wykonane z aluminium przyczyniają się do poprawy zwrotności, dynamiki i precyzji prowadzenia samochodu.

Niższy, szerszy, bardziej opływowy

W celu zoptymalizowania parametrów aerodynamicznych i maksymalizacji wydajności chłodzenia specjaliści z TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team przez długie godziny testowali samochód w tunelu aerodynamicznym. Wyrazista sylwetka coupé Toyoty GR Yaris oraz linia dachu obniżona o 91 mm poprawiają przepływ powietrza ku tyłowi samochodu.

Mistrzowskie pokonywanie zakrętów

Dopełnieniem szerokiej i muskularnej sylwetki samochodu sportowego są przyciągające wzrok 18'' 10‑ramienne felgi z lekkiego stopu. W celu obniżenia masy nieresorowanej oraz poprawy zwrotności i przyczepności na zakrętach samochód można wyposażyć w 18'' kute felgi aluminiowej z oponami Michelin Pilot Sport 4s, wchodzące w skład opcjonalnego pakietu.

Wyprodukowane przez Motomachi

Samochód sportowy na specjalne zamówienie, taki jak GR Yaris, można zbudować tylko w jednym miejscu na świecie — w Motomachi w Japonii. Tam narodziły się takie legendy jak Lexus LFA i Supra A80. Teraz w Motomachi na pierwszej linii produkcyjnej GR będą montowane niepowtarzalne hot hatche.

Linia produkcyjna została usprawniona pod kątem jakości. Poszczególne operacje, takie jak kontrola dopasowania elementów nadwozia i dodatkowe zgrzewanie, mają zagwarantować, że montaż każdej Toyoty GR Yaris będzie przebiegał z zachowaniem tych samych parametrów. Tak właśnie powinien powstawać samochód budowany na indywidualne zamówienie.