Wielkogabarytowa ciężarówka zasilana ogniwami paliwowymi

Wspólny projekt Toyoty i Hino

2020-03-26

Dwa koncerny – Toyota Motor Corporation i Hino Motors – opracowują wielkogabarytową ciężarówkę na wodór. Zakładany zasięg nowego pojazdu to około 600 km. Kolejnym jego atutem będzie duża ładowność.

Wielkogabarytowa ciężarówka na wodór

Nowa, wielkogabarytowa ciężarówka na ogniwa paliwowe, która jest wspólnym projektem Toyoty i Hino, została oparta na modelu Hino Profia. Do jej stworzenia wykorzystano najnowocześniejsze technologie i wieloletnie doświadczenie obu firm. Podwozie zostało dostosowane do elektrycznego napędu na ogniwa paliwowe i zoptymalizowane pod kątem pakowności. Jednocześnie zredukowano masę samochodu, by zapewnić większą ładowność.

Do potrzeb tego projektu Toyota dostosowała nowy napęd na ogniwa paliwowe, który po raz pierwszy został wykorzystany w 2. generacji Mirai. W ciężarówce zamontowano dwa zestawy ogniw paliwowych oraz systemy kontroli jazdy opracowane przez Hino z myślą o wielkogabarytowych ciężarówkach hybrydowych. Zakładany zasięg nowego modelu to około 600 km.

Paliwo przyszłości

Wodór to – zdaniem Toyoty i Hino – paliwo przyszłości. Oba koncerny od 15 lat wspólnie rozwijają technologie wodorowe i opracowują pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi. Ich pierwszym projektem był demonstracyjny autobus wodorowy, który został zaprezentowany w 2003 roku.

W trosce o środowisko

Toyota i Hino od lat angażują się w działania na rzecz ochrony środowiska. Każda z firm podjęła się realizacji ambitnych celów radykalnej redukcji emisji CO2 do 2050 roku, stąd też szczególną uwagę poświęcają technologiom zelektryfikowanych napędów i ich szerokiej implementacji.

W 2015 roku Toyota ogłosiła długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050. Jednym z 6 głównych celów jest redukcja do 2050 roku średnich emisji CO2 nowych samochodów o 90% w porównaniu do poziomu z 2010 roku.

Dwa lata później został opublikowany Hino Environmental Challenge 2050, który zakłada podobne cele. Hino planuje do 2050 roku zredukować średnią emisje nowych pojazdów o 90% w stosunku do 2013 roku.

Współcześnie wielkogabarytowe ciężarówki odpowiadają za około 60% całkowitych emisji CO2 pojazdów użytkowych w Japonii*.

* Badania dotyczyły ciężarówek i autobusów o masie powyżej 3,5 t. Dane na podstawie wewnętrznych badań Hino Motors, stan na luty 2020 r.

Pojazd Oparty na modelu Hino Profia FR1AWHG
Długość / szerokość / wysokość 11990/2490/3780 mm
Całkowita masa pojazdu 25 t
Zestaw ogniw paliwowych Nazwa Toyota FC Stack (ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym)
Silnik Typ AC synchroniczny
Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru opracowywane są nowe, wysokociśnieniowe (700 MPa) zbiorniki wodoru o dużej pojemności
Bateria trakcyjna Typ bateria litowo-jonowa
Przewidywany zasięg na jednym tankowaniu ok. 600 km*
* Średnie zużycie w mieście i na autostradzie, wewnętrzne pomiary Toyoty i Hino.
Szanujemy Twoją prywatność

Pliki cookies pozwalają nam zagwarantować stabilne i poprawne funkcjonowanie strony i wyświetlać ofertę lepiej dostosowaną do Twoich potrzeb. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, kliknij „Akceptuję”. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobie, w jaki przetwarzamy Twoje dane, i zmienić indywidualne ustawienia prywatności, przejdź do ustawień plików cookies.