Bardzo dobra dostępność popularnych modeli Toyoty

Usprawniony system produkcyjny kluczem do sukcesu

2021-06-23

Od pewnego czasu media biznesowe wskazują na wydłużający się czas oczekiwania na wyprodukowanie zamówionego samochodu. Problem ten dotyczy niemal całej branży. Toyota poradziła sobie z tym, usprawniając swój system produkcyjny. Dzięki temu utrzymała produkcję na wysokim poziomie nawet w okresie pandemii. Większość popularnych modeli marki jest dziś dostępna w salonach dilerskich ze standardowym czasem oczekiwania.

Na polskim rynku nowe auta są obecnie mało dostępne. Wydłużył się też czas oczekiwania na zamówiony samochód. Jak poradziła z tym problemem Toyota?

Marka opracowała dobry, długofalowy plan oraz zmodyfikowała cały system produkcyjny w taki sposób, aby uwzględniał ewentualne opóźnienia w dostawach materiałów i części. Dzięki temu nawet w czasie pandemii koncern utrzymał produkcję na wystarczająco dobrym poziomie.

Dużą dalekowzrocznością wykazał się również polski oddział Toyoty, planując w 2020 roku – a więc z rocznym wyprzedzeniem – zwiększenie produkcji kluczowych modeli dla naszego rynku. Dzięki temu polscy klienci mają duży wybór samochodów Toyoty w różnych konfiguracjach, dostarczanych w komfortowych terminach.

Toyota uwzględniła też gwałtowny wzrost zainteresowania pojazdami marki, który w tym roku wyniósł w Polsce około 60% w porównaniu do roku poprzedniego.

Kluczowe modele Toyoty nadal z bardzo dobrą dostępnością

„Ewidentnie jest problem z dostępnością samochodów na rynku. I dotyczy on całej branży. Powodów jest wiele. Przerwy w produkcji dotknęły większość zakładów w czasie pandemii. Gwałtowny spadek sprzedaży podczas pierwszej fali w przypadku niektórych dystrybutorów mógł wpłynąć na ograniczenie zamówień na kolejne kwartały. Duży wpływ na sytuację ma też trudniejszy dostęp do niektórych elementów, takich jak półprzewodniki” – podkreślał Maciej Kilim, General Manager Marketingu Produktu w Toyota Motor Poland.

„Toyota wyróżnia się pod względem dostępności samochodów na polskim rynku. Rok temu, na początku lockdownu, gdy sprzedaż samochodów spadła o kilkadziesiąt procent, podjęliśmy odważną decyzję o zamówieniu dużej liczby samochodów na 2021 rok. Dzięki temu nasi klienci mają do dyspozycji szeroki wybór modeli i konfiguracji, w tym kompletną gamę hybryd” – kontynuował Maciej Kilim.

Stale doskonalony system produkcyjny

TPS to system produkcyjny Toyoty, dzięki któremu zarówno koncern, jak i cała japońska gospodarka odniosły światowy sukces. Stał się on wzorcem funkcjonowania każdej firmy i jest wykładany na uczelniach ekonomicznych pod nazwą lean management.

Jednym z filarów TPS jest zasada just-in-time. Głosi ona, że płynność produkcji powinna być zagwarantowana nie dzięki nadmiernym zapasom magazynowym, lecz dzięki precyzyjnej koordynacji pracy fabryk i poddostawców.

Kluczowe modele Toyoty nadal z bardzo dobrą dostępnością

Doświadczenia minionych lat zmodyfikowały nieco to założenie. W tym czasie Toyota musiała się borykać m.in. z zaburzeniami w łańcuchach dostaw spowodowanymi trzęsieniem ziemi 2011 roku. Kierownictwo koncernu zadecydowało więc, że poszczególne zakłady będą miały zabezpieczone zapasy kluczowych surowców i części oraz będą współpracowały z kilkoma dostawcami każdego potrzebnego produktu.

Długofalowe planowanie

Każde krajowe przedstawicielstwo Toyoty musi zaplanować i zgłosić do centrali zapotrzebowanie na nowe pojazdy z dużym wyprzedzeniem. Musi to nastąpić nawet na kilkanaście miesięcy przed odbiorem samochodów.

Odpowiednio wcześnie zamówienia u poddostawców muszą złożyć również fabryki Toyoty rozlokowane na całym świecie. Pozwala to na precyzyjne zaplanowanie dostaw i uodparnia na zawirowania na rynku surowców czy części.

Dzięki takiej strategii po zakończeniu lockdownu zapewniono dużą dostępność samochodów marki.

Wzrost sprzedaży Toyoty w Polsce w 2021 roku

Rynek samochodowy w Polsce w 2021 roku wzrósł o 38% w stosunku do ubiegłego roku. Dzięki szerokiej gamie samochodów hybrydowych, sprawnej obsłudze klienta i dużej dostępności sprzedaż aut Toyoty wzrosła w tym czasie o około 60%. To z kolei przełożyło się na wzrost udziału marki w polskim rynku do około 17%. Toyota stała się najchętniej wybieraną marką w kraju.

Popularność Toyoty w znacznej mierze rośnie za sprawą aut z napędem hybrydowym. Około 90% sprzedanych Corolli z nadwoziem Hatchback i TS Kombi to hybrydy. Podobnie jest w przypadku modelu RAV4. Łącznie już ponad połowa nowych samochodów Toyoty trafiających do klientów to hybrydy.

Dowiedz się więcej

Hybrydowe SUV-y a napęd AWD-i Hybrydowe SUV-y a napęd AWD-i Poznaj jego zalety i działanie Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Dowiedz się więcej Rajd Dakar 2022 Rajd Dakar 2022 Zupełnie nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ Podróż po Europie Toyotą Mirai Podróż po Europie Toyotą Mirai Śledź trasę wyprawy Arkadego Fiedlera Wallbox Home Toyota 22 kW Wallbox Home Toyota 22 kW Wydajne i bezpieczne ładowanie Twojej Toyoty Toyota inwestuje w rozwój baterii Toyota inwestuje w rozwój baterii Dowiedz się więcej o planach koncernu 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli Nowy model co 30 sekund Toyota zmierza do pobicia własnego rekordu Toyota zmierza do pobicia własnego rekordu Dowiedz się więcej Toyota Ventures Climate Fund Toyota Ventures Climate Fund Poznaj nowy fundusz Toyoty Fascynująca Toyota Mirai Fascynująca Toyota Mirai 50 elektryzujących faktów Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Dowiedz się więcej TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans Czwarta z rzędu wygrana