1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 2022
  4. Toyota GR Yaris rally1 gotowa na nowy sezon wrc 2022

Toyota GR Yaris Rally1 gotowa na nowy sezon WRC 2022

Pierwszy sprawdzian – Rajd Monte Carlo

20-01-2022

Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team jest gotowy na rajdowe mistrzostwa świata. W Rajdzie Monte Carlo (20-23 stycznia), który zainauguruje sezon 2022, zadebiutuje zupełnie nowa hybrydowa Toyota GR Yaris Rally1. O swoje dziewiąte zwycięstwo w Monako powalczy Sébastien Ogier – ośmiokrotny mistrz świata.

W 2021 roku Yaris WRC zdobył wszystko, co było do zdobycia w rajdowych mistrzostwach świata: mistrzostwo świata producentów, kierowców i pilotów. W sezonie 2022 kierowcy będą rywalizowali autami nowej kategorii – Rally1. Yarisa WRC zastąpi nowa hybrydowa Toyota GR Yaris Rally1.

Rally1 to nowa kategoria aut, które mają kilka znaczących różnic w stosunku do swoich poprzedników. Najważniejszą z nich jest zastosowanie technologii hybrydowej. Układ składa się z baterii o pojemności 3,9 kW oraz generatora (MGU), który dostarcza dodatkowe 100 kW (134 KM) podczas przyspieszania.

Nowy GR Yaris Rally1 wyposażono w sprawdzony, turbodoładowany silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra, który wcześniej był wykorzystywany w Yarisie WRC. Auto dysponuje mocą przekraczającą 500 KM.

Warto też wspomnieć, że samochód ten będzie zasilany nowym paliwem, w 100% zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju. WRC będzie pierwszym cyklem pod egidą FIA, w którym będzie wykorzystywane takie paliwo.

Hybrydowa Toyota GR Yaris Rally1 została stworzona w oparciu o specjalnie w tym celu zaprojektowaną klatkę bezpieczeństwa, która jeszcze lepiej zabezpiecza kierowcę oraz pilota. Zgodnie z nowymi przepisami w konstrukcji pojazdu zastosowano mniej złożone elementy aerodynamiczne, przywrócono mechaniczną zmianę biegów przy pomocy lewarka, zrezygnowano z centralnego mechanizmu różnicowego. Wszystkie te zmiany mają sprawić, że na torze wszystko będzie zależało od umiejętności kierowców.

Zawodników czeka jeszcze więcej pracy w związku z zastosowaniem układów hybrydowych oraz odpowiednim zarządzaniem nimi na odcinkach specjalnych. Kluczowa będzie współpraca z inżynierami nad wykorzystaniem nowych parametrów w najbardziej optymalny sposób.

Nowe wyzwanie

Pierwsze testy drogowe nowy GR Yaris Rally1 przeszedł wiosną ubiegłego roku. Od tamtej pory zespół TOYOTA GAZOO Racing intensywnie pracował nad rozwojem tego samochody, by jak najlepszym przygotować go do niezwykle wymagającego Rajdu Monte Carlo. Impreza słynie ze zmiennych warunków. Załogi mogą ścigać się zarówno po suchym asfalcie, jak i po zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

„Rajdy wkraczają w nową erę i to jest bardzo ekscytujące. Przed sezonem mamy wiele znaków zapytania, a Rajd Monte Carlo na pewno część wątpliwości rozwieje. Jako zespół zrobiliśmy wszystko, by być jak najlepiej przygotowanymi, ale nikt nie ma pojęcia, jak to się ma w odniesieniu do konkurencji. Zobaczymy też, którzy kierowcy szybko poczują się pewnie za kierownicą nowych aut, a którzy będą się wciąż ich uczyć. Do wielu rzeczy będą się musieli zaadaptować, w tym jak ustawić auto. Jest wiele niewiadomych i dzięki temu jest to tak ekscytujące” – podkreślał Jari-Matti Latvala, szef zespołu.

Zespół TOYOTA GAZOO Racing

Nowa hybrydowa Toyota GR Yaris Rally1 będzie pierwszym autem nowej generacji, które wyruszy w tym sezonie na trasy rajdowych mistrzostw świata. Za kierownicą zasiądzie ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier, który w Rajdzie Monte Carlo zwyciężał już osiem razy. Francuz w tym sezonie wystartuje w wybranych rundach, a pilotował go będzie Benjamin Veillas.

Przez cały sezon barwy zespołu TOYOTA GAZOO Racing reprezentować będą także Elfyn Evans ze Scottem Martinem, czyli druga załoga poprzedniego sezonu, oraz Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, którzy rok 2021 zakończyli na czwartym miejscu.

„Wkraczam w nowy etap mojej kariery, bo nie będę brał udziału we wszystkich rajdach. Cieszę się, że jestem częścią tego programu, a Rajd Monte Carlo jest dla mnie ważny. Zespół ciężko pracował nad autem, a z każdym kolejnym testem były postępy. Nowy samochód oznacza duże zmiany, ale nauczenie się go jest ekscytujące” – powiedział Ogier.

„Od pierwszych testów GR Yarisa Rally1 zrobiliśmy ogromne postępy, ale do momentu startu w Rajdzie Monte Carlo ciężko stwierdzić, jak wyglądamy na tle rywali. Dodatkowa moc z układu hybrydowego robi dużą różnicę, a kluczem okaże się to, czy umiesz z niej skorzystać w odpowiednim momencie” – dodał Evans.

W każdej rundzie rajdowych mistrzostw świata będą brały udział cztery GR Yarisy Rally1. Takamoto Katsuta z pilotem Aaronem Johnstonem wystąpią w barwach nowego zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation.

Rajd Monte Carlo czeka na nowe auta

Załogi w Rajdzie Monte Carlo wystartują już po raz 90. Czekają na nie nowe odcinki specjalne. Baza rajdu będzie zlokalizowana wyłącznie w Monako, a nie jak do tej pory w Gap.

W czwartek, 20 stycznia, odbędzie się odcinek testowy, a następnie rozpocznie się uroczysta ceremonia startu na placu przed słynnym kasynem w Monte Carlo. Następnie kierowcy i piloci przejadą dwa nocne odcinki specjalne, w tym legendarną próbę na przełęczy Col de Turini, która po raz pierwszy od 2013 roku będzie rozgrywana po zmroku.

W piątek, 21 stycznia, kierowcy i piloci pokonają sześć odcinków specjalnych, na sobotę zaplanowano pięć prób, a w niedzielę cztery. Łącznie do przejechania jest 296 km podzielonych na siedemnaście odcinków specjalnych.

„To zawsze wymagający rajd, ale w tym sezonie pojedziemy po nowych odcinkach specjalnych w zupełnie nowych autach. Do tego w piątek i sobotę nie ma zaplanowanej wizyty w serwisie w połowie dnia, więc ważne będzie przejechanie tych prób bez problemów technicznych” – podkreślił Rovanperä.