Toyota C-HR

Nowość w segmencie crossoverów

2016-03-02

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie debiutuje nowy crossover Toyota C-HR. Model wyróżnia się zarówno na tle oferty Toyoty, jak i w swoim segmencie. Jego powstanie jest wynikiem determinacji Akio Toyody, prezydenta Toyota Motor Corporation, aby zapewnić stylistom i inżynierom większą swobodę tworzenia atrakcyjnych samochodów, dających ogromną radość z jazdy.

Wyjątkowy charakter Toyoty C-HR to dowód elastyczności, jaką Nowa Globalna Architektura Toyoty TNGA gwarantuje projektantom samochodów w trzech kluczowych obszarach: designu, układów napędowych i dynamiki. Umożliwia tym samym twórcom całkiem nowe, świeże podejście do segmentu crossoverów.

Dzięki temu produkcyjny model Toyota C-HR pozostaje wierny głównym cechom samochodów koncepcyjnych, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem dziennikarzy i publiczności w Paryżu w 2014 roku i we Frankfurcie w roku 2015. Sylwetka coupé podkreślająca kontrast między smukłą kabiną i masywną dolną częścią nadwozia wytycza nowy kierunek wśród crossoverów średniej wielkości.

Dzięki zastosowaniu najnowszej IV-tej generacji napędu hybrydowego Toyota C-HR wprowadza do swojego segmentu nowoczesne technologie. Najnowszy system hybrydowy, który zadebiutował w nowym Priusie, sprawia, że auto oferuje komfort jazdy idealnie dopasowany do współczesnego życia w mieście oraz efektywność na poziomie niespotykanym dotychczas w segmencie crossoverów.

Zgodnie z wizją głównego inżyniera Hiroyukiego Koby, opartą na hasłach „reakcja, liniowość i spójność”, jako wzorzec dla dynamiki jazdy C-HR przyjęto precyzję i możliwości kontroli typowe dla nowoczesnych kompaktowych hatchbacków. Aby osiągnąć cel, dokładnie dopracowano najnowszą platformę Toyoty TNGA i zadbano o niskie położenie środka ciężkości. Twórcy auta chcieli, aby model C-HR był w stanie maksymalnie sprawnie pokonywać zakręty dzięki znakomitej sztywności nadwozia i płynności kierowania. W efekcie jazda jest przyjemna nie tylko na ruchliwych ulicach miasta, lecz także poza miastem, niezależnie od stanu nawierzchni drogi. Samochód przewyższa tym samym aktualne standardy w segmencie crossoverów.

Design w stylu coupé


Zgodnie z upodobaniami i wymaganiami tak zdefiniowanego klienta docelowego twórcy Toyoty C-HR postawili na wyrazistą stylistykę, która wprowadza na rynek crossoverów nową dynamikę i emocje. Auto w wersji produkcyjnej pozostaje niezwykle wierne przedprodukcyjnemu modelowi C-HR Concept, który Toyota pokazała w październiku 2015 roku na targach we Frankfurcie i który został bardzo dobrze oceniony.

Nadwozie nawiązujące stylistyką do szlifowanego diamentu oraz wyraźnie zarysowane nadkola podkreślają jego mocną, dynamiczną sylwetkę. Urozmaicona struktura C-HR łączy masywną dolną część nadwozia i większy prześwit z kompaktową, smukłą kabiną typu coupé.

Przód samochodu w nowy, oryginalny sposób rozwija koncepcje stylistyczne Under Priority i Keen Look. Reflektory są wyposażone w technologię Full LED ze światłowodami i kierunkowskazami sekwencyjnymi, co nadaje C-HR unikatowy charakter. Poniżej znajduje się rozbudowany w trzech wymiarach zderzak zintegrowany z błotnikami oraz trapezoidalny dolny wlot powietrza. Oba elementy podkreślają masywność i stabilność C-HR.

Przesunięcie czarnych listew progowych w kierunku przedniego i tylnego koła oraz oś boczna, która przebiega od przodu do tyłu, podkreślają dynamiczną, „uniesioną” sylwetkę auta. Kolejnymi elementami nawiązującej do coupé stylistyki modelu C-HR są ukryte klamki w tylnych drzwiach, które zintegrowano ze słupkiem C, oraz wyraziście opływowa linia dachu, przechodząca z tyłu w duży strukturalny spoiler.

W części tylnej ze smukłą kabiną zintegrowana jest klapa pojemnego bagażnika. Kabina kontrastuje tym samym z wyraźnie rozszerzającymi się błotnikami, nadającymi nowemu crossoverowi solidny i niezwykle mocny wygląd. Na tle smukłego profilu auta wyróżniają się reflektory tylne, które również mogą zostać wyposażone w technologię LED, aby zarówno tył, jak i przód C-HR cechował się podobną ekspresyjnością.

Samochód jest efektem globalnej współpracy między centrami projektowymi Toyoty na 3 kontynentach, a całą inicjatywą kierował główny projektant Kazuhiko Isawa z japońskiej centrali. Oryginalną stylistykę zewnętrzną opracowało kalifornijskie studio projektowe Calty Design.

Dynamiczne, oszczędne układy napędowe


Toyota C-HR będzie oferowana z gamą silników, zapewniających płynne zachowanie auta na drodze, na którym tak bardzo zależy klientom. Odzwierciedla to w pełni wersja hybrydowa, jej nieodłączne cechy gwarantują bowiem płynną jazdę bez wibracji. Model C-HR dysponuje hybrydowym układem napędowym najnowszej generacji, dzięki któremu emisja CO2 nie przekracza 90 g/km, co jest poziomem nie do pobicia w tym segmencie aut.

Nowy hybrydowy układ napędowy, który C-HR dzieli z nowym Priusem, zapewnia moc 122 KM. Jest przy tym efektywniejszy i lżejszy, oferuje też większą wydajność niż jego poprzednik w Priusie 3. generacji. Sprawność cieplna silnika benzynowego została podniesiona do 40% — to rekordowo wysoka wydajność dla jednostki benzynowej. Zadbano też o zmniejszenie wagi i wymiarów innych komponentów systemu hybrydowego, a także o ich optymalne rozmieszczenie, co dodatkowo przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

Toyota C-HR jest też dostępna z nowym silnikiem 1.2 Turbo o mocy 116 KM (85 kW), który zadebiutował w modelu Auris. Klienci będą mieli do wyboru 6-biegową ręczną skrzynię biegów lub bezstopniową skrzynię CVT, zaprojektowaną pod kątem szybkości reagowania, z myślą o oczekiwaniach Europejczyków zaznajomionych z ręcznymi i automatycznymi skrzyniami biegów. Skrzynia biegów CVT jest do nabycia w wersjach z napędem na przednią oś lub na 4 koła.

Na niektórych rynkach będzie również dostępny model z silnikiem 2-litrowym, który będzie oferowany wyłącznie ze skrzynią biegów CVT.

Dynamika niespotykana dotąd w crossoverach


Projektowanie i prace nad podwoziem Toyoty C-HR odbywały się pod czujnym okiem głównego inżyniera Hiroyukiego Koby, który sam jest zapalonym kierowcą. Od początku projektu przejechał po europejskich drogach tysiące kilometrów, aby uświadomić sobie nie tylko wymagania wynikające z infrastruktury drogowej, lecz także zrozumieć sposób jazdy Europejczyków.

„Zauważyłem, że Europejczycy prowadzą samochód znacznie płynniej i opierają się na dokładniejszej obserwacji ruchu” – stwierdził Hiroyuki Koba. – „Kierowcy unikają przeszkód, dostosowując po prostu swoją trasę i prędkość do aktualnych warunków. Koncentrują się na utrzymaniu możliwie stałej prędkości. W innych częściach świata preferowane jest podejście wymagające bardzo częstego zatrzymywania się. Dlatego razem z naszym europejskim zespołem zdecydowaliśmy się zwrócić szczególną uwagę na precyzję jazdy. Chcieliśmy osiągnąć wydajność dorównującą dobrym kompaktowym hatchbackom”.

Ze względu na nisko położony środek ciężkości i wielowahaczowe zawieszenie tylne, nowa platforma TNGA stała się idealnym punktem wyjścia do takiego zsynchronizowania wszystkich elementów podwozia, aby można było uzyskać natychmiastową i naturalną reakcję na działania kierowcy.

Zadbano w szczególności o charakterystykę układu kierowniczego, a także o ograniczenie oporów ruchu, co sprawia, że Toyota C-HR oferuje wyjątkową precyzję prowadzenia wśród crossoverów. Ograniczenie przechyłów nadwozia, które zwykle w większym stopniu dotyczą wysokich samochodów, poprawia komfort jazdy. Nawet na wysłużonych drogach samochód zachowuje wyjątkową stabilność i precyzję, co zwiększa pewność kierowcy i radość z jazdy.

Zaawansowane technologie bezpieczeństwa


Strategia Toyoty zakłada udostępnianie szerokim rzeszom kierowców zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego, dlatego w modelu C-HR znajdą się technologie zarezerwowane zwykle dla wyższych segmentów. Pakiet Toyota Safety Sense, który będzie standardowo oferowany w C-HR, obejmuje układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-collision System), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert), układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) i automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam), a także funkcje wykrywania pieszych (Pedestrian Detection) i aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control).

Dowiedz się więcej

Nowa gama pojazdów użytkowych Toyoty Nowa gama pojazdów użytkowych Toyoty Dowiedz się więcej GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 r. GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 r. Nowy samochód wyścigowy Toyoty Nedo, Sharp i Toyota Nedo, Sharp i Toyota Przetestują baterie słoneczne Toyota i Subaru rozszerzają kooperację Toyota i Subaru rozszerzają kooperację Powstanie elektryczny SUV Toyota, DENSO i SoftBank Vision Fund i ich inwestycje Toyota, DENSO i SoftBank Vision Fund i ich inwestycje Sprawdź Co można znaleźć pod maską samochodu? Co można znaleźć pod maską samochodu? Najważniejsze urządzenia XIII Edycja Dream Car Art Contest XIII Edycja Dream Car Art Contest Zapraszamy do kolejnej edycji konkursu Przekładnie hybrydowe będą produkowane w Polsce Przekładnie hybrydowe będą produkowane w Polsce Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest Toyota Dream Car Art Contest Zuzanna Gajewska wygrała w 12. edycji Panek S.A. powiększa hybrydową flotę Panek S.A. powiększa hybrydową flotę 300 nowych Yarisów w ofercie Toyota z elektryczną ciężarówką na wodór Toyota z elektryczną ciężarówką na wodór Druga generacja ogniw paliwowych Finał Toyota Media Cup dla Polaka Finał Toyota Media Cup dla Polaka Łukasz Byśkiniewicz zwycięzcą
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK