Toyota rusza z produkcją nowego Yarisa Cross

Nowy model będzie powstawał w Valenciennes we Francji

2021-07-06

W fabryce TMMF w Valenciennes we Francji rozpoczęła się produkcja nowej Toyoty Yaris Cross. Model ten został zaprojektowany z myślą o europejskich klientach i zbudowany na subkompaktowej platformie GA-B. Premiera Yarisa Cross to element realizacji planu osiągnięcia do 2025 roku sprzedaży na poziomie 1,5 miliona samochodów Toyoty rocznie.

W swoim zakładzie we Francji Toyota uruchomiła produkcję Yarisa Cross. Już we wrześniu zupełnie nowy miejski SUV zadebiutuje również na polskim rynku.

Fabryka w Valenciennes we Francji została dofinansowana kwotą 400 milionów euro i przystosowana do montażu na tej samej linii produkcyjnej dwóch różnych modeli – Yarisa hatchbacka 4. generacji oraz nowego Yarisa Cross. Możliwości produkcyjne TMMF wzrosły do 300 tysięcy samochodów, a łączna liczba pracowników – do niemal 5000 osób.

Yaris Cross został zaprojektowany z myślą o europejskich klientach. Samochód ten będzie dostępny z napędami znanymi z Yarisa 4. generacji – benzynowym silnikiem 1.5 o mocy 125 KM i układem hybrydowym 1.5 o mocy 116 KM. Według przewidywań dominującym napędem będzie niskoemisyjny układ hybrydowy, co ułatwi Toyocie osiągnięcie do 2025 roku 90-procentowego udziału zelektryfikowanych samochodów w całkowitej sprzedaży marki.

Toyota rozpoczyna produkcję nowego Yarisa Cross

Warto zaznaczyć, że Yaris Cross to drugi model zbudowany na platformie GA-B i ósmy produkowany w Europie samochód zaprojektowany w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Obok Yarisa i Yarisa Cross montowanych w Toyota Motor Manufacturing France, w technologii TNGA powstają także Toyota C-HR i Corolla Sedan (Toyota Motor Manufacturing Turkey), Corolla Hatchback i Corolla TS Kombi (Toyota Motor Manufacturing UK w Burnaston). W ten sposób Toyota realizuje strategię montowania samochodów blisko ich rynków zbytu oraz łączenia spokrewnionych modeli w jednym miejscu.

„Rozpoczęcie produkcji Yarisa Cross to dla nas bardzo ważny moment. Ten model nie tylko wzmacnia konkurencyjność Toyoty, ale wpisuje się w ideę wytwarzania samochodów lokalnie i maksymalizacji możliwości produkcyjnych, aby do 2025 roku zwiększyć sprzedaż Toyoty w Europie do 1,5 miliona rocznie” – powiedział Marvin Cooke, wiceprezydent ds. produkcji Toyota Motor Europe.

Nie są to jedyne tegoroczne inwestycje Toyoty w Europie, który miały wpływ na możliwości produkcyjne koncernu. W zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) zaczęto montować hybrydowe przekładnie e-CVT 1.5 oraz silniki elektryczne, które dołączyły m.in. do wytwarzanych tu wcześniej benzynowych silników 1.5 TNGA. Tym samym w polskich fabrykach zaczęły powstawać kompletne napędy hybrydowe do Yarisa i Yarisa Cross.

Toyota intensywnie rozwija także zakład Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolinie, aby przygotować go do uruchomienia drugiej linii produkcyjnej Yarisa. Firma zamierza w ten sposób odpowiedzieć na rosnące zainteresowanie klientów Europejskim Samochodem Roku 2021.