Moduł magazynujący wodór dla dużych pojazdów i stacjonarnych generatorów

Nowy projekt Toyoty

2022-03-17

Na targach International Hydrogen & Fuel Cell Expo w Tokio Toyota zaprezentowała zaawansowany moduł wysokociśnieniowych zbiorników wodoru do różnych zastosowań. Może on zasilać ogniwa paliwowe w pociągach, ciężarówkach, autobusach, jachtach, jak również w stacjonarnych generatorach prądu.

Moduł magazynujący wodór Toyoty

Nowy moduł Toyoty jest oparty na sprawdzonej technologii kompozytowych zbiorników, stosowanych w obu generacjach sedana Mirai. W jego obudowie obok zbiorników mieszczą się także systemy bezpieczeństwa Toyoty, w tym detektor wodoru i automatyczny wyłącznik oraz system monitorowania temperatury i poziomu naładowania każdego zbiornika z osobna.

W koncepcyjnym module do magazynowania wodoru zastosowano zbiorniki o 3,5 razy większej pojemności niż w Toyocie Mirai. Mają one 2192 mm długości, a ich średnica wynosi 486 mm. W zbiorniku można przechowywać do 9,1 kg wodoru pod ciśnieniem 70 MPa. Dla porównania, zamocowany wzdłuż pojazdu zbiornik z Toyoty Mirai drugiej generacji ma długość 1533 mm i średnicę 299 mm. Mieści 2,6 kg wodoru pod tym samym ciśnieniem.

Bezemisyjny generator

Moduł Toyoty został zaprojektowany w 3 wariantach o różnej wielkości. Urządzenie umożliwia bezpieczne i wydajne przechowywanie oraz transport wodoru na większą skalę niż w przypadku zbiorników stosowanych do tej pory.

Koncern zakłada, że w przyszłości tego typu instalacje – zarówno te koncepcyjne, jak i te, które Toyota wprowadziła na europejski rynek w marcu 2021 roku – umożliwią bezpieczne i łatwe użytkowanie bezemisyjnego zasilania. Będzie ono wykorzystywane w wielu dziedzinach, w tym m.in. w branży transportowej (ciężarówki, autobusy, pociągi i statki), w portach, zakładach produkcyjnych czy magazynach jako stacjonarne źródło prądu. Dzięki temu można będzie wykorzystywać energię generowaną z wodoru z dala od infrastruktury produkcji i masowego przesyłu tego gazu.

Intensywny program testów

Po raz pierwszy Toyota pokazała koncepcyjny model modułu na wodór na targach FC Expo (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) w Tokio. Już wkrótce rozpoczną się testy tego urządzenia. Będzie to miało miejsce podczas japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu Series, w których Toyota startuje prototypową Corollą z silnikiem wodorowym.

Moduł będzie też wykorzystywany do transportu wodoru podczas inaugurującego tegoroczny sezon wyścigu na torze Suzuka, zaplanowanego na 19 i 20 marca. Impreza ta będzie pierwszą okazją do sprawdzenia procedury transportu dużych zapasów wodoru na ciężarówce z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe, na której Toyota zainstaluje 2 zestawy po 16 zbiorników.

Kalendarz sezonu Super Taikyu Series 2022 obejmuje siedem rund i kończy się w listopadzie, również na torze Suzuka.

Dowiedz się więcej

Nowa sportowa Toyota z linii GR Nowa sportowa Toyota z linii GR Światowa premiera Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Sprawdź szczegóły Adecco modernizuje swoją flotę Adecco modernizuje swoją flotę Stawia na hybrydowe Corolle Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Dowiedz się więcej GR Supra z manualną skrzynią biegów GR Supra z manualną skrzynią biegów Nowość od TOYOTA GAZOO Racing Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Zestawienie portalu focus2move.com Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Niskoemisyjna flota Toyoty Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony Dowiedz się więcej PROACE CITY Electric PROACE CITY Electric Nowy furgon już dostępny w polskich salonach 20. rocznica uruchomienia produkcji 20. rocznica uruchomienia produkcji Toyota w Polsce Sportowa Toyota GR Corolla Sportowa Toyota GR Corolla Światowa premiera Rośnie przewaga Toyoty na polskim rynku Rośnie przewaga Toyoty na polskim rynku Sprawdź szczegóły