1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 2022
  4. Historia Yarisa, miejskiej ikony Toyoty
09-09-2022

Historia Yarisa, miejskiej ikony Toyoty

Poznaj jeden z najpopularniejszych modeli w Europie
Yaris przez ponad dwie dekady umocnił pozycję Toyoty w Europie jako marki niezawodnej i prestiżowej. Od początku wyróżnia się stylistyką, jakością i wyposażeniem oraz jako pierwszy model wprowadził do segmentu B technologię hybrydową i zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego. Dwukrotne zdobycie tytułu Europejskiego Samochodu Roku, silna pozycja na rynku i ogromna popularność wśród klientów indywidualnych to najlepsze rekomendacje dla tego kompaktowego auta miejskiego.
23 lata temu zadebiutowała Toyota Yaris, wprowadzając do segmentu B niespotykane wcześniej standardy. Nowa jakość polegała na całkowicie zmienionej stylistyce auta, wprowadzeniu wyjątkowo wydajnego i niezawodnego silnika 1.0 oraz dopasowaniu właściwości jezdnych do stylu jazdy Europejczyków. Tak odmienionego Yarisa docenili zarówno sami kierowcy, jak i eksperci. W 2000 roku model ten zdobył tytuł Car of the Year, a rok wcześniej jednostka napędowa Yarisa wygrała w pierwszej edycji konkursu Engine of the Year.
Czwarta generacja Yarisa trafiła do sprzedaży w 2020 roku i od razu powtórzyła sukces swojego pierwowzoru, stając się Europejskim Samochodem Roku 2021. Jakość, oszczędność, przystępna cena wersji z napędem hybrydowym, a także atrakcyjna stylistyka i najlepszy w segmencie poziom bezpieczeństwa – na te aspekty jury konkursu zwróciło szczególną uwagę. Klienci docenili ponadto niezawodność modelu, z której słynie Toyota, oraz niskie koszty użytkowania i bogate wyposażenie już w podstawowej wersji. Wszystkie te cechy sprawiły, że Yaris czwartej generacji jest najczęściej wybieranym miejskim samochodem w Polsce, a od 2021 roku jest też drugim po Corolli najpopularniejszym samochodem w naszym kraju. 

Stylistyka uwielbiana przez europejskich kierowców

Podstawą projektu Yarisa czwartej generacji jest zupełnie nowa platforma GA-B dająca sylwetce prawdziwie dynamiczne proporcje. Rozstaw osi wzrósł o – zauważalne jak na samochód klasy B – 5 cm, co oznacza, że wnętrze jest dużo przestronniejsze, a właściwości jezdne zdecydowanie lepsze. Pozycja kierowcy jest ponadto dużo wygodniejsza i bardziej sportowa, do czego przyczyniają się nowe, komfortowe fotele z niżej położonymi siedziskami. 

W gusty europejskich kierowców trafia także stylistyka nowego Yarisa. Od frontu podkreśla ją oryginalny kształt grilla i wąskie, skośne reflektory, natomiast z tyłu nietuzinkowy, wyróżniający kształt świateł nawiązujących do Toyoty C-HR oraz listwa świetlna na całej szerokości klapy bagażnika.

Gama napędów na bazie technologii TNGA

Rodzaje napędów zastosowanych w Toyocie Yaris należą do największych atutów tego modelu. Zarówno nowoczesny napęd hybrydowy czwartej generacji, jak i konwencjonalny silnik benzynowy 1.5 mogą pochwalić się wyjątkową wydajnością, elastycznością i kulturą pracy. Dodatkowymi atutami obu mocniejszych wersji napędowych jest dynamika, małe zużycie paliwa i bardzo cicha praca. 

W 2012 roku Toyota Yaris debiutowała w Europie jako pierwszy model z segmentu B wyposażony w napęd hybrydowy. Yaris Hybrid posiadał wtedy napęd trzeciej generacji o mocy 100 KM. Podstawą aktualnej czwartej już generacji układu hybrydowego jest technologia TNGA, a napęd ten mimo wzrostu mocy do 116 KM jest o 20% oszczędniejszy. Auto przyspiesza od 0-100 km/h w 9,7 sekundy, co z kolei stanowi 15-procentową poprawę w stosunku od poprzedniej generacji. Średnie zużycie paliwa wynosi od 3,8 l/100 km.

Większa wydajność napędu hybrydowego jest efektem nie tylko lepszej baterii i rozmaitych udoskonaleń mechanicznych, ale także nowego oprogramowania z większym naciskiem na wykorzystanie silnika elektrycznego. Tak skonfigurowana jednostka napędowa sprawia, że samochód może poruszać się w trybie elektrycznym do prędkości 130 km/h, a w mieście korzysta z niego przez większość czasu jazdy. 

Silnik konwencjonalny o pojemności 1,5 litra i mocy 125 KM także opiera się na technologii TNGA, dzięki czemu jest bardzo elastyczny i dynamiczny już od niskich obrotów, a prędkość 100 km/h osiąga zaledwie w 9 sekund. Jednostka pracuje cicho i płynnie – zarówno z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, jak i automatyczną przekładnią Multidrive S – średnio zużywając od 5,3 litra paliwa na 100 km.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa

Najnowsza Toyota Yaris, która mierzy niespełna 4 metry długości, zdobyła komplet 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Najwyższy poziom ochrony pasażerów i innych uczestników dróg zapewnia temu modelowi komplet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2.5, który jest standardem we wszystkich wersjach wyposażenia. Wśród technologii TSS znajdują się między innymi układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny czy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów. A wszystko to jest dostępne już w podstawowej wersji Active od 69 900 zł brutto lub od 790 zł netto miesięcznie.

Skuteczność nowoczesnych systemów bezpieczeństwa Toyoty potwierdzają wyniki niezależnych badań. W testach Euro NCAP otrzymały świetną ocenę 85%, zaś testy amerykańskiego instytutu IIHS na modelach Camry i Highlander wykazały, że system Toyoty, który zapobiega kolizjom z pieszymi w nocy, jest jednym z zaledwie kilku naprawdę skutecznych na rynku. Najwyższe oceny amerykańskich ekspertów otrzymały także pozostałe funkcje systemu PCS – zarówno układ zapobiegania kolizjom z poprzedzającymi samochodami, jak i z pieszymi w dzień.

Należy także wspomnieć, że na najwyższy poziom bezpieczeństwa Yarisa wpływa ponadto konstrukcja nadwozia w architekturze TNGA o bardzo dużej sztywności oraz standardowy komplet poduszek powietrznych, który został rozbudowany o nowe centralne poduszki między przednimi fotelami. 

Bogate wyposażenie Yarisa w wersji bazowej

Oprócz rozbudowanego pakietu systemów bezpieczeństwa podstawowa wersja Active zawiera także niespotykany na tym poziomie system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym 7 cali, interfejs Apple CarPlay® i Android Auto ™, wielofunkcyjną kierownicę oraz tylne lampy i światła do jazdy dziennej w technologii LED. Do dyspozycji kierowcy są ponadto usługi łączności Toyota Connected Car, system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, system wykrywania zmęczenia kierowcy czy elektryczne lusterka zewnętrzne, a w standardzie Yarisa Active z napędem hybrydowym dostajemy także automatyczną klimatyzację.

Yaris GR SPORT

Yaris GR SPORT to topowa wersja modelu ze sportowym sznytem. Wzmocnione nadwozie oraz zmodyfikowane zawieszenie i układ kierowniczy zapewniają jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Samochód został wyposażony w sportowe zderzaki, specjalny grill GR SPORT, nakładki progowe z logo GR SPORT, skórzaną kierownicę z perforacją, tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede™, czerwone przeszycia na kierownicy i fotelach oraz specjalne 18-calowe felgi aluminiowe. Wersja GR SPORT to stylistyczne nawiązanie do rasowego hot hatcha GR Yarisa, który powstał z myślą o jeździe po torze, a nawet o startach w rajdach i wyścigach. 

Najpopularniejszy samochód miejski w Polsce

Od samego początku sprzedaży w 2020 roku Yaris czwartej generacji jest nieustannie najchętniej wybieranym samochodem miejskim na naszym rodzimym rynku. Na poparcie tych słów można podać kilka danych z ostatnich lat:

  • 3. najczęściej rejestrowany samochód w kraju w 2020 roku,
  • 2. najczęściej rejestrowany samochód w kraju w latach 2021–2022, tuż po Corolli,
  • blisko 14 500 zarejestrowanych egzemplarzy w 2021 roku, co daje 2. pozycję i 3,2% udziału w całym rynku nowych samochodów,
  • 2. najlepszy wynik sprzedaży na rynku w okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku zamykający się liczbą 8 338 aut,
  • 1. miejsce w rankingu samochodów najczęściej rejestrowanych przez osoby prywatne zarówno w 2020, jak i 2021 roku.

Toyota Yaris jest dostępna z napędem hybrydowym 1.5 o łącznej mocy 116 KM oraz z dwoma silnikami benzynowymi – 1.0 o mocy 72 KM i 1.5 o mocy 125 KM. Zauważalny jest też ciągły wzrost popularności wersji hybrydowej modelu, podobnie jak udział napędu hybrydowego w całkowitej sprzedaży Toyoty w Polsce. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku 44% sprzedanych Yarisów było wyposażonych w napęd hybrydowy, a w całym 2021 roku udział hybryd w sprzedaży modelu wynosił 37%. 

Toyota Yaris jest oferowana w pięciu wersjach wyposażenia – Active, Comfort, Executive, Selection Style i GR SPORT, przy czym trzy najwyższe odpowiadają za jedną piątą sprzedaży miejskiej Toyoty. Już na podstawie dotychczasowych danych można zauważyć, że w bieżącym roku zainteresowanie najlepiej wyposażonymi wersjami Yarisa jest wyraźnie wyższe niż w roku ubiegłym, kiedy ich udział w sprzedaży wynosił 17%.