1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 2022
  4. Toyota, Yamato Transport i partnerzy planują komercjalizację wymiennych baterii
2 sierpnia 2022

Komercjalizacja wymiennych baterii do samochodów

Wspólny projekt Toyoty, Yamato Transport i partnerów

W 2021 roku Toyota, Isuzu i Hino założyli spółkę Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT). W ostatnim czasie nawiązała ona współpracę z Yamato Transport, a wszystko po to, by znaleźć wspólne standardy i wprowadzić na rynek wymienne kartridże bateryjne do samochodów elektrycznych (BEV). Jest to kolejny krok ku osiągnięciu neutralności klimatycznej.

Wzrost liczby bateryjnych samochodów elektrycznych na naszych drogach wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jednym z potencjalnych problemów jest długi czas ładowania i związana z nim możliwość powstawania kolejek do publicznych punktów ładowania. Może to być bardzo uciążliwe zwłaszcza w przypadku długodystansowych ciężarówek i samochodów użytkowych.

Znaczna liczba elektrycznych pojazdów w użyciu stanowi też wyzwanie dla sieci energetycznej. Ma ona ograniczone możliwości przesyłowe, a wzrost zapotrzebowania na energię w godzinach szczytu może stać się poważnym problemem.

Chcąc temu zapobiec, Commercial Japan Partnership Technologies Corporation oraz firma logistyczna Yamato Transport rozpoczną prace nad systemem wymiennych, przenośnych kartridży bateryjnych do pojazdów. Rozwiązanie to powinno obniżyć koszty wprowadzenia aut elektrycznych do masowego użytku.

Jakie są zalety wymiennych baterii? Dzięki temu rozwiązaniu można będzie:

  • ograniczyć pojemność akumulatorów w samochodach, dostosowując ją do rzeczywistych potrzeb każdego pojazdu oraz do warunków, w jakich pracuje,
  • zmniejszyć koszty rozbudowy infrastruktury ładowania,
  • wyeliminować przestoje w pracy samochodu spowodowane ładowaniem,
  • wyrównać zapotrzebowania na energię elektryczną w ciągu doby (baterie zwrócone operatorowi systemu mogłyby zostać naładowane w czasie mniejszego zapotrzebowania i niższych cen energii, niezależnie od tego, o jakich porach dnia samochody muszą być w użyciu).

CJPT planuje stworzyć całą gamę komercyjnych pojazdów elektrycznych, w tym użytkowe vany i lekkie ciężarówki przystosowane do zasilania przez wymienne baterie. Firma przewiduje, że standaryzacja kartridży bateryjnych i dostosowanych do nich systemów ładowania obniży koszty elektrycznych samochodów użytkowych i zachęci do ich powszechnego stosowania. CJPT stawia sobie za cel opracowania takiego systemu zarządzania obiegiem baterii, który najlepiej odpowiada rzeczywistym wymaganiom użytkowników.

CJPT, Yamato Transport i partnerzy, w tym Toyota, są otwarci na współpracę ze wszystkimi podmiotami zainteresowanymi standaryzacją i komercjalizacją wymiennych baterii jako drogą do wprowadzenia samochodów elektrycznych do powszechnego użytku. Dzięki temu światowa gospodarka będzie mogła szybciej osiągnąć neutralność klimatyczną.