Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels to stowarzyszenie, które powstało w 2022 roku z inicjatywy Toyoty i japońskiego koncernu energetycznego ENEOS. Teraz do organizacji dołączyła również Mazda. Zadaniem stowarzyszenia jest opracowywanie nowych metod produkcji biopaliwa z biomasy. Cyrkulacja wodoru, tlenu i CO2 ma być przy tym jak najkorzystniejsza dla klimatu i środowiska.
Technologie, które przyspieszą neutralność węglową transportu
Toyota już dziś oferuje szeroką gamę samochodów opartą na wszystkich rodzajach zelektryfikowanych napędów – hybrydy, hybrydy plug-in oraz auta elektryczne na wodór i na baterie. Jednocześnie japoński koncern prowadzi prace rozwojowe nad wodorowym silnikiem spalinowym oraz stopniowo wprowadza na rynek auta na paliwa syntetyczne.
Bioetanol to kolejna technologia dekarbonizacji transportu, którą Toyota bierze pod uwagę. A wszystko to w myśl długoterminowej strategii, która zakłada oferowanie wielu różnych nisko- i bezemisyjnych napędów, dostosowanych do specyfiki lokalnych rynków i potrzeb klientów.
Nowe metody dekarbonizacji
Czym jest bioetanol? Jest to odnawialne paliwo, które może być dystrybuowane w ramach istniejącej infrastruktury, na zwykłych stacjach benzynowych. Co więcej, przystosowanie do niego silników spalinowych nie wymaga dużych inwestycji.
Toyota wraz z japońskim koncernem energetycznym ENEOS Corporation i należącymi do Toyota Group firmami – Suzuki, Subaru, Daihatsu i Toyota Tsusho – 1 lipca 2022 roku założyła nowy ośrodek badawczo-rozwojowy Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels. Teraz do stowarzyszenia dołączyła również Mazda. Koncern ten ma duże doświadczenie w technologiach paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i dostosowanych do nich napędów.
Pięć marek motoryzacyjnych zaangażowanych w tę inicjatywę mieści się w gronie siedmiu najpopularniejszych marek wśród Japończyków. Ich łączny udział w japońskim rynku przekracza 60%.
Produkcja paliwa w obiegu zamkniętym
Głównym celem powołanego w 2022 roku stowarzyszenia jest opracowanie nowej technologii produkcji bioetanolu, która zapewni pojazdom spalinowym neutralność węglową i nie będzie konkurowała z produkcją żywności.
Jedną z metod będzie wykorzystanie dwutlenku węgla powstającego przy produkcji bioetanolu do wytwarzania paliwa syntetycznego. Drugą – użycie do produkcji biopaliwa tlenu uwalnianego przy generowaniu wodoru w elektrolizie wody. Cały system powinien przy tym tworzyć obieg zamknięty zasilany energią odnawialną.
Naukowcy zajmą się również dostosowaniem silników do biopaliwa i opracowaniem algorytmów obliczających zapotrzebowanie na surowiec roślinny, które ułatwią planowanie upraw.
Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels
Siedziba stowarzyszenia Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels mieści się w Okuma West Industrial Park w prefekturze Fukushima. Tamże w najbliższym czasie zostanie uruchomione laboratorium badawcze. Organizacja zaprojektuje, zainstaluje i uruchomi prototypowe linie produkcyjne, a po fazie testów przygotuje nową technologię do wdrożenia na skalę przemysłową.