1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 2022
  4. Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100
21 lipca 2022

Land Cruiser i Hilux od 2023 roku z nowym olejem napędowym HVO100 ze źródeł odnawialnych

Już w pierwszym kwartale 2023 roku rozpocznie się produkcja modeli Land Cruiser i Hilux w wersji europejskiej, których silniki wysokoprężne będą kompatybilne z paliwem HVO100 wytwarzanym ze źródeł odnawialnych. Napędowy olej roślinny HVO100 opiera się na odpadach z przemysłu spożywczego i może tworzyć obieg zamknięty dwutlenku węgla.

Legendarne terenowe modele Toyoty – Land Cruiser i produkowany na europejski rynek Hilux – dołączą do użytkowych vanów z rodziny PROACE i zostaną wyposażone w silniki wysokoprężne przystosowane do uwodornionego oleju napędowego HVO100. Ten typ paliwa nie jest wytwarzany z paliw kopalnych, lecz pochodzi ze źródeł odnawialnych, na przykład ze zużytego oleju kuchennego czy innych odpadów spożywczych i roślinnych.

Ograniczona emisja CO2

Odnawialny olej napędowy HVO100 ma charakter syntetyczny, a jego właściwości chemiczne są takie same jak w przypadku zwykłego diesla. Skrót HVO oznacza uwodorniony olej roślinny, który może być mieszany jako składnik odnawialny ze zwykłym olejem napędowym lub sprzedawany w czystej postaci. Do produkcji HVO100 można wykorzystać wszelkie surowce klasyfikowane jako produkty resztkowe, które zostały uznane w regulacjach prawnych za zrównoważone źródła energii. Można do nich zaliczyć, między innymi: tłuszcz zwierzęcy, odpady z przemysłu spożywczego, w tym z przetwórstwa ryb czy produkcji oleju spożywczego, a także olej spożywczy z recyklingu.

Z technicznego punktu widzenia paliwo HVO100 spełnia europejski standard jakości EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych. Charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową (c80) niż standardowy olej napędowy, czego wynikiem jest sprawniejszy i bardziej regularny przebieg procesu spalania przy niższej emisji spalin. HVO100 odznacza się ponadto niższą zawartością siarki i aromatów.

Europejski rynek i jego dynamika

W ostatnich latach na europejskich stacjach benzynowych paliwo HVO100 staje się coraz popularniejsze. Obecnie istnieje już około 1000 punktów, w których można zatankować ten rodzaj oleju napędowego. Miejsca te znajdują się głównie w Belgii, Danii, Finlandii, Estonii, Holandii, Norwegii, Szwecji oraz na Litwie i Łotwie. Według prognoz produkcja HVO100 wzrośnie z obecnego poziomu czterech milionów ton rocznie do około 15,5 miliona ton w 2030 roku.

Paliwo niskoemisyjne bez wpływu na styl jazdy

Parametry i właściwości oleju napędowego HVO100 są tak zoptymalizowane, że kierowcy nie muszą zmieniać swoich przyzwyczajeń czy stylu jazdy, a tankowanie odbywa się identycznie jak w przypadku paliwa konwencjonalnego.

Najpoważniejszą zmianą techniczną w stosunku do obecnych pojazdów jest oczywiście dostosowanie ich układu wtrysku paliwa do zwiększonej objętości i mniejszej gęstości oleju napędowego HVO100 w porównaniu do standardowego diesla. Nie ma to jednak żadnego znaczenia podczas tankowania, gdyż na co dzień można zasilać samochód także standardowym olejem napędowym i każdym rodzajem paliwa przeznaczonym dla silników Diesla. Skutkiem dostosowania układu wtryskowego do HVO100 jest w niewielki wzrost maksymalnej mocy silnika.