1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 2022
  4. Toyota najpopularniejsza marka w polsce w 2021 roku

Toyota najpopularniejszą marką w Polsce w 2021 roku

Nowy rekord sprzedaży hybryd Toyoty

2022-01-03
Toyota po raz drugi z rzędu została liderem polskiego rynku. W 2021 roku zarejestrowano 74 512 samochodów osobowych marki. Jej udział w rynku wyniósł 16,7%. Najpopularniejszym modelem była Corolla. Odnotowano również nowy rekord sprzedaży hybryd – 46 044 auta (+52%). Łączna sprzedaż aut hybrydowych Toyoty w Polsce przekroczyła 150 tysięcy egz.

W 2021 roku cały rynek motoryzacyjny (i nie tylko) borykał się z zaburzeniami w łańcuchach dostaw. Toyota poradziła sobie z tym problemem lepiej niż inni producenci dzięki polityce wczesnych zamówień realizowanych przez koncern na całym świecie oraz współpracy z wieloma dostawcami materiałów i części.

Dalekowzrocznością wykazał się również polski oddział Toyoty, z wyprzedzeniem składając duże zamówienie na samochody z rocznika 2021. W efekcie zapewnił swoim klientom dobrą dostępność samochodów i osiągnął wynik lepszy od roku 2020 o 21%. Warto podkreślić, że wynik ten jest lepszy również od 2019 roku, kiedy Toyota zarejestrowała 62 774 samochody i zajęła drugie miejsce w kraju.

Corolla – najpopularniejsze auto w Polsce

W rankingu najchętniej wybieranych samochodów w Polsce na pierwszym miejscu uplasowała się Corolla. W 2021 roku salony marki opuściło 22 095 egz. tego modelu (w tym 2128 egz. w grudniu). Jest to o 26% więcej niż rok wcześniej. Udział tego jednego modelu w całym polskim rynku nowych samochodów sięga 4,9%. Biorąc pod uwagę tylko segment C, udział Corolli wyniósł w nim aż 24,6%.

Popularność tego samochodu w Polsce nie jest przypadkiem. Corolla jest od wielu lat światowym liderem i najpopularniejszym autem w historii. We wrześniu model ten zapisał na swoim koncie kolejny rekord – 50 milionów egzemplarzy sprzedanych na całym świecie w ciągu 55 lat obecności na rynku.

Drugie miejsce pod względem popularności w Polsce zajęła Toyota Yaris –Samochód Roku 2021. W minionym roku zarejestrowano łącznie 14 479 egz. tego modelu. Jego udział w segmencie wyniósł 24,6%. W grudniu auto trafiło do 1005 kierowców, dając mu pierwsze miejsce w segmencie. Yaris był też najchętniej wybieranym samochodem przez osoby prywatne.

Dużą popularnością wśród klientów cieszyły się również RAV4 (5. miejsce, 10 992 egz.) i Toyota C-HR (7. miejsce, 9662 egz.). Oba modele były liderami swoich segmentów.

W grudniu w Top10 najpopularniejszych modeli – obok Corolli, C-HR i Yarisa – znalazł się także Yaris Cross. Nowy miejski SUV zajął 8. miejsce po zarejestrowaniu w ciągu miesiąca 695 egz. (1117 aut od debiutu pod koniec września).

Liderem segmentu A było AYGO. Tylko w grudniu model ten trafił do 595 kierowców. W 2021 roku łącznie zarejestrowano 7000 egz. tego modelu. Jego udział w segmencie wyniósł 53,7%, a wzrost względem 2020 roku – aż 45%.

Pojazdy użytkowe i dostawcze

W segmencie kompaktowych vanów przez cały 2021 rok dominowała Toyota PROACE CITY. W grudniu model trafił do klientów w liczbie 483 egz. (1. miejsce), a rok zamknął liczbą 5071 rejestracji. W porównaniu do 2020 roku popularność tego modelu wzrosła aż o 77%, a jego udział w segmencie wyniósł 23,9%.

Kolejny użytkowy model Toyoty – PROACE – zanotował w grudniu najlepszy wynik w segmencie – 456 rejestracji. W całym 2021 roku zajął 3. miejsce (2862 egz.), co dało mu udział w segmencie średniej wielkości vanów na poziomie 17,2%. Auto sprzedało się o 54% lepiej niż rok wcześniej.

Drugim najchętniej wybieranym pick-upem w Polsce w 2021 roku był Hilux. W grudniu zarejestrowano 127 egz. tego modelu, a w całym 2021 roku – 1129 egz. Jest to wynik o 68% lepszy od tego z poprzedniego roku. Hilux odpowiada za 29,8% wszystkich rejestracji pick-upów na polskim rynku.

Najpopularniejsza marka flotowa

Toyota i jej czołowy model – Corolla – zdominowały również rynek osobowych samochodów flotowych. Łącznie w 2021 roku firmy w Polsce zarejestrowały 53 058 aut osobowych Toyoty (+33%). Jest to o ponad 17 000 egz. więcej niż w przypadku marki, która uplasowała się na drugiej pozycji.

Samochody Toyoty stanowiły 16% wszystkich aut zarejestrowanych na firmy. Corolla trafiła do firm w liczbie 18 031 egz. (+35%). Udział Corolli w segmencie C we flotach wyniósł 24,4%, a w całym rynku flotowych aut osobowych – 5,4%.

W pierwszej dziesiątce znalazły się też takie modele, jak Yaris (4. miejsce, 8440 egz.), RAV4 (5. miejsce, 7735 egz.) i Toyota C-HR (6. miejsce, 6717 egz.). Oba SUV-y dominowały w swoich segmentach, natomiast Yaris uplasował się na drugiej pozycji.

W minionym roku do firm trafiło też 3755 egz. AYGO (+60%). Stanowiło to 55,5% wszystkich rejestracji na REGON w segmencie A.

Lider segmentu kompaktowych vanów – PROACE CITY – zajął pierwsze miejsce także na rynku flotowym. Firmy zarejestrowały 4488 egz. tego modelu – aż o 80% więcej niż rok wcześniej. Udział Toyoty PROACE CITY wyniósł 23,8%.

Użytkowy PROACE również przekonał do siebie wielu managerów flotowych i właścicieli firm. Jego popularność wzrosła rok do roku o 57% – do liczby 2643 aut, co dało mu drugie miejsce i udział w segmencie na poziomie 18,2%.

Drugie miejsce zajął także Hilux, którego udział w segmencie – po zarejestrowaniu 981 aut – wyniósł 29,9%.

Ponad 150 tysięcy hybryd w Polsce

W 2021 roku odnotowano również kolejny rekord sprzedaży hybryd Toyoty. W ciągu 12 miesięcy klienci marki kupili 46 044 samochody hybrydowe – o ponad 15 tysięcy więcej (+52%) niż w 2020 roku. Sprzedaż hybryd Toyoty rośnie nieprzerwanie od 2010 roku. Obecnie auta z tym napędem odpowiadają za 57% wszystkich aut marki, które trafiają do klientów.

Warto podkreślić, że łączna sprzedaż hybryd Toyoty w Polsce przekroczyła 150 tysięcy egz. Ich dokładna liczba wyniosła na koniec roku 151 004 samochody.

Najpopularniejsze samochody z napędem hybrydowym

W 2021 roku najczęściej wybieranym modelem hybrydowym Toyoty była Corolla (16 497 rejestracji). Gama napędowa Corolli składa się z dwóch silników benzynowych i dwóch napędów hybrydowych. Wersje hybrydowe odpowiadały w minionym roku za 73% sprzedaży modelu.

Na drugim miejscu pod względem popularności uplasowała się Toyota RAV4, która trafiła do 9348 kierowców, a trzecie Toyota C-HR z wynikiem 9043 egz. Kolejne miejsca zajęły Yaris Hybrid (5076 egz.), Camry (3351 egz.) i Highlander (1475 egz.), z których dwa ostatnie są oferowane wyłącznie z napędem hybrydowym, podobnie jak C-HR.

Bardzo dobry wynik zanotował nowy Yaris Cross, dostępny na rynku od końcówki września. W ciągu trzech miesięcy Toyota sprzedała 1237 hybrydowych wersji tego modelu, które stanowiły 82% całkowitej sprzedaży miejskiego crossovera.