Europejskie zakłady produkcyjne Toyoty

Zakłady produkcyjne rozsiane po całym kontynencie

Europa stanowi dla nas ważny ośrodek przemysłowy. Obecnie na całym kontynencie istnieje dziewięć zakładów produkcyjnych, w których powstają samochody, silniki i skrzynie biegów. Praca każdego z tych obiektów jest ukierunkowana na dostarczanie naszym klientom coraz lepszych pojazdów.

Zatrudniamy ponad 17 000 pracowników, których zadaniem jest nie tylko wytwarzanie dziewięciu różnych modeli, które produkujemy w Europie, ale też budowanie większości silników i skrzyń biegów montowanych w tych samochodach. Wielu kierowców pewnie nawet nie zdaje sobie z tego sprawy, ale są duże szanse na to, że ich Toyoty powstały właśnie w Europie.

Tak naprawdę więcej niż dwie trzecie wszystkich pojazdów, jakie sprzedajemy w Europie, wyprodukowano w którymś z naszych europejskich zakładów produkcyjnych. Po premierze Toyoty C-HR, która miała miejsce w 2017 roku, liczba ta z pewnością zwiększy się do trzech na cztery samochody.

Mamy do dyspozycji sześć fabryk pojazdów, które znajdują się we Francji (Yaris), w Wielkiej Brytanii (Auris), Turcji (Verso, Toyota C-HR i Corolla), Czechach (Aygo), Rosji (Camry i RAV4) oraz Portugalii (Land Cruiser przeznaczony na eksport). Z kolei zakłady produkcyjne, w których wytwarzane są silniki i skrzynie biegów, mieszczą się w Polsce i Wielkiej Brytanii. Ich zadaniem jest nie tylko dostarczyć produkty na rynki lokalne, lecz także wyprodukować samochody, które będą eksportowane na cały świat.

Francuski oddział Toyota Motor Manufacturing France SAS w Onnaing
Francuski oddział Toyota Motor Manufacturing France SAS w Onnaing.
Brytyjski oddział Toyota Motor Manufacturing United Kingdom Ltd. w Burnaston
Brytyjski oddział Toyota Motor Manufacturing United Kingdom Ltd. w Burnaston.
Turecki oddział Toyota Motor Manufacturing Turkey INC. w Arifiye w prowincji Sakarya
Turecki oddział Toyota Motor Manufacturing Turkey INC. w Arifiye w prowincji Sakarya.
Czeski oddział Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech w Kolínie
Czeski oddział Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech w Kolínie.
Rosyjski oddział OOO Toyota Motor w Petersburgu
Rosyjski oddział OOO Toyota Motor w Petersburgu.
Portugalski oddział Toyota Caetano Portugal S.A. w Ovar
Portugalski oddział Toyota Caetano Portugal S.A. w Ovar.
Brytyjski oddział Toyota Motor Manufacturing United Kingdom Ltd. w Deeside
Brytyjski oddział Toyota Motor Manufacturing United Kingdom Ltd. w Deeside.
Polski oddział Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Wałbrzychu
Polski oddział Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Wałbrzychu.

W 1971 roku rozpoczęliśmy produkowanie samochodów w Europie na względnie małą skalę. Od tamtej pory zainwestowaliśmy ponad 9 miliardów euro w działalność produkcyjną na tym kontynencie. Mieliśmy także okazję uczcić fakt, że całkowita produkcja pojazdów w tych fabrykach przekroczyła poziom 10 milionów egzemplarzy.

Europejskie zakłady produkcyjne Toyoty - infografika
Informacje na temat systemu produkcji Toyoty

System produkcji Toyoty (zwany TPS) definiuje stosowane przez nas metody produkcji pojazdów. Jest to oryginalna filozofia produkcji, której celem jest wyeliminowanie nieefektywności i uzyskanie optymalnej wydajności – takie systemy czasem nazywamy szczupłym zarządzaniem lub zarządzaniem „w samą porę”.
Korzystamy z możliwości, jakie oferuje TPS we wszystkich obszarach naszej działalności – w tym w każdej z naszych fabryk samochodów. Tutaj dowiesz się więcej na temat działania TPS oraz jego skuteczności.

System produkcji Toyoty
System produkcji Toyoty: maksymalizacja wydajności produkcji dzięki wyeliminowaniu nieefektywności.
Filozofia produkcji lokalnej

Od dawna uważamy, że samochody należy produkować w skali lokalnej – w regionie, w którym będą sprzedawane. Ta zasada prowadzenia działalności biznesowej udowodniła swoją wartość nie tylko w Europie, ale też w wielu innych regionach świata.

Rozwijając lokalne zakłady produkcyjne możemy lepiej zrozumieć, w jaki sposób nasi klienci korzystają ze swoich samochodów, oraz jakimi priorytetami i preferencjami kierują się podczas podejmowania decyzji o zakupie konkretnego modelu. Taka wiedza ma ogromne znaczenie dla powodzenia naszej misji, której celem jest tworzenie coraz lepszych pojazdów. Prowadzenie produkcji w skali lokalnej ułatwia nam także szybsze dostarczanie samochodów. Ponadto pozwala skrócić czas realizacji oraz zmniejszyć koszty i wpływ na środowisko takiego procesu, jakim jest dostawa aut we wszystkie zakątki świata.

Produkcja samochodu Toyota w Europie
Europejska filozofia produkcji – wyprodukowano w Europie, dla Europy: około 70% wszystkich pojazdów, które sprzedaliśmy, powstało w Europie.

Kaizen w działalności produkcyjnej

Jak 3-milionowy egzemplarz Toyoty Yaris różni się od pierwszej sztuki tego modelu?

Na pierwszy rzut oka łatwo zauważyć różnicę między pierwszą Toyotą Yaris powstałą w 2001 roku, a 3-milionowym egzemplarzem, który latem 2016 roku zjechał z taśmy produkcyjnej naszej fabryki mieszczącej się w Valenciennes na północy Francji. Nie chodzi o sam wygląd samochodu – poza nim wiele zmieniło się także głębiej, pod karoserią.

Porównanie wersji Toyoty Yaris z roku 2001 i 2016 - ilustracja
Porównanie wersji Toyoty Yaris z roku 2001 i 2016

Współczesna Yaris spełnia wyższe standardy dbałości o środowisko dzięki wersji hybrydowej, która zapewnia o połowę niższy poziom emisji CO2, a przy tym charakteryzuje się 50% niższym średnim spalaniem w porównaniu z oryginalnym silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 l z segmentu B.

To możliwe nawet pomimo tego, że samochód jest obecnie cięższy i wyposażony w potężniejszy silnik – w pojeździe zastosowano więcej systemów bezpieczeństwa oraz dodatkowe funkcje chroniące przed zderzeniami. Pomijając kwestię hybrydy, nawet bieżąca wersja modelu z silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 l wytwarza mniej niż 100 g/km CO2.

Wprowadziliśmy także istotne zmiany w sposobie produkcji Toyoty Yaris. Obecnie w fabryce w Valenciennes zużywamy 90% mniej wody niż w 2001 roku. Większość tego zasobu pochodzi z deszczówki, którą zbieramy na terenie zakładu, lub z oczyszczonych ścieków.

Zadbaliśmy także o to, by wszelkie odpady powstające w trakcie procesu produkcji były poddawane recyklingowi, wykorzystywane ponownie bądź odzyskiwane – nic nie może trafić na wysypisko.

Yaris zyskała także bardziej aerodynamiczny kształt. Z większą lekkością przecina powietrze, co sprawia, że ma jeszcze lepsze osiągi.

Jak powstaje Twoja Toyota?

Zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób tworzymy samochody, którymi jeździcie? Chcemy, byście mogli obejrzeć ten proces na przykładzie naszej fabryki mieszczącej się w Burnaston w Wielkiej Brytanii. Tu powstają wszystkie modele Toyoty Auris, które są potem sprzedawane w Europie.

Fabryka Toyoty w Burnaston
Witajcie w fabryce Toyoty w Burnaston.

Historia Toyoty Auris rozpoczyna się od olbrzymich, 45-tonowych stalowych walców. W prasowni są one wygładzane, cięte na arkusze, formowane i wytłaczane w celu uzyskania kształtów odpowiednich dla karoserii. Elementy są następnie spawane, aby nadać im formę niepolakierowanego nadwozia. Prasy wywierają ogromny nacisk. To największe maszyny w całej fabryce – każda z nich jest wielkości domu.

Prasownia - Toyota
Prasownia.

W ciągu każdej zmiany w fabryce zużywa się blisko 300 ton stali do wyprodukowania 750 samochodów dziennie – czyli 1 sztukę co 66 sekund. Po sprasowaniu załadowuje się panele w odpowiedniej kolejności na stelaże, aby przygotować je dla brygad spawaczy. Roboty spawalnicze i pracownicy montują karoserie i wytwarzają bardziej złożone elementy, na przykład drzwi. Tutaj na każdym etapie procesu produkcji, zarówno maszyny, jak i ludzie przeprowadzają skrupulatne kontrole i inspekcje.

Nadwozie gotowe do polakierowania - Toyota
Nadwozie gotowe do polakierowania

Następnym przystankiem jest nieskazitelnie czysta lakiernia. Tu każdy pojazd zostanie oczyszczony i pokryty powłokami antykorozyjnymi przed aplikacją wodoodpornego uszczelniacza oraz materiału tłumiącego hałas i wibracje. Dopiero wtedy można nałożyć podkład i wierzchnie warstwy lakieru. Obróbka cieplna w piecu pozwala uzyskać pożądane wykończenie.

Lakiernia - Toyota
Lakiernia.

Po przeniesieniu do hali montażowej polakierowane nadwozie jest wyposażane we wszystkie części, jakie są niezbędne do stworzenia w pełni funkcjonalnego samochodu: od kół przez silnik i skrzynię biegów po siedzenia, kierownicę i elementy bezpieczeństwa. W fabryce znajduje się także hala produkcji części z tworzyw sztucznych, gdzie powstają takie elementy jak zderzaki czy deski rozdzielcze.

 Montaż - Toyota
Montaż.

Ostatnim etapem przebiegu produkcji jest dostarczenie pojazdu do działu zapewniania jakości, gdzie wykwalifikowany zespół przeprowadzi ponad 2000 rygorystycznych badań na każdym egzemplarzu. Każdy element kabiny i nadwozia jest poddawany gruntownemu przeglądowi. Silnik jest uruchamiany i zatrzymywany sześć razy, sprawdzane są także hamulce. Gotowy samochód przejeżdża przez strugi wody, by upewnić się, że nie będzie przeciekać.

Zapewnienie jakości - Toyota
Zapewnianie jakości.

Po 825 procesach podróż ta kończy się kolejnym sprawdzeniem jakości lakieru. Następnie samochód wyrusza w dalszą drogę prosto do salonu dystrybutora i do swojego pierwszego właściciela.

Salon - Toyota
Salon.

Więcej

Nasza polityka e-prywatności

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Za sprawą cookies zostają zapamiętane Twoje preferencje, np. wybrany salon dilerski. Jeśli chcesz dokonać ich zmiany, kliknij na: Zmień ustawienia cookies.