Toyota rozpoczyna testy zautomatyzowanych pojazdów

Nowy system będzie sprawdzany w europejskich warunkach

2019-07-11

Już wkrótce Toyota rozpocznie europejską część testów zautomatyzowanego pojazdu. Nad ich bezpieczeństwem będzie czuwał kierowca. Podobne próby odbyły się wcześniej w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Ich celem było zbadanie wpływu różnorodnych ludzkich zachowań na zautomatyzowane systemy jazdy.

Toyota ogłosiła rozpoczęcie programu testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych próbach na zamkniętych torach chce teraz sprawdzić systemy automatycznej jazdy w rzeczywistym, miejskim otoczeniu. W tym celu testowy pojazd – Lexus LS – będzie przez 13 miesięcy poruszać się po stałej trasie w centrum Brukseli w Belgii.

„Centrum badawczo-rozwojowe Toyota Motor Europe w Brukseli jest regionalnym centrum doskonalenia technik komputerowych, które sprawiają, że komputery „widzą” i „rozumieją” otoczenie. Głównym celem tego pilotażowego programu jest zbadanie złożonych i nieprzewidywalnych ludzkich zachowań oraz ich wpływu na wymagania wobec automatycznych systemów jazdy. Głównym celem Toyoty jest zredukowanie liczby ofiar wypadków drogowych do zera. Dlatego kluczowe jest zrozumienie ludzkiego zachowania w odpowiedzi na złożoność i zróżnicowanie populacji w środowisku miejskim, jakim jest Bruksela, europejska stolica, zamieszkiwana przez obywateli 184 różnych narodowości” – powiedział Gerard Killmann, wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Toyota Motor Europe.

„Region stołeczny Brukseli, a w szczególności Brussels Mobility, są zaangażowane w najnowsze osiągnięcia technologiczne, dotyczące zautomatyzowanych pojazdów. Jesteśmy świadomi potencjału tej technologii, jako rozwiązania dla miejskiej mobilności, a jednocześnie priorytetowo traktujemy bezpieczeństwo. Uwzględniliśmy to w naszym nowym Regionalnym Planie Mobilności, o nazwie „Dobry Ruch” oraz w jednym z 50 działań, które wykonaliśmy, by urzeczywistnić naszą wizję: przewidzieć automatyzację pojazdów” – powiedział Christophe Vanoerbeek, Brussels Mobility.

„Nasze ambitne, strategiczne badanie, dotyczące przejścia na zautomatyzowane pojazdy, determinuje kolejne kroki, niezbędne do stworzenia mocnych ram oraz ich rozwoju. Możemy być dumni z tego, że nasze miasto i region są miejscem badań w środowisku naturalnym dla tego rodzaju nowoczesnych rozwiązań z zakresu mobilności. Zdecydowanie wspieramy innowacje, dotyczące mobilności, co jest widoczne na arenie międzynarodowej” – kontynuował Vanoerbeek.

Lexus :: Toyota przetestuje zautomatyzowany pojazd
Liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo

Lexus LS, który będzie wykorzystywany w testach, to doskonale znany seryjny pojazd. Na jego dachu zostanie zamontowany pakiet czujników, w tym LIDAR, radary, kamery i precyzyjny system pozycjonowania. Dla bezpieczeństwa innych uczestników ruchu w samochodzie obecny będzie kierowca. Będzie on mógł w dowolnym momencie wyłączyć system automatycznej jazdy i przejąć kontrolę nad samochodem.

Wprowadzenie pojazdu na publiczne drogi poprzedziły miesiące przygotowań: walidacja systemu automatycznej jazdy, szkolenia kierowców, analiza tras i zaangażowanie władz w uzyskanie niezbędnych zezwoleń.

Globalna wizja Toyoty

Prace nad systemami zautomatyzowanej jazdy wpisują się w globalną wizję Toyoty dotyczącą mobilności. Toyota postrzega kierowcę i samochód jako współpracujące ze sobą elementy zespołu (Mobility Teammate Concept).

Toyota równolegle pracuje nad dwoma różnymi, zautomatyzowanymi modelami jazdy: Guardian i Chauffeur1. Rozwijając te nowoczesne technologie, Toyota popularyzuje również pełną gamę systemów bezpieczeństwa i wyposaża wszystkie swoje nowe samochody w systemy Toyota Safety Sense i Lexus Safety System +2.

Lexus :: Toyota przetestuje zautomatyzowany pojazd
Europejski L3Pilot

Zautomatyzowany pojazd będzie również zbierać dane dla projektu L3Pilot. Toyota realizuje go wraz z 34 innymi partnerami – w tym głównymi producentami i dostawcami samochodów, instytutami badawczymi i władzami.

L3Pilot to rozpoczęty w 2017 roku i zaplanowany na 4 lata projekt częściowo finansowany przez Komisję Europejską3. Przeciera on szlak prowadzonym na dużą skalę, drogowym testom systemów automatycznej jazdy. Badania te obejmą około 1000 kierowców w 100 samochodach i 10 krajach Europy.

Toyota skoncentruje się na badaniu zachowań użytkowników i bezpiecznej eksploatacji systemów w złożonych i zróżnicowanych, miejskich środowiskach.

1 Tryb Guardian wykorzystuje technologię do ciągłego monitorowania zadań kierowcy, związanych z prowadzeniem, interweniując tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W trybie Chauffeur, technologia bierze na siebie całą odpowiedzialność za prowadzenie pojazdu.
2 Lexus LS jest wyposażony w Lexus Safety Sense+A
3 Ten projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020”; umowa o dotację 723051, finansowana w ramach H2020-EU.3.4.

Dowiedz się więcej

Toyota PROACE Mobility Toyota PROACE Mobility Zabudowy dla osób z niepełnosprawnością Toyota PROACE Verso VIP Selection Toyota PROACE Verso VIP Selection Limitowana edycja z dwukolorowym nadwoziem Black Edition by JBL Black Edition by JBL Poznaj edycję limitowaną RAV4 Hybrid Jacek Pawlak CEO of the Year Jacek Pawlak CEO of the Year Executive Club przyznał nagrody za rok 2020 Chcesz zwiększyć swoją mobilność? Chcesz zwiększyć swoją mobilność? Poznaj rozwiązania Toyoty Nowy Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych Nowy Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych Sprawdź szczegóły Toyota z nową identyfikacją wizualną Toyota z nową identyfikacją wizualną Sprawdź, co zostało zmienione Toyota i przetargi dla sektora publicznego Toyota i przetargi dla sektora publicznego Dowiedz się więcej Toyota wznawia produkcję części do 2000GT Toyota wznawia produkcję części do 2000GT GR Heritage Parts Project Toyota ponownie najcenniejszą marką motoryzacyjną Toyota ponownie najcenniejszą marką motoryzacyjną Zobacz najnowszy raport BrandZ 2020 Toyota Polska wspiera walkę z COVID-19 Toyota Polska wspiera walkę z COVID-19 Dowiedz się więcej o akcji #JEDZIEMYZPOMOCĄ Ostatnia droga Ryszarda Żyszkowskiego Ostatnia droga Ryszarda Żyszkowskiego Odszedł wieloletni pracownik TMPL
Szanujemy Twoją prywatność

Pliki cookies pozwalają nam zagwarantować stabilne i poprawne funkcjonowanie strony i wyświetlać ofertę lepiej dostosowaną do Twoich potrzeb. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, kliknij „Akceptuję”. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobie, w jaki przetwarzamy Twoje dane, i zmienić indywidualne ustawienia prywatności, przejdź do ustawień plików cookies.