Do TME należy 9 fabryk, 14 centrów dystrybucji części i 7 centrów dystrybucji samochodów, 29 przedstawicielstw lokalnych, a także siedziba główna TME w Brukseli i jej oddziały oraz Toyota Technical Centre. Łącznie zużywają one około 500 GWh energii.
„Przestawienie wszystkich naszych obiektów w Europie w 100% na energię odnawialną to ważny krok w stronę realizacji planu Toyota Environmental Challenge 2050” – powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
„Zrównoważony rozwój naszych struktur w Europie jest bardzo ważny, jeśli chcemy, by obywatele i konsumenci nadal wspierali Toyotę. Dzięki sukcesowi rynkowemu naszych hybryd jesteśmy na dobrej drodze, by spełnić europejskie cele ograniczenia emisji CO2 nowych samochodów – ale jeśli chodzi o ochronę środowiska naturalnego, podchodzimy do tego zagadnienia całościowo, znacznie wykraczając poza samo ograniczanie emisji” – kontynuował dr Johan van Zyl.

Na ostateczny sukces przedsięwzięcia złożyło się kilka rozwiązań wprowadzonych w życie przez TME.
Pierwszym z nich jest rozpoczęcie produkcji energii odnawialnej na terenie zakładów i w innych ośrodkach Toyoty, często we współpracy z lokalnymi operatorami.
Przykładem tego jest m.in. montaż paneli fotowoltaicznych na dachu Toyota Parts Centre Europe (2010), fabryk TMUK w Burnaston (2011) i w Deeside (2014), fabryki TMMF w Valenciennes oraz Centrum Logistycznego Toyoty w Illescas w Hiszpanii, budowa elektrowni wiatrowej przy Zeebrugge Vehicle Logistics Centre w Belgii. W ten trend wpisuje się również montaż paneli na dachu siedziby Toyota Motor Poland w 2014 roku.
Korzystanie z energii odnawialnej tam, gdzie jest do niej dostęp – to drugie z rozwiązań zastosowanych przez TME. Trzecim jest zakup europejskich certyfikatów gwarancji pochodzenia energii, zgodnie z dyrektywą z 2009 roku EU Directive 2009/28/EC oraz analogicznych certyfikatów I-REC (International-Renewable Electricity Certificate), obowiązujących w krajach nienależących do Unii Europejskiej, zgodnych z międzynarodowymi standardami I-REC.

Kwestie ochrony środowiska odgrywają niezwykle istotną rolę w polityce firmy. Przez zarząd Toyoty są poruszane od 1963 roku, kiedy w ramach jej struktur powstał Komitet Środowiska (Environmental Committee). Od 1973 roku Toyota promuje świadomość ekologiczną wśród swoich pracowników, co roku organizując Zielony Miesiąc Toyoty.
W 1992 roku koncern rozpoczął tworzenie pięcioletnich planów ograniczania wpływu swojej działalności na środowisko i ochrony cennych zasobów na Ziemi. Zmiany te dotyczyły całej działalności firmy.
W efekcie w porównaniu do 2013 roku zużycie energii w fabrykach Toyoty na produkcję jednego samochodu zmniejszyło się o 18%. Toyota potrzebuje o 48% mniej energii do wyprodukowania jednego auta niż wynosi średnia branży w krajach Unii Europejskiej (2,3 MWh).
W październiku 2015 roku ogłoszona została długofalowa strategia Toyota Environmental Challenge 2050. Składa się ona z 6 głównych celów, które będą miały pozytywny wpływ na nasze środowisko.
Pierwszy z postulatów zakłada redukcję do 2050 roku średniej emisji CO2 nowych samochodów o 90% (w stosunku do 2010 roku).
Drugim celem Toyoty jest dążenie do wyeliminowania emisji CO2 z całego życia samochodu – od produkcji materiałów i części przez montaż pojazdu, jego transport i użytkowanie po recykling i utylizację.
Neutralne pod względem emisji CO2 mają być także zakłady produkcyjne Toyoty – o tym mówi trzeci postulat.
Czwartym celem Toyoty jest ograniczenie zużycia wody oraz całkowite oczyszczanie zużytej wody przed oddaniem jej do środowiska.
Kolejny punkt zakłada maksymalną oszczędność zasobów i ochronę środowiska przed skażeniami dzięki skutecznemu recyklingowi oraz korzystaniu z materiałów przyjaznych środowisku.
Ostatni punkt Toyota Environmental Challenge 2050 zakłada ochronę środowiska naturalnego, w tym lasów, i wypracowywanie sposobów przyjaznej koegzystencji ludzi i przyrody.
Całkowite przejście na odnawialne źródła energii Toyoty w Europie to element realizacji punktu drugiego (Zerowa emisja CO2 przez cały cykl życia produktu) oraz trzeciego (Zerowa emisja CO2 w zakładach produkcyjnych).