1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 2022
  4. Toyota GR86 – zrodzona z pasji
3 czerwca 2022

Sportowa Toyota GR86

Samochód zrodzony z pasji

Nowa Toyota GR86 to trzeci globalny model z linii GR opracowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Został zaprojektowany dla czystej radości z jazdy jako „analogowe auto na cyfrowe czasy”. Projektanci zachowali klasyczny układ z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła. Dodali do tego nowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 2,4 litra, a skrzynię biegów dostroili do płynnego, mocnego przyspieszania aż do wysokich obrotów Zwiększyli też sztywność karoserii, zmniejszyli masę pojazdu i obniżyli środek ciężkości, a wszystko to po to, by auto było bardziej zwinne i zrywne.

GR86 to trzeci globalny model Toyoty z linii GR. Dołącza do GR Supry oraz GR Yarisa i tak jak te auta bezpośrednio korzysta z doświadczeń zespołu TOYOTA GAZOO Racing, wielokrotnego mistrza świata w rajdach i wyścigach.

Nowe coupé Toyoty zostało stworzone z myślą o miłośnikach sportowej jazdy. GR86 bazuje na atutach swojego poprzednika – GT86. Model ten był obecny na rynku od 2012 roku. GR86 zachował klasyczny układ z silnikiem montowanym z przodu, który napędza tylne koła. Jednostka napędowa to nadal wysokoobrotowy, 4-cylindrowy silnik typu bokser, ale o zwiększonej pojemności, większej mocy i wyższym momencie obrotowym. Silnik zestrojono z manualną lub automatyczną przekładnią. Zapewnia ona płynne, dynamiczne przyspieszanie w pełnym zakresie obrotów.

Projektując nowy model, skupiono się na zmniejszeniu masy nadwozia i obniżeniu środka ciężkości. Zastosowano jeszcze więcej aluminium oraz innych lekkich, wytrzymałych materiałów, by w strategicznych miejscach wzmocnić konstrukcję i zapewnić wysoką sztywność całego auta. Układ zawieszenia także został precyzyjnie dostrojony. Inżynierowie z TOYOTA GAZOO Racing wsparli projektantów modelu GR86 przy zoptymalizowaniu elementów nadwozia pod kątem aerodynamiki.

Nowa Toyota GR86 po raz pierwszy zaprezentowana została w kwietniu 2021 roku. Teraz sportowe coupé debiutuje w Europie, a w salonach będzie dostępne wiosną 2022 roku. Na rynku model ten będzie obecny tylko dwa lata. Jest to więc wyjątkowa propozycja zarówno entuzjastów sportowej jazdy, jak i kolekcjonerów.

MOC I OSIĄGI

Silnik typu bokser o pojemności 2,4 l

Jednym z najważniejszych elementów nowego GR86 – podobnie jak w przypadku modelu GT86 – jest silnik typu bokser. Zoptymalizowano jego konstrukcję i osprzęt. Zadbano o to, by wyższe osiągi nie wpłynęły na niezawodność jednostki napędowej.

16-zaworowa 4-cylindrowa jednostka DOHC wykorzystuje ten sam blok co w poprzednim aucie, ale jego pojemność została zwiększona z 1998 do 2387 cm3. Osiągnięto to poprzez zwiększenie średnicy cylindra z 86 do 94 mm.

Utrzymano stopień sprężenia (12,5:1), a przy tym samochód generuje większą moc. Maksymalna wartość wzrosła o około 17% – z 200 KM (147 kW) do 234 KM (172 kW) przy 7 tys. obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,3 s (6,9 s z automatyczną skrzynią biegów). Maksymalna prędkość GR86 wynosi 226 km/h dla samochodu z manualną skrzynią biegów oraz 216 km/h dla wersji z przekładnią automatyczną.

Do 250 Nm zwiększony został maksymalny moment obrotowy. Warto podkreślić, że jest on osiągany wcześniej – przy 3700 obr./min. W poprzednim modelu moment obrotowy wynosił 205 Nm przy 6400–6600 obr./min. Pozwala on na płynne, lecz zdecydowane przyspieszenie do wysokich prędkości obrotowych (7500 obr./min).

Jednostkę napędową zmodyfikowano tak, aby możliwe było zmniejszenie jej masy przy jednoczesnym zwiększeniu mocy. Zastosowano cieńsze tuleje cylindrów, zoptymalizowano płaszcz wodny, a pokrywy zaworów wykonano z materiału kompozytowego. Wzmocniono także korbowody oraz zmieniono kształt łożyska korbowodu i komory spalania. Modyfikacje przyczyniły się również do redukcji hałasu i wibracji.

Chcąc zwiększyć trwałość i wytrzymałość, zwiększono średnicę cylindrów i sworznia wału korbowego, wzmocniono korbowody oraz zoptymalizowano kształt łożyska korbowodu i komory spalania.

W celu szybszej reakcji na pedał gazu dostrojono wtrysk paliwa D-4S, który wykorzystuje zarówno wtrysk bezpośredni, jak i pośredni. Bezpośredni wtrysk ma działanie chłodzące w cylindrach, co wspomaga stosowanie wysokiego stopnia sprężania. Wtrysk pośredni działa przy niskim i średnim obciążeniu silnika, maksymalizując wydajność.

Zmieniono średnicę i długość kolektora dolotowego, co poprawiło dostarczanie powietrza do silnika. Zmiany te przyczyniły się też do bardziej liniowego momentu obrotowego (bez spadku przy średnich prędkościach obrotowych) i elastycznego przyspieszenia do wysokich prędkości. Wlot powietrza został przeprojektowany w porównaniu z poprzednikiem, aby zoptymalizować przepływ powietrza, a zakrzywione powierzchnie pomagają w redukcji niechcianych hałasów.

Zawory wlotowe mają większą średnicę, aby pomieścić zwiększoną objętość powietrza. Zastosowano nową konstrukcję sprężyny zaworowej, z odpowiednią długością i trzema nierównymi poziomami skoku, dzięki czemu przy dużej prędkości tłumione są wszelkie przepięcia. Zwiększenie średnicy korpusu przepustnicy przyczyniło się do wyższej mocy silnika, podobnie jak poprawki konstrukcyjne układu dolotowego powietrza, w tym usprawniająca płytka zapobiegająca turbulencjom.

Zmodyfikowano konstrukcję pompy paliwowej i wysokoobrotowej pompy układu chłodzenia. Dodano nową, 5-poziomową chłodnicę oleju chłodzoną wodą, a grubsza konstrukcja chłodnicy ma specjalne prowadnice zwiększające ilość pobieranego powietrza chłodzącego.

Warto zaznaczyć, że wydajność chłodnicy poprawiono bez konieczności ingerencji w konstrukcję GR86. Chłodnica jest grubsza (co zapewnia lepszą wydajność) i pochylona pod kątem 17° do przodu, dzięki czemu zmieściła się w dostępnej przestrzeni. Moc silnika chłodnicy została zwiększona do 200 W. Chcąc zwiększyć ilość powietrza zasysanego do jednostki, zastosowano prowadnice powietrza. Silnik jest bezszczotkowy, dzięki czemu nie potrzebuje dużej przestrzeni i pozwala na cichszą pracę w 3 trybach – wyłączony, niski, wysoki.

Toyotę GR86 wyposażono w nowy aluminiowy wspornik mocowania silnika. Zoptymalizowano właściwości tłumiące wypełnionych płynem mocowań, dzięki czemu wzrósł komfort pasażerów, nawet podczas długich podróży. Poprawiono i usztywniono konstrukcję miski olejowej z nowym kształtem krzyżowo-żebrowym i punktami mocowania silnika.

Alternator przesunięto o 10 mm niżej, co poprawiło ochronę pieszych w przypadku zderzenia. Wyposażono go w nowe koło tłumiące pasowe, co zmniejszyło obciążenie układu, poprawiając niezawodność oraz poziom hałasu i wibracji. Napięcie generowane przez alternator jest monitorowane i dostosowywane przez jednostkę ECU samochodu w zależności od warunków jazdy.

Układ wydechowy

Układ wydechowy GR86 zaprojektowano tak, by spełniał on najnowsze normy emisji spalin. By sprostać większej pojemności silnika i większej mocy, zmieniono kształt kolektora, a także przedni odcinek układu wydechowego. Dopracowane zostały również mieszki, by miały lepszą wytrzymałość cieplną w związku z pracą przy wyższych temperaturach spalin.

Objętość środkowej części wydechu powiększono do 5,6 l. Jednowarstwowa konstrukcja tłumika jest teraz spawana laserowo.

Przyspieszając, samochód wydaje rasowy „pomruk”, a system Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie. Działanie systemu ASC jest dostosowywana do trybu jazdy. W trybie Sport dźwięk jest głośniejszy, w trybach Snow i Normal – cichszy.

Skrzynie biegów

Nowa Toyota GR86 jest dostępna z 6-biegową skrzynią biegów – manualną lub automatyczną.

Skrzynia manualna została zaprojektowana tak, by mogła wytrzymywać większą moc silnika i dawać większą radość z jazdy. Wzmocniono sprzęgło i poszczególne przełożenia, a praca sprzęgła została skalibrowana pod kątem wyższego momentu obrotowego silnika. Zastosowano nowy olej o niskiej lepkości i nowe łożyska, co pozwoliło na płynną zmianę biegów przy wyższej mocy silnika. Dźwignia zmiany biegów ma teraz krótszy skok i jest dobrze dopasowana do dłoni kierowcy. Aby w pełni wykorzystać potencjał osiągów samochodu, kierowca może skorzystać z trybu Track lub wyłączyć system stabilizacji toru jazdy (VSC).

W elektronicznie sterowanej przekładni automatycznej zastosowano łopatki przy kierownicy, dzięki którym kierowca może decydować o zmianie biegów. Dostępne są 4 tryby: Normal, Sport, Snow i Track. W trybie Sport skrzynia biegów dobiera optymalne przełożenie na podstawie danych o położeniu pedałów gazu i hamulca oraz stanie, w jakim znajduje się samochód. By większa moc silnika była wykorzystywana płynnie, zainstalowano dodatkowe tarczki sprzęgłowe i nową, wysokowydajną przekładnię hydrokinetyczną.

Redukcja hałasów i wibracji

Chcąc zmniejszyć hałas i wibracje, w GR86 zastosowano nowe aluminiowe, hydrauliczne poduszki silnika. Zmieniono też konstrukcję miski olejowej. Zastosowano wygłuszenia tunelu skrzyni biegów (wersja z manualną przekładnią) oraz zmodyfikowano jej osłonę. Wygłuszono także maskę i tablicę rozdzielczą, a także przestrzeń przylegającą do tunelu środkowego (wersja z manualną przekładnią)

PODWOZIE I PROWADZENIE

Lekkie i sztywne podwozie

Doskonałe prowadzenie było wyróżnikiem GT86. Konstruując GR86, Toyota chciała stworzyć jeszcze lepsze auto, które porusza się dokładnie tak, jak oczekuje tego kierowca. W tym celu podwozie i nadwozie zostały opracowane przy użyciu lekkich, ale wytrzymałych materiałów. Zapewniają one większą sztywność przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. W kluczowych obszarach zastosowano dodatkowe wzmocnienia.

Ukośne belki poprzeczne z przodu auta łączą zawieszenie z elementami nośnymi konstrukcji samochodu. Wzmocnione podłużnice sprawiają, że panel wahacza radzi sobie lepiej z większym obciążeniem. Sztywniejsze łączniki o wysokiej wytrzymałości łączą płytę podłogową i mocowania zawieszenia, co poprawia stabilność i prowadzenia auta. Maska ma nową strukturę wewnętrzną. Dzięki tym środkom sztywność przedniej części nadwozia została zwiększona o 60%.

Z tyłu konstrukcja klatkowa łączy górną i dolną część podwozia. Nowe łączniki spajające płytę podłogową z mocowaniami zawieszenia zapewniają lepsze prowadzenie podczas pokonywania zakrętów. Sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o 50%.

W kluczowych obszarach konstrukcji zastosowano mocne i lekkie materiały, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości o 1,6 mm i przesunąć 0,05% masy auta w kierunku tyłu. Nowe materiały obejmują tłoczoną na gorąco stal o wysokiej wytrzymałości oraz aluminium. Zastosowanie klejów strukturalnych na całej powierzchni podwozia poprawiło rozkład naprężeń.

Maska, przednie błotniki i poszycie dachu zostały wykonane z aluminium. Kolejne kilogramy zaoszczędzono dzięki nowemu projektowi przednich foteli, układu wydechowego oraz wałów napędowych. To było kluczowe dla niemal idealnego wyważenia nowego GR86, w którym stosunek mas przód:tył wynosi 53:47. Sprawiło też, że jest to jeden z najlżejszych 4-miejscowych samochodów sportowych na rynku, a do tego z najniżej położonym środkiem ciężkości.

Warto podkreślić, że pomimo zastosowania dodatkowych elementów zwiększających bezpieczeństwo, GR86 ma niemal taką samą masę jak GT86.

Zmodyfikowano i poprawiono trwałość przedniej osi. Z tyłu zastosowano lekki, ale mocny wał napędowy, który poradzi sobie z wyższym momentem obrotowym silnika. Wykorzystano nowy wał napędowy, który jest wytrzymały, trwały i pracuje cicho, ale ma obniżoną masę. Jego przegub homokinetyczny jest również cichszy i lżejszy.

Wysoką przyczepność podczas pokonywania zakrętów zapewnia tylny mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu znany z GT86. Do obudowy dodano żebra rozpraszające ciepło, aby wspomagać chłodzenie. Guma użyta do mocowania mechanizmu różnicowego została zoptymalizowana pod kątem lepszej wytrzymałości cieplnej w związku ze zwiększoną mocą silnika.

Zawieszenie

W nowej Toyocie GR86 zastosowaną taką samą koncepcję zawieszenia jak w GT86, czyli niezależne przednie kolumny MacPhersona oraz podwójne wahacze z tyłu. Układ jezdny zestrojono tu pod kątem jeszcze szybszych reakcji oraz większej stabilności prowadzenia.

Charakterystyka sprężyn śrubowych i amortyzatorów zostały zoptymalizowane tak, by auto prowadziło się bardziej przewidywalnie. Z przodu dodano aluminiowy wspornik mocowania silnika. Usztywniono mocowanie przekładni kierowniczej.

Tylne zawieszenie zostało wzmocnione stabilizatorem, który teraz jest zamontowany bezpośrednio do ramy pomocniczej. Sama rama pomocnicza została usztywniona, a położenie połączenia dolnej kolumny zostało zmienione. Rezultatem jest sztywniejsza konfiguracja, ale o mniejszej masie, która pomaga osiągnąć sportowy styl prowadzenia.

Układ kierowniczy

GR86 wyposażono w nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPS). Jego przełożenie to 13,5:1, co wymaga tylko 2,5 obrotu trójramiennej kierownicy, aby przejść od oporu do oporu. Wieniec kierownicy obszyto skórą, a na dole umieszczono logo GR.

Kierownicę wyposażono w przyciski do obsługi najczęściej wykorzystywanych funkcji auta. Przyciski do sterowania systemem audio oraz telefonem umieszczono po lewej stronie, a po prawej umieszczono te do sterowania wyświetlaczem przed kierowcą oraz pracą asystenta głosowego.

Nowy, zintegrowany silnik wspomagania zamontowany na kolumnie zmniejsza masę i zajmuje mniej miejsca. Mocowanie przekładni zostało usztywnione za pomocą tulei z gumy o zwiększonej sztywności. Te zmiany mają wpływ na jeszcze lepsze prowadzenie auta.

Hamulce

W aucie zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe – z przodu o średnicy 294 mm, z tyłu 290 mm. Materiał cierny klocków hamulcowych został specjalnie dostosowany. GR86 wyposażono w klasyczny hamulec ręczny z dźwignią w tunelu środkowym, który idealnie pasuje do sportowego charakteru GR86.

Do standardowego wyposażenia nowego GR86 należy układ wspomagania hamowania (ABS, Brake Assist), kontrola trakcji (TC), system stabilizacji toru jazdy (VSC), asystenta ruszania pod górę (Hill-start Assist), system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu.

System stabilizacji toru jazdy może pracować w 5 trybach, które można dostosować do preferencji kierowcy lub warunków na drodze. Tryby te obejmują możliwość całkowitego wyłączenia VSC oraz kontroli trakcji.

Tryb Przycisk VSC OFF Przycisk VSC TRACK Działanie VSC Działanie TRC
1 Normaly styl jazdy wyłączone tryb torowy wyłączony tryb normally włączone
2 Ruszanie w trudnych warunkach włączone wyłączone (1)
3 Jazda sportowa (ze wsparciem VSC) włączone tryb torowy włączony tryb torowy włączone
4 Gwałtowne ruszanie i przyspieszanie włączone wyłączone (1)
5 Jazda sportowa (bez wsparcia VSC, TRC wyłączone) długie naciśnięcie przycisku - wyłączone - wyłączone wyłączone
(1) TRC zostanie załączone automatycznie, gdy auto przekroczy 50 km/h.

STYLISTYKA

Stylistyka nadwozia i właściwości aerodynamiczne

„Funkcjonalne piękno” – zgodnie z taką koncepcją stylistyczną i został zaprojektowany nowy GR86. Polega ona na połączeniu funkcjonalnych właściwości ze stylowym nadwoziem sportowego coupé.

Stylistyka GR86 nawiązuje do wspaniałych sportowych aut Toyoty sprzed lat, takich jak 2000GT czy Corolla AE86. Dynamiczny wygląd nowego coupé podkreślają krótkie zwisy oraz szerokie i niskie nadwozie. Przednie i tylne błotniki oraz kabina zostały wizualnie oddzielone, podkreślając charakter GR86 jako samochodu sportowego.

Zewnętrzne wymiary GR86 są zbliżone do tych z GT86. Nowe auto jest niższe o 10 mm (1310 mm wysokości) i ma większy o 5 mm rozstaw osi (2575 mm). Kluczowe znaczenie dla przyjemności z prowadzenia ma obniżenie środka ciężkości o 1,6 mm, co we wnętrzu przełożyło się na obniżenie o 5 mm punktu biodrowego kierowcy.

Wykonane w technologii LED reflektory mają, podobnie jak w GR Suprze, wewnętrzny układ w kształcie litery L. Grill otrzymał charakterystyczny dla aut z linii GR motyw siatki. Nowy przedni zderzak o dynamicznym kształcie pomaga zmniejszyć opór powietrza. Po obu stronach otrzymał kanały aerodynamiczne, dzięki którym auto łatwiej się prowadzi.

Dynamiczną sylwetkę auta podkreślają potężne przednie błotniki oraz wyraziste progi. Tylne błotniki są równie wyraziste. Tylne światła o mocnym, trójwymiarowym designie łączą się z listwami biegnącymi wszerz auta. Tablica rejestracyjna została przesunięta w dół w stronę zderzaka, a nowy projekt tylnych nadkoli podkreśla szeroką sylwetkę samochodu.

W nowej Toyocie GR86 zastosowano szereg elementów aerodynamicznych, w tym przednią zaporę oraz otwory wentylacyjne za przednimi nadkolami, które pomagają kontrolować przepływ powietrza oraz zmniejszają turbulencje wokół opon. Przedni zderzak zaprojektowano z myślą o zwiększeniu wydajności chłodzenia. Poprawiono także aerodynamikę przedniego grilla oraz dodano owiewki po każdej stronie. Płaszczyzna pod dolnym przednim zderzakiem została nachylona pod kątem 45° i otrzymała opływowy kształt, aby zwiększyć stabilność.

Lusterka mają zakrzywiony kształt i są wykończone na czarno. Słupki montażowe lusterek również są lekko zakrzywione, co zapobiega blokowaniu przepływu powietrza. Listwy boczne mają kształt płetwy, aby usprawnić przepływ powietrza po bokach pojazdu. Zagięcie ich tylnej części go góry zmniejsza zakłócenia, gdy powietrze dociera do tylnych kół.

Przy tylnych nadkolach oraz na tylnym zderzaku zostały zamontowane lotki. Pomagają one kontrolować przepływ powietrza i poprawiają stabilność auta. W wyższej wersji wyposażenia do krawędzi klapy bagażnika dodano jeszcze spojler.

Koła i opony

GR86 jest dostępny z 17'' felgami aluminiowymi z czarnym wykończeniem i oponami Michelin Primacy HP lub 18'' felgami w kolorze czarnym matowym i oponami Michelin Pilot Sport 4 (w zależności od wybranej wersji). Smukłe, przypominające ostrza szprychy 18'' felg inspirowane są japońskim mieczem katana.

System monitorowania ciśnienia w oponach podaje indywidualne odczyty ciśnienia dla każdej opony na wielofunkcyjnym wyświetlaczu i może być skalibrowany dla dwóch różnych zestawów opon.

Kolory nadwozia

Toyota GR86 jest dostępna m.in. z perłowym lakierem Crystal White Pearl, lakierem specjalnym Crystal Black i nowym odcieniem Ignition Red, charakteryzującym się wysokim nasyceniem kolorów uzyskanym dzięki nowej trójwarstwowej technice nakładania lakieru.

Wnętrze – kabina i bagażnik

Kabina nowej Toyoty GR86 została zaprojektowana pod kątem jak najlepszej użyteczności oraz łatwości w korzystaniu z dostępnych w aucie systemów. Projekt panelu wskaźników zapewnia kierowcy szerokie pole widzenia i pomaga skupić się na prowadzeniu. Po lewej stronie wyświetlacza prezentowane są różnego rodzaju dane, w tym ustawienia systemu audio, informacje o ciśnieniu w oponach oraz ustawienia systemów wsparcia kierowcy.

Przyciski i pokrętła wokół kierowcy rozmieszczono intuicyjne, co ułatwia ich obsługę. Panel klimatyzacji z dużymi, podświetlanymi diodami LED, pokrętłami i przyciskami w kolorze fortepianowej czerni umieszczono w konsoli środkowej, a w podłokietnikach drzwi zintegrowano klamki. W środkowym podłokietniku umieszczono uchwyty na napoje, a także 2 porty USB oraz gniazdo AUX. Uchwyt na napoje ma nową, dzieloną pokrywę, która po zamknięciu może służyć jako podłokietnik. 8'' wyświetlacz multimediów jest ustawiony pod kątem, co ułatwia korzystanie z niego z fotela kierowcy.

Uwagę zwracają również nawiewy o nowym kształcie, które pozwalają lepiej kontrolować kierunek i rozproszenie strumieni powietrza. Schowek został zwiększony o 25%, a w panelu drzwi dodano uchwyt na butelkę. Zainstalowano również nowe światełka nad głową i w dolnej krawędzi drzwi.

Sportowe fotele GR zapewniają dobre trzymanie ciała. Są też wyposażone w niezależne od siebie podkładki wspierające. Dostęp na tylne siedzenia ułatwia dźwignia zamontowana w oparciu przedniego fotela. Nowa rama fotela waży o 3 kg mniej niż w GT86.

W wersji Dynamic GR86 otrzymuje materiałową tapicerkę z wytłoczonym motywem „G”. W wyższej odmianie Executive obicia foteli to połączenie ekologicznego zamszu Ultrasuede™ ze skórzanymi boczkami.

Oba tylne siedzenia można złożyć za pomocą zaczepów zwalniających w kabinie lub paska zwalniającego w bagażniku. Po złożeniu przestrzeń ładunkowa jest wystarczająco duża, aby przetransportować cztery koła na tor wyścigowy.

Klapa bagażnika otwiera się wyżej i zamyka się ze stałą prędkością, dzięki czemu bagażnik można łatwiej załadować lub rozładować. Światło w bagażniku jest mocniejsze i zostało przesunięte do środka, dzięki czemu ułatwia korzystanie z niego w nocy.

MULTIMEDIA

GR86 to wyjątkowy samochód. Jego sportowy charakter podkreślają liczne detale, takie jak animacja z logotypem GR na 7'' wyświetlaczu przed kierowcą oraz na 8'' ekranie dotykowym.

System multimedialny ma zwiększoną pamięć operacyjną, co przekłada się na szybsze działanie. W standardzie dostępny jest system Bluetooth® umożliwiający bezprzewodową łączność z telefonem oraz interfejsy Android Auto® i Apple CarPlay (Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.). Dodatkową łączność oraz możliwość ładowania urządzeń zapewniają porty USB oraz gniazdo AUX-IN.

Dzięki zastosowaniu nowego modułu łączności internetowej – Data Communication Module – GR86 został wyposażony w system eCall, który w razie wypadku automatycznie powiadamia służby ratunkowe. Ekran na konsoli centralnej wyświetla także widok z kamery cofania z liniami pomocniczymi.

Tablica wskaźników przed kierowcą zawiera wielofunkcyjny wyświetlacz na lewo od centralnie umieszczonego obrotomierza z cyfrowym prędkościomierzem. Przy pomocy przycisków na kierownicy można dostosować prezentowane informacje. W trybie Sport obrotomierz jest podświetlany na czerwono.

Po wybraniu tryby Track przed kierowcą ukaże się inny układ wskaźników. Został on zaprojektowany przy udziale zawodników zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Wyświetlana jest linia obrotów silnika, wybrany bieg, prędkość, a także temperatura silnika i cieczy chłodzącej, co pomaga kierowcy od razu zorientować się w parametrach auta oraz lepiej dopasować moment zmiany biegu.

Po uruchomieniu samochodu na ekranie najpierw pojawia się animacja z logo GR, a dopiero po niej wyświetlają się liczniki.

BEZPIECZEŃSTWO

Bezpieczeństwo bierne

W konstrukcji nadwozia nowej Toyoty GR86 wykorzystano elementy absorbujące i rozprowadzające siłę uderzenia. Z przodu zastosowano strefę zgniotu przed słupkiem A, zaś komponenty podwozia zostały wzmocnione, aby zapewnić większe bezpieczeństwo podczas zderzenia czołowego niewielką częścią przodu auta.

Nadwozie zostało wzmocnione dzięki zastosowaniu materiałów o wysokiej wytrzymałości. Rama drzwi została wykonana ze stali tłoczonej na gorąco.

W kabinie zamontowano 7 poduszek powietrznych – przednie i boczne poduszki, kurtyny powietrzne oraz poduszka kolanowa kierowcy.

Systemy bezpieczeństwa czynnego

Sportowe coupé Toyoty zostało wyposażone w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego opartych na kamerze o szerokim kącie widzenia i dużym zasięgu. Monitoruje ona drogę przed samochodem, wykrywając pojazdy, pieszych i oznaczenia na drogach. Może również rozpoznawać światła hamowania innych pojazdów, określając odległość między GR86 a samochodem z przodu.

Zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego zapewnia wysoki poziom wsparcia kierowcy za pomocą wielu różnych systemów zapobiegania kolizjom, systemu ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, tempomatu działającego w pełnym zakresie prędkości i automatycznych świateł drogowych. Zawiera m.in.:
• Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów – dostępny ze skrzynią automatyczną,
• Układ ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDA) – dostępny ze skrzynią automatyczną,
• Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) – dostępny ze skrzynią automatyczną,
• Automatyczne światła drogowe (AHB) – dostępny ze skrzynią automatyczną,
• Układ detekcji przeszkód (ICS) – dostępny ze skrzynią automatyczną,
• System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA),
• System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM).

TOYOTA GAZOO RACING

Dwumiejscowe coupé GR Supra, inspirowany rajdami GR Yaris i nowy GR86 – to modele, które doskonale się wpisują w misję Toyoty polegającą na wykorzystywaniu doświadczeń i wiedzy z motorsportu, by tworzyć coraz lepsze samochody drogowe.

TOYOTA GAZOO Racing to zespół, który zwyciężał we wszystkich najważniejszych międzynarodowych zawodach. Na swoim koncie zapisał m.in. tytuły mistrzowskie producentów i kierowców w mistrzostwach świata wyścigów długodystansowych (WEC), tytuły mistrza producentów, kierowców i pilotów w rajdowych mistrzostwach świata, zwycięstwo w Rajdzie Dakar.

Od 2012 roku zespół TOYOTA GAZOO Racing zdobył 4 tytuły mistrza świata w wyścigach długodystansowych, zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i producentów. 4-krotnie triumfował też w wyścigu Le Mans 24 Hours.

Rajdowy zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team od 2017 roku wywalczył 3 tytuły mistrza świata w klasyfikacji kierowców oraz 2 wśród producentów z modelem Yaris WRC.

TOYOTA GAZOO Racing regularnie startuje też w Rajdzie Dakar. W 2019 i 2022 roku zespół z bazą w RPA triumfował specjalnie w tym celu przygotowanymi rajdowymi Hiluxami.

TOYOTA GR86 – SPECYFIKACJA

SILNIK
Typ FA24, silnik o 4 przeciwległych cylindrach typu bokser
Wałek rozrządu 16 zaworów, DOHC
Typ wtrysku paliwa D-4S
Pojemność skokowa (cm3) 2387
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 94 x 86
Stopień sprężenia 12,5:1
Moc maksymalna (KM/kW) 234/7000 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm) 250/3700 obr/min
SKRZYNIA BIEGÓW M/T A/T
Typ 6-stopniowa manualna (TL70) 6-stopniowa automatyczna (TX6A)
Zestopniowanie przełożeń (:1) 4,100 3,909
1 3,626 3,538
2 2,189 2,060
3 1,541 1,405
4 1,213 1,000
5 1,000 0,713
6 0,767 0,582
Wsteczny 3,438 3,168
OSIĄGI M/T A/T
Prędkość maksymalna (km/h) 226 216
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,3 6,9
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,276
ZUŻYCIE PALIWA (l/100) M/T A/T
W cyklu mieszanym WLTP 8,7–8,8 8,7–8,8
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50
EMISJA CO2 (g/km) M/T A/T
Norma emisji spalin EURO 6AP EURO 6AP
W cyklu mieszanym WLTP 198–200 197–199
PODWOZIE
Zawieszenie przednie kolumny MacPhersona
Średnica stabilizatora przedniego zawieszenia (mm) 18,0
Zawieszenie tylne zawieszenie wielowahaczowe
Średnica stabilizatora tylnego zawieszenia (mm) 15,0
Układ kierowniczy Rack&Pinion
Obroty kierownicy od oporu do oporu 2,5
Minimalna średnica zawracania opon (m) 5,4
Minimalna średnica zawracania karoserii (m) 5,7
Hamulce
Przednie tarczowe wentylowane
Tylne tarczowe wentylowane
Koła 17×7 1/2J, 18×7 1/2J
Opony 215/45R17, 215/40R18
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm)
Długość całkowita 4265
Szerokość całkowita 1775
Wysokość całkowita 1310
Rozstaw kół przednich 1520
Rozstaw kół tylnych 1550
Rozstaw osi 2575
Przedni zwis 860
Tylny zwis 830
BAGAŻNIK (l)
Pojemność (VDA) 226
MASA (kg) M/T A/T
Masa całkowita min. 1264–1275 1285–1296
Masa całkowita maks. 1287–1293 1308–1314
Maksymalna masa całkowita 1670 1700