Bardzo dobra dostępność popularnych modeli Toyoty

Usprawniony system produkcyjny kluczem do sukcesu

2021-06-23

Od pewnego czasu media biznesowe wskazują na wydłużający się czas oczekiwania na wyprodukowanie zamówionego samochodu. Problem ten dotyczy niemal całej branży. Toyota poradziła sobie z tym, usprawniając swój system produkcyjny. Dzięki temu utrzymała produkcję na wysokim poziomie nawet w okresie pandemii. Większość popularnych modeli marki jest dziś dostępna w salonach dilerskich ze standardowym czasem oczekiwania.

Na polskim rynku nowe auta są obecnie mało dostępne. Wydłużył się też czas oczekiwania na zamówiony samochód. Jak poradziła z tym problemem Toyota?

Marka opracowała dobry, długofalowy plan oraz zmodyfikowała cały system produkcyjny w taki sposób, aby uwzględniał ewentualne opóźnienia w dostawach materiałów i części. Dzięki temu nawet w czasie pandemii koncern utrzymał produkcję na wystarczająco dobrym poziomie.

Dużą dalekowzrocznością wykazał się również polski oddział Toyoty, planując w 2020 roku – a więc z rocznym wyprzedzeniem – zwiększenie produkcji kluczowych modeli dla naszego rynku. Dzięki temu polscy klienci mają duży wybór samochodów Toyoty w różnych konfiguracjach, dostarczanych w komfortowych terminach.

Toyota uwzględniła też gwałtowny wzrost zainteresowania pojazdami marki, który w tym roku wyniósł w Polsce około 60% w porównaniu do roku poprzedniego.

Kluczowe modele Toyoty nadal z bardzo dobrą dostępnością

„Ewidentnie jest problem z dostępnością samochodów na rynku. I dotyczy on całej branży. Powodów jest wiele. Przerwy w produkcji dotknęły większość zakładów w czasie pandemii. Gwałtowny spadek sprzedaży podczas pierwszej fali w przypadku niektórych dystrybutorów mógł wpłynąć na ograniczenie zamówień na kolejne kwartały. Duży wpływ na sytuację ma też trudniejszy dostęp do niektórych elementów, takich jak półprzewodniki” – podkreślał Maciej Kilim, General Manager Marketingu Produktu w Toyota Motor Poland.

„Toyota wyróżnia się pod względem dostępności samochodów na polskim rynku. Rok temu, na początku lockdownu, gdy sprzedaż samochodów spadła o kilkadziesiąt procent, podjęliśmy odważną decyzję o zamówieniu dużej liczby samochodów na 2021 rok. Dzięki temu nasi klienci mają do dyspozycji szeroki wybór modeli i konfiguracji, w tym kompletną gamę hybryd” – kontynuował Maciej Kilim.

Stale doskonalony system produkcyjny

TPS to system produkcyjny Toyoty, dzięki któremu zarówno koncern, jak i cała japońska gospodarka odniosły światowy sukces. Stał się on wzorcem funkcjonowania każdej firmy i jest wykładany na uczelniach ekonomicznych pod nazwą lean management.

Jednym z filarów TPS jest zasada just-in-time. Głosi ona, że płynność produkcji powinna być zagwarantowana nie dzięki nadmiernym zapasom magazynowym, lecz dzięki precyzyjnej koordynacji pracy fabryk i poddostawców.

Kluczowe modele Toyoty nadal z bardzo dobrą dostępnością

Doświadczenia minionych lat zmodyfikowały nieco to założenie. W tym czasie Toyota musiała się borykać m.in. z zaburzeniami w łańcuchach dostaw spowodowanymi trzęsieniem ziemi 2011 roku. Kierownictwo koncernu zadecydowało więc, że poszczególne zakłady będą miały zabezpieczone zapasy kluczowych surowców i części oraz będą współpracowały z kilkoma dostawcami każdego potrzebnego produktu.

Długofalowe planowanie

Każde krajowe przedstawicielstwo Toyoty musi zaplanować i zgłosić do centrali zapotrzebowanie na nowe pojazdy z dużym wyprzedzeniem. Musi to nastąpić nawet na kilkanaście miesięcy przed odbiorem samochodów.

Odpowiednio wcześnie zamówienia u poddostawców muszą złożyć również fabryki Toyoty rozlokowane na całym świecie. Pozwala to na precyzyjne zaplanowanie dostaw i uodparnia na zawirowania na rynku surowców czy części.

Dzięki takiej strategii po zakończeniu lockdownu zapewniono dużą dostępność samochodów marki.

Wzrost sprzedaży Toyoty w Polsce w 2021 roku

Rynek samochodowy w Polsce w 2021 roku wzrósł o 38% w stosunku do ubiegłego roku. Dzięki szerokiej gamie samochodów hybrydowych, sprawnej obsłudze klienta i dużej dostępności sprzedaż aut Toyoty wzrosła w tym czasie o około 60%. To z kolei przełożyło się na wzrost udziału marki w polskim rynku do około 17%. Toyota stała się najchętniej wybieraną marką w kraju.

Popularność Toyoty w znacznej mierze rośnie za sprawą aut z napędem hybrydowym. Około 90% sprzedanych Corolli z nadwoziem Hatchback i TS Kombi to hybrydy. Podobnie jest w przypadku modelu RAV4. Łącznie już ponad połowa nowych samochodów Toyoty trafiających do klientów to hybrydy.

Dowiedz się więcej

Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Euro NCAP 2021 Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Dowiedz się więcej Nowa Toyota Hilux GR SPORT Nowa Toyota Hilux GR SPORT Wersja inspirowana rajdami Nowości z Toyota Kenshiki Forum Nowości z Toyota Kenshiki Forum Dowiedz się więcej GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 Plebiscyt AutoBild Sportscars Aygo X i rezerwacje online Aygo X i rezerwacje online Zamówienia z pierwszeństwem realizacji Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Dowiedz się więcej Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest 2022 Toyota Dream Car Art Contest 2022 Zachęć dziecko do wzięcia udziału w XV edycji konkursu