Toyota zacznie produkować moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek w USA

Skorzystać z nich będą mogli wszyscy zainteresowani producenci

2021-09-16

Na 2023 rok Toyota zaplanowała rozpoczęcie seryjnej produkcji podwójnych modułów ogniw paliwowych dla dużych ciężarówek. Będą z nich mogli skorzystać wszyscy zainteresowani producenci. Moduły będą wytwarzane w fabryce TMMK w Stanach Zjednoczonych. Tym samym USA stanie się kolejnym obok Japonii krajem, w którym Toyota będzie produkowała te kluczowe komponenty napędu wodorowego.

Ogniwa paliwowa Toyoty będą produkowane w Stanach Zjednoczonych

Nowa linia produkcyjna zintegrowanych podwójnych zestawów ogniw paliwowych, przeznaczonych dla dużych ciężarówek powstanie w 2023 roku w fabryce Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK). Moduły ogniw paliwowych będą zaprojektowane tak, by producenci pojazdów ciężarowych mogli je montować w swoich samochodach zamiast konwencjonalnych silników Diesla. Toyota udzieli im odpowiedniego wsparcia technicznego, aby jak najwięcej firm poszerzyło swoją ofertę o bezemisyjne samochody transportowe zasilane wodorem.

„Wprowadzamy na rynek sprawdzony elektryczny napęd wodorowy do zupełnie nowej klasy seryjnych samochodów” – podkreślił Tetsuo Ogawa, prezydent i CEO Toyota Motor North America.

„Producenci dużych ciężarówek będą mogli kupić w pełni zintegrowany, sprawdzony elektryczny układ napędowy z ogniwami paliwowymi, dzięki czemu będą mogli zaoferować swoim klientom bezemisyjne ciężarówki o dużej ładowności” – kontynuował Tetsuo Ogawa.

Nowe rozwiązanie dla ciężarówek

Kluczowymi komponentami elektrycznego napędu na wodór do ciężarówek są podwójne moduły ogniw paliwowych. Ważą one około 635 kg i mają łączną moc 160 kW. Dodać do tego należy silniki elektryczne, wysokonapięciową baterię, układ przeniesienia napędu i zbiorniki wodoru. Toyota będzie służyła klientom swoją wiedzą w kwestiach integracji napędu wodorowego z pojazdem.

„Ogniwa paliwowe są niezbędne, jeśli chcemy stworzyć neutralną klimatycznie przyszłość” – powiedział David Rosier, dyrektor ds. napędów w fabryce Toyota Kentucky.

„Ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe drugiej generacji mają ponad 300 mil zasięgu i mogą osiągać całkowitą masę z ładunkiem około 36 ton. Jednocześnie wykazują się świetnymi właściwościami jezdnymi, cichą pracą napędu i bezemisyjnością” – kontynuował David Rosier.

Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek
Uniwersalny moduł ogniw paliwowych

Dla europejskiego rynku Toyota przygotowała łatwy w montażu, uniwersalny moduł ogniw paliwowych drugiej generacji. Mogą z niego korzystać producenci wodorowych pojazdów i urządzeń o wielu różnych zastosowaniach, takich jak ciężarówki, autobusy, pociągi, statki czy generatory stacjonarne. Moduł o mocy 60 kW lub 80 kW jest wyposażony w systemy dostarczania powietrza i wodoru, system chłodzenia i jednostkę sterującą mocą.

Intensyfikacja prac nad wodorowymi ciężarówkami

W 2017 roku pierwszy prototypowy pojazd Project Portal rozpoczął pracę dla centrum logistycznego Toyoty w Porcie Long Beach w Kalifornii. Rok później w tym samym porcie był testowany prototyp drugiej generacji. W 2019 roku Toyota wraz z amerykańskim producentem Kenworth rozpoczęła produkcję 10 wodorowych ciężarówek na bazie modelu Kenworth T680s na zamówienie Portu Los Angeles. W lutym tego roku jeden z takich pojazdów wjechał na szczyt Pikes Peak w Kolorado, gdzie co roku rozgrywany jest słynny wyścig górski Pikes Peak International Hill Climb.

Toyota od lat jest największym promotorem wodorowej motoryzacji na świecie. Bazując na tej technologii, chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.

Do dziś Toyota wprowadziła na rynek dwie generacje sedana Mirai, autobusy zasilane ogniwami paliwowymi oraz wodorowe generatory stacjonarne i dla jachtów. Teraz przyszła kolej na komercjalizację napędu na wodór w wielkogabarytowych ciężarówkach.

Jednocześnie Toyota prowadzi prace koncepcyjne nad zastosowaniem ogniw paliwowych w transporcie morskim i kolejowym. Angażuje się też w rozbudowę infrastruktury produkcji, przesyłu i tankowania wodoru. Wraz z Japońską Agencją Kosmiczną (JAXA) Toyota pracuje nad załogowym łazikiem księżycowym.

Dowiedz się więcej

Toyota najczęściej wyszukiwaną marką Toyota najczęściej wyszukiwaną marką Sprawdź szczegóły Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Euro NCAP 2021 Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Dowiedz się więcej Nowa Toyota Hilux GR SPORT Nowa Toyota Hilux GR SPORT Wersja inspirowana rajdami Nowości z Toyota Kenshiki Forum Nowości z Toyota Kenshiki Forum Dowiedz się więcej GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 Plebiscyt AutoBild Sportscars Aygo X i rezerwacje online Aygo X i rezerwacje online Zamówienia z pierwszeństwem realizacji Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Dowiedz się więcej Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej