Hybrydowe SUV-y Toyoty a napęd AWD-i

Jego zalety i działanie

2021-09-28

Yaris Cross to nowy model Toyoty, który łączy atuty Yarisa (Samochodu Roku 2021) z zaletami SUV-ów. Uwagę zwraca zwłaszcza wersja hybrydowa tego auta wyposażona w elektryczny napęd AWD-i. Rozwiązanie to całkowicie się różni od tradycyjnych napędów 4x4 pod względem konstrukcji i zasady działania. Niżej wyjaśnimy, jak jest zbudowany AWD-i, jakie daje korzyści i dlaczego pojawia się wyłącznie w hybrydach.

Napęd 4x4 bez wału napędowego

AWD-i to sterowany przez komputer rozbudowany układ hybrydowy. Tylna oś jest w nim napędzana przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. Nie ma tu żadnego mechanicznego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Dzięki temu wyposażone w napęd AWD-i hybrydy zużywają niemal tyle samo paliwa co wersje z napędem na przód.

Zaawansowany system sterowany komputerem

Na układ hybrydowy przy przedniej osi składają się silnik benzynowy i elektryczny, a także generator ładujący baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest trzecią jednostką elektryczną w aucie.

Pracą wszystkich tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. Dzięki temu rozwiązaniu można stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. To z kolei sprawia, że hybrydy Toyoty mogą poruszać się ze znaczną prędkością w trybie elektrycznym, a ich bagażniki zachowują dużą pojemność.

„W Yarisie Cross działa taki sam system elektrycznego napędu na cztery koła jak w RAV4 Hybrid. Tym autem wjedziemy bez problemu w nierówny, a nawet lekko pagórkowaty teren. Gdy poruszamy się z pełną przyczepnością, wtedy zarówno w RAV4, jak i w Yarisie Cross używamy wyłącznie napędu przedniej osi. Ale gdy tę przyczepność stracimy, wtedy błyskawicznie uruchamia się elektryczny napęd tylnej osi” – tak o działaniu napędu AWD-i mówił Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.

„Samochód z tym rozwiązaniem jest dynamiczny, bezpieczny i oszczędny, bo dołączenie tylnego silnika elektrycznego nie powoduje zauważalnego zwiększenia zużycia paliwa. Bardzo dobre właściwości jezdne Yarisa Cross AWD-i to także efekt zastosowania wielowahaczowego tylnego zawieszenia” – podsumowywał Robert Mularczyk.

Jak działa inteligentny napęd AWD-i?

Jednostka napędzająca tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi. Jest automatycznie dołączana podczas ruszania lub jazdy po śliskiej nawierzchni, w zakręcie oraz na miękkim podłożu. Pozwala to zwiększyć przyczepność, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych.

Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60. Przy stałej prędkości napęd przekazywany jest na koła przednie, by zapewnić niższe zużycie paliwa oraz większą skuteczność hamowania.

Napęd AWD-i w hybrydowych SUV-ach Toyoty

AWD-i ogranicza też straty energii, zapewniając niższe zużycie paliwa niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem na cztery koła.

Napęd AWD-i jest wyposażony w specjalne tryby jazdy Trail i Snow, które zwiększają jego skuteczność.

Tryb Trail ułatwia jazdę po nierównej drodze, gdy jedno z kół traci kontakt z podłożem. System automatycznie zahamuje kręcące się koło i przekaże moment obrotowy na te koła, które mają przyczepność.

W trybie Snow układ ogranicza reakcję pedału gazu, by pomóc w ruszaniu lub przyspieszaniu na śniegu i lodzie.

Po raz pierwszy na polskim rynku inteligentny napęd AWD-i pojawił się w 2016 roku – wraz z debiutem hybrydowej odmiany RAV4. Obecnie jest on dostępny w modelach RAV4 Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid, hybrydowym Highlanderze oraz w zupełnie nowym miejskim crossoverze Yaris Cross. Każdy z tych modeli został opracowany w architekturze TNGA.

Dowiedz się więcej

Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Euro NCAP 2021 Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Dowiedz się więcej Nowa Toyota Hilux GR SPORT Nowa Toyota Hilux GR SPORT Wersja inspirowana rajdami Nowości z Toyota Kenshiki Forum Nowości z Toyota Kenshiki Forum Dowiedz się więcej GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 Plebiscyt AutoBild Sportscars Aygo X i rezerwacje online Aygo X i rezerwacje online Zamówienia z pierwszeństwem realizacji Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Dowiedz się więcej Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest 2022 Toyota Dream Car Art Contest 2022 Zachęć dziecko do wzięcia udziału w XV edycji konkursu