Program badawczy Energy Observer ma odpowiedzieć na pytanie, jak technologia wodorowych ogniw paliwowych sprawdza się podczas rejsu oceanicznego. W 2017 roku z portu wypłynął pierwszy napędzany elektrycznie jacht zasilany energią odnawialną i korzystający z systemu generującego wodór z wody morskiej, bez emisji dwutlenku węgla. Jego odyseja ma trwać 6 lat. W tym czasie załoga jachtu zamierza opłynąć cały świat, promując przy okazji innowacyjne rozwiązania dla ochrony środowiska.
Toyota od samego początku jest zaangażowana w ten projekt w ramach strategii Toyota Environmental Challenge 2050.
Inżynierowie Toyoty oraz zespół realizujący projekt badawczy Energy Observer wspólnie przystosowali technologię wodorowych ogniw paliwowych do użytku na jachcie. Sam system powstał w Toyota Technical Center Europe przy użyciu rozwiązań z Toyoty Mirai. Pod koniec ubiegłego roku zestaw został przetestowany na pokładzie katamaranu w stoczni. Obecnie trwają ostatnie testy na morzu przy pełnej mocy, a w połowie lutego jacht wyruszy w dalszą drogę.
„Jesteśmy dumni, że możemy korzystać z systemu ogniw paliwowych Toyoty podczas naszego rejsu i przetestować je w najtrudniejszych warunkach. Po trzech latach i prawie 20000 mil morskich, system generowania i magazynowania energii naszego jachtu jest sprawdzony i niezawodny. Bardzo nas cieszy, że teraz mogliśmy go jeszcze bardziej rozwinąć dzięki współpracy z Toyotą, która przekazała nam niezawodny i przystępny system ogniw paliwowych, przystosowany do podróży oceanicznych” – powiedział Victorien Erussard, twórca i kapitan Energy Observera.
„Jesteśmy przekonani, że Toyota Fuel Cell System świetnie nadaje się do zastosowań morskich – jest wydajny, bezpieczny i produkowany przemysłowo. Naszą misją, jako ambasadorów celów zrównoważonego rozwoju (SDG) Organizacji Narodów Zjednoczonych, jest promowanie czystej energii. Z Toyotą łączy nas wspólna wizja gospodarki opartej na wodorze” – podkreślił Erussard.
Po raz pierwszy system ogniw paliwowych Toyoty został zastosowany w 2014 roku w Mirai. W ciągu kilku lat udowodnił swoją skuteczność zarówno jako źródło zasilania elektrycznego sedana, jak i w innych zastosowaniach – miejskich autobusach, samochodach dostawczych i ciężarówkach. Wprowadzenie tego rozwiązania do transportu morskiego to kolejny krok w stronę transformacji gospodarki na technologie wodorowe.
„Bardzo się cieszymy z kolejnej okazji do zaprezentowania uniwersalności ogniw paliwowych Toyoty. Nasz europejski zespół R&D intensywnie pracował wspólnie z załogą Energy Observera nad stworzeniem i instalacją modułu ogniw paliwowych na katamaranie. Ten projekt pokazuje, że technologia wodorowa Toyoty może być stosowana w każdym środowisku i jest atrakcyjną opcją dla wielu różnych branż” – powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.