Jak powiedział dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute, „całkowicie samoprowadzący się samochód to cel długofalowy, który urzeczywistni się dopiero, gdy z systemów autonomicznego prowadzenia zostanie wyeliminowane wszelkie ryzyko popełnienia błędu. Do tego czasu Toyota koncentruje wysiłki na wyposażaniu samochodów w technologię automatycznego hamowania i inne zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego, które pomagają kierowcom unikać wypadków”.
Toyota zobowiązała się wobec amerykańskiego urzędu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) do wyposażenia wszystkich nowych samochodów w układ automatycznego hamowania. Obecnie system ten wraz z kilkoma innymi rozwiązaniami z dziedziny bezpieczeństwa czynnego jest stopniowo wprowadzany do wszystkich modeli japońskiej marki pod nazwą Toyota Safety Sense. Nowa generacja pakietu, która wejdzie na rynek w tym roku, otrzyma dodatkowe funkcje: zapobieganie zderzeniom z dodatkową funkcją wykrywania pieszych oraz aktywny tempomat, który samodzielnie będzie utrzymywał bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu.
W Japonii nowe modele Priusa i Crown otrzymały przełomowy system ITS Connect, który opiera swoje działanie na automatycznej komunikacji między pojazdami oraz między pojazdami a urządzeniami infrastruktury drogowej. System ostrzega o zagrożeniu zderzenia z autami, których nie są w stanie wykryć czujniki zamontowane w pojeździe, asystuje kierowcy podczas skrętu w lewo, zapobiega wypadkom z udziałem pieszych, informuje o czerwonym świetle, a także ostrzega o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym na sygnale. Toyota jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadziła ITS do komercyjnej oferty.