Toyota będzie rozwijała nowe technologie wirtualnego projektowania samochodów

Japan Automotive Model-Based Engineering Center

2021-09-29

Toyota przy współpracy z wiodącymi przedstawicielami japońskiej branży motoryzacyjnej będzie popularyzować technologie wirtualnego projektowania samochodów oraz komponentów do nich (Model-Based Development, MBD). W tym celu powołano do życia nową organizację – Japan Automotive Model-Based Engineering Center (JAMBE).

Cyfrowe technologie zwiększą konkurencyjność japońskich samochodów

Japan Automotive Model-Based Engineering Center (JAMBE) to nowa organizacja założona przez koncerny Toyota, Subaru, Nissan, Honda i Mazda, a także wiodących japońskich producentów części do samochodów – AISIN, JATCO, DENSO, Panasonic i Mitsubishi Electric. Ma ona zwiększyć konkurencyjność japońskiego przemysłu motoryzacyjnego na arenie międzynarodowej.

Wraz ze środowiskiem akademickim JAMBE będzie opracowywać nowe technologie projektowania samochodów i ich części oparte na modelowaniu cyfrowym (MBD). Metoda ta pozwoli ograniczyć do minimum tworzenie modeli glinianych i wstępnych prototypów. Zwiększy też wydajność procesu projektowania samochodów. Z tych samych wirtualnych modeli będą korzystać zarówno firmy motoryzacyjne, jak i ich poddostawcy, czyli producenci części w całym łańcuchu inżynieryjnym.

Realizacja tego celu będzie wymagała stworzenia zespołu doświadczonych programistów oraz współpracy branży motoryzacyjnej z ośrodkami uniwersyteckimi.

JAMBE będzie kontynuowała program „Enrichment of Suriawase 2.0” japońskiego ministerstwa gospodarki, handlu i przemysłu. Program ten, w którym wzięli udział przedstawiciele firm motoryzacyjnych, uniwersytetów i rządu, miał na celu wypracowanie narodowej strategii wdrożenia MBD do japońskiej motoryzacji.

Cyfrowe modelowanie – oszczędność czas i zasobów

Krótszy czas potrzebny na zaprojektowanie nowego samochodu i mniejsze koszty – zarówno samego pojazdu, jak i jego podzespołów – oto główne powody, dla których wdrażane jest cyfrowe modelowanie.

Wprowadzenie MBD zwiększy konkurencyjność japońskich samochodów na świecie. Zacieśni też współpracę między biznesem i ośrodkami akademickimi, które będą pracować wspólnie na tych samych modelach. Dzięki temu postęp naukowy będzie bezpośrednio wpływał na rozwój biznesu. Pomoże to obu stronom koordynować prace i wprowadzać udoskonalenia.

Toyota wdroży nowe technologie

Należące do JAMBE koncerny będą też wykorzystywać technologie MBD m.in. do promowania rozwiązań, które przyspieszą osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Testy zderzeniowe w wirtualnym świecie

Projektowanie samochodów i ich elementów w świecie wirtualnym to kolejna już inicjatywa Toyoty, której celem było usprawnienie prac nad nowymi technologiami. Pierwszą było opracowanie w 2000 roku THUMS, cyfrowych manekinów do wirtualnych testów zderzeniowych.

Toyota posługuje się obecnie technologią THUMS 6. generacji. Japoński koncern udostępnił to oprogramowanie wszystkim zainteresowanym firmom oraz ośrodkom i zespołom badawczym do swobodnego, darmowego wykorzystania. Wirtualne modele ludzkiego ciała wykorzystywane są nie tylko w motoryzacji, ale także w innych branżach, np. do opracowywania sprzętu sportowego chroniącego przed kontuzjami czy łóżek zapobiegających odleżynom. Dzięki współpracy Toyoty z Global Institute for Motor Sport Safety oraz FIA cyfrowe manekiny służą także do poprawy bezpieczeństwa samochodów wyczynowych.

THUMS to oprogramowanie, które pozwala przewidzieć zachowanie ciała kierowcy i pasażerów podczas różnego rodzaju kolizji, w zależności od tego, czy mięśnie były napięte, czy rozluźnione, oraz od ułożenia sylwetki tuż przed zderzeniem. Uwzględnia przy tym modelowanie napięcia mięśni spowodowanego świadomością zbliżającej się kolizji.

Na 6. generację THUMS składa się cała seria modeli ludzkiego ciała z uwzględnieniem wieku (dzieci, dorośli i osoby starsze), płci i sylwetki. Trójwymiarowe modele odzwierciedlają sztywność, budowę i strukturę poszczególnych narządów, w tym szkieletu, mózgu, organów wewnętrznych i mięśni. Manekiny można umieścić w symulacji zarówno w roli kierowcy lub pasażera, jak i pieszego.

THUMS jest jednym z najbardziej zaawansowanych systemów do symulacji i analizy uszkodzeń ciała spowodowanych przez oddziaływanie zewnętrzne, w którym można testować nieskończoną liczbę scenariuszy.

Dowiedz się więcej

Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Euro NCAP 2021 Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Dowiedz się więcej Nowa Toyota Hilux GR SPORT Nowa Toyota Hilux GR SPORT Wersja inspirowana rajdami Nowości z Toyota Kenshiki Forum Nowości z Toyota Kenshiki Forum Dowiedz się więcej GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 Plebiscyt AutoBild Sportscars Aygo X i rezerwacje online Aygo X i rezerwacje online Zamówienia z pierwszeństwem realizacji Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Dowiedz się więcej Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest 2022 Toyota Dream Car Art Contest 2022 Zachęć dziecko do wzięcia udziału w XV edycji konkursu