Nowa Toyota bZ4X debiutuje w Europie

Pierwszy elektryczny model z nowej linii bZ – beyond Zero

2021-12-02

Toyota zaprezentowała w Europie pierwszy model z nowej linii bZ (beyond Zero) – bZ4X. Jest to pierwszy zaprojektowany od podstaw samochód elektryczny marki. Komfortowy i przestronny SUV został wyposażony w zaawansowane technologie, w tym m.in. systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy T-Mate. Wraz z nowym modelem Toyota wprowadza też nowy program leasingowy.

W Europie debiutuje Toyota bZ4X – zupełnie nowy model w gamie marki. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) łączącej bezemisyjne samochody zaprojektowane w architekturze eTNGA, opracowanej specjalnie z myślą o zelektryfikowanych pojazdach. Na rynku europejskim elektryczny SUV bZ4X pojawi się w 2022 roku.

Nad rozwojem technologii zelektryfikowanych pojazdów Toyota pracuje od 1997 roku. Premiera nowego modelu bZ4X to kolejny kamień milowy w historii motoryzacji. bZ4X wnosi także istotne innowacje w zakresie bezpieczeństwa, systemów wsparcia kierowcy i multimediów opartych na łączności internetowej.

To jednak nie koniec nowości. Wraz z premierą nowego samochodu Toyota wprowadzi do swojej oferty nowy program leasingowy. Umożliwi on załatwienie wszystkich spraw związanych z zakupem i posiadaniem auta w jednym miejscu.

Debiut nowej Toyoty bZ4X

Nowy model – bZ4X – to przestronny, komfortowy SUV z innowacyjnym napędem 4x4, który zapewnia wiodące w swojej klasie właściwości jezdne i osiągi w terenie. Napęd AWD jest realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi.

bZ4X to również pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV), a także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę eTNGA. Baterie są w niej umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. Daje to wiele korzyści, w tym nisko położony środek ciężkości, doskonałe wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia. To z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo, lepszy komfort jazdy i prowadzenie.

Design

Nową Toyotę bZ4X cechuje eleganckie, minimalistyczne nadwozie z wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami przedniej części auta. Patrząc z boku, auto ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki i nisko poprowadzoną linię osi.

Duże koła (do 20'' średnicy) zostały umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Duże progi korespondują z charakterem SUV-a. Tył zdobi listwa świetlna na całą szerokość auta.

Właściwości aerodynamiczne

Pojazd został wyposażony w elementy aerodynamiczne, które wygładzają przepływ powietrza nad i pod pojazdem. Są to m.in. otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne, pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz specjalnie ukształtowany tylny spojler.

Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.

Komfortowe wnętrze

Uwagę zwraca również przestronna i wygodna, 5-miejscowa kabina. Deska rozdzielcza została tak osadzona, by zwiększać pole widoczności kierowcy do przodu. „Ręce na kierownicy, oczy na drodze” – to jedna z zasad, który przyświecały projektantom. Dlatego też 7'' ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znalazły się na linii oczu kierowcy, tuż nad kierownicą.

Poznaj nowy elektryczny SUV Toyoty

Zadbano również o komfort podróżowania wszystkich pasażerów. Mają oni do dyspozycji wiodącą w klasie przestrzeń na nogi. Odległość między punktami biodrowymi przednich i tylnych siedzeń wynosi metr. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.

Dynamiczny napęd i rewelacyjne osiągi

Nowa Toyota bZ4X z napędem na przednie koła została wyposażona w dynamiczny silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW) i momencie obrotowym 265 Nm. Auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,4 s i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h.

Wersja z napędem 4x4 ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 s (wstępne dane sprzed homologacji).

Uwagę zwraca tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania. Pozwala to kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Wydajna i niezawodna bateria

Toyota od ponad 25 lat pracuje nad bateriami do zelektryfikowanych pojazdów. Zdobyte w tym czasie doświadczenie pozwoliło stworzyć nową litowo-jonową baterię, która zasila model bZ4X. Jak zapewnia producent, nawet po 10 latach użytkowania (lub 240 000 km przebiegu) zachowuje ona 90% swojej pojemności.

Tak doskonałe wyniki to m.in. efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją jakieś nieprawidłowości, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Dodać do tego należy rozwiązania ograniczające degradację materiałów, a także wprowadzenie zabezpieczeń zapobiegających przedostaniu się ciał obcych do akumulatora. To również pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.

Pewność, jaką marka wiąże z jakością i trwałością baterii, znajduje odzwierciedlenie w rozszerzonym programie gwarancyjnym.

Wysoka sprawność w niskich temperaturach

Nowy pojazd został wyposażony w wydajny system ogrzewania. Zapewnia on utrzymanie dobrych osiągów i zasięgu także w zimnym klimacie. Model bZ4X otrzymał pompę ciepła, która wykorzystuje ciepło z powietrza na zewnątrz do ogrzewania wnętrza. Rozwiązanie to jest bardziej wydajne i pobiera mniej energii niż standardowy system klimatyzacji i ogrzewania.

Temperaturę we wnętrzu reguluje z kolei ogrzewanie promieniowaniem podczerwonym skierowane na kierowcę i pasażera na przednim fotelu. Źródło promieniowania IR jest umocowane pod kolumną kierownicy i tablicą rozdzielczą, skąd ogrzewa nogi i stopy. Rozwiązanie to jest dostępne jako opcja, razem z ogrzewaniem siedzeń.

Opcje ładowania i zasięg

Nowa litowo-jonowa bateria ma pojemność 71,4 kWh, co przekłada się na zasięg o długości około 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Poznaj nowy elektryczny SUV Toyoty

Baterię można naładować do poziomu 80% w 30 minut – przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która jeszcze bardziej poprawi wydajność tego procesu.

Elektryczny napęd 4x4

Z myślą o autach elektrycznych Toyota stworzyła zupełnie nowy napęd 4x4, który się opiera na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś. To właśnie dzięki niemu nowy model bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem.

Napęd został wyposażony w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków: jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

Układ kierowniczy steer-by-wire

Nowa Toyota bZ4X będzie pierwszym modelem marki z układem kierowniczym steer-by-wire - One Motion Grip (w Europie rozwiązanie to zostanie wprowadzone w późniejszym terminie). Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy.

Tradycyjną kierownicę zastąpi wolant One Motion Grip. Posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150°.

Rozwiązanie to pozwoliło zlikwidować wibracje przenoszone z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.

Ekologiczna Toyota bZ4X

Nowa Toyota bZ4X została wyposażona w bezemisyjny elektryczny układ napędowy. W konstrukcji samochodu wykorzystano pochodzące z recyklingu materiały. W trosce o środowisko marka uruchomiła też program regeneracji, ponownego użycia i recyklingu akumulatorów. Celem firmy jest maksymalizacja cyklu życia komponentów i materiałów użytych w samochodzie.

Nowy elektryczny SUV można też wyposażyć w opcjonalny dach z panelem fotowoltaicznym. Przetwarza on energię słoneczną w elektryczną, doładowując baterię zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Toyota szacuje, że dzięŻi temu rozwiązaniu w ciągu roku można zgromadzić energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Systemy bezpieczeństwa Toyota T-Mate

Nowy SUV bZ4X został wyposażony w Toyota T-Mate – zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy nowej generacji.

Toyota Safety Sense 3.0 wprowadza nowe systemy oraz udoskonalone funkcje. Współpracują one z kierowcą na zasadach partnerskich, by osiągnąć ostateczny cel zarówno producentów samochodów, jak i kierowców – zero ofiar i rannych w wypadkach drogowych.

Poznaj nowy elektryczny SUV Toyoty

Pomaga w tym udoskonalony moduł kamery i radaru z przodu oraz skierowane do przodu radary po bokach. Dzięki tym rozwiązaniom pakiet Toyota Safety Sense 3.0 zyskał większy zasięg oraz większą skuteczność, a jednocześnie nowe możliwości wykrywania niebezpieczeństwa i przeszkód na drodze w większej liczbie różnych sytuacji na drodze.

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) – zyskał nowe funkcje wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz motocykli.
Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach (ITA, Intersection Turn Assist) – może teraz identyfikować pojazdy zbliżające się na dwóch sąsiednich pasach zamiast tylko na jednym, a także wykrywać ruch zbliżający się z boku na skrzyżowaniu.
Układ wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA, Emergency Steering Assist) – uruchamia automatyczne delikatne hamowanie, które ułatwia utrzymanie samochodu w granicach pasa ruchu podczas wymijania takiej przeszkody, jak pieszy, rowerzysta czy zaparkowany samochód.
System ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA, Front Cross Traffic Alert) – sygnalizuje ryzyko zderzenia z samochodem nadjeżdżającym z prawej lub lewej strony na skrzyżowaniu.
Asystent bezpiecznego wysiadania (SEA, Safe Exit Assist) – pomaga uniknąć uderzenia w uchylone drzwi lub wysiadających pasażerów przez pojazdy lub rowerzystów nadjeżdżających z tyłu.

W najwyższej wersji wyposażenia bZ4X dostępny jest również Advanced Park. Jest to półautonomiczny system parkowania, który przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych. Wykorzystuje on kamerę 360° oraz 12 ultradźwiękowych czujników parkowania zamontowanych dookoła samochodu, dzięki którym może wjechać i wyjechać z miejsca parkingowego w pełni zdalnie, bez kierowcy w środku.

Toyota Safety Sense 3.0 opcjonalnie może sprawdzać również samopoczucie kierowcy za pomocą monitora. Rejestruje on jego zwykłą pozycję podczas jazdy i uruchamia sygnał ostrzegawczy, jeśli wykryje jakiekolwiek odchylenia, które mogą oznaczać rozproszenie uwagi, złe samopoczucie lub zasypianie.

Nowy system multimedialny

Toyota bZ4X została wyposażona w najnowszy system multimedialny z 8'' lub 12'' ekranem dotykowym. Dodać do tego należy nawigację w chmurze z funkcją planowania podróży, która korzysta z aktualnych informacji o ruchu drogowym i miejscach do parkowania.

System ma również funkcje specyficzne dla pojazdów BEV, takie jak wskaźnik zasięgu czy ładowania. Udoskonalony system rozpoznawania głosu pozwala korzystać z nowego asystenta pokładowego. Bezprzewodowe połączenie z internetem umożliwia automatyczne aktualizacje oprogramowania oraz pobieranie nowych systemów i usług.

Nowy program leasingu

Toyota – wraz z wprowadzeniem modelu bZ4X – przedstawia zupełnie nowy program leasingu, który reprezentuje nowe podejście do zakupu samochodu i jego użytkowania.

Celem Toyoty jest, aby większość sprzedaży w Europie odbywała się za pośrednictwem nowej, kompleksowej umowy leasingowej, obejmującej finansowanie pojazdu, konserwację i serwis, dostarczanie ładowarek ściennych i dostęp do usług internetowych, w tym do jednej z największych sieci ładowarek w Europie. Na życzenie Klienta oferta leasingu będzie mogła zostać poszerzona o ubezpieczenie samochodu, pomoc drogową oraz finansowanie akcesoriów do samochodu.

Specyfikacja Toyoty bZ4X
Napęd FWD AWD
Typ Synchroniczny AC
Łączna moc KM (kW) 204 (150) 217 (160)
Przedni silnik elektryczny KM (kW) 204 (150) 109 (80)
Tylny silnik elektryczny KM (kW) 109 (80)
Maksymalny moment obrotowy Nm 265 336
Układ zasilania FWD AWD
Bateria Litowo-jonowa
Liczba ogniw 96
Napięcie znamionowe V 355
Pojemność kWh 71,4
Osiągi FWD AWD
Prędkość maksymalna km/h 160 160
Przyspieszenie 0-100 km/h s 8,4 7,7
Zużycie energii FWD AWD
Średnio wg WLTP kWh/100 km do potwierdzenia po homologacji
Zasięg FWD AWD
Średnio wg WLTP km do potwierdzenia po homologacji
Wymiary zewnętrzne FWD AWD
Długość mm 4690
Szerokość mm 1860
Wysokość z anteną mm 1650
Rozstaw osi mm 2850
Wymiary wewnętrzne FWD AWD
Długość mm 1940
Szerokość mm 1515
Wysokość z anteną mm 1160 (1145 z panoramicznym dachem)
Pojemność bagażnika (VDA) FWD AWD
Do linii okna l 452
Dopuszczalna masa przyczepy FWD AWD
Bez hamulca kg 750