Toyota ogłosiła rozpoczęcie programu testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych próbach na zamkniętych torach chce teraz sprawdzić systemy automatycznej jazdy w rzeczywistym, miejskim otoczeniu. W tym celu testowy pojazd – Lexus LS – będzie przez 13 miesięcy poruszać się po stałej trasie w centrum Brukseli w Belgii.
„Centrum badawczo-rozwojowe Toyota Motor Europe w Brukseli jest regionalnym centrum doskonalenia technik komputerowych, które sprawiają, że komputery „widzą” i „rozumieją” otoczenie. Głównym celem tego pilotażowego programu jest zbadanie złożonych i nieprzewidywalnych ludzkich zachowań oraz ich wpływu na wymagania wobec automatycznych systemów jazdy. Głównym celem Toyoty jest zredukowanie liczby ofiar wypadków drogowych do zera. Dlatego kluczowe jest zrozumienie ludzkiego zachowania w odpowiedzi na złożoność i zróżnicowanie populacji w środowisku miejskim, jakim jest Bruksela, europejska stolica, zamieszkiwana przez obywateli 184 różnych narodowości” – powiedział Gerard Killmann, wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Toyota Motor Europe.
„Region stołeczny Brukseli, a w szczególności Brussels Mobility, są zaangażowane w najnowsze osiągnięcia technologiczne, dotyczące zautomatyzowanych pojazdów. Jesteśmy świadomi potencjału tej technologii, jako rozwiązania dla miejskiej mobilności, a jednocześnie priorytetowo traktujemy bezpieczeństwo. Uwzględniliśmy to w naszym nowym Regionalnym Planie Mobilności, o nazwie „Dobry Ruch” oraz w jednym z 50 działań, które wykonaliśmy, by urzeczywistnić naszą wizję: przewidzieć automatyzację pojazdów” – powiedział Christophe Vanoerbeek, Brussels Mobility.
„Nasze ambitne, strategiczne badanie, dotyczące przejścia na zautomatyzowane pojazdy, determinuje kolejne kroki, niezbędne do stworzenia mocnych ram oraz ich rozwoju. Możemy być dumni z tego, że nasze miasto i region są miejscem badań w środowisku naturalnym dla tego rodzaju nowoczesnych rozwiązań z zakresu mobilności. Zdecydowanie wspieramy innowacje, dotyczące mobilności, co jest widoczne na arenie międzynarodowej” – kontynuował Vanoerbeek.

Lexus LS, który będzie wykorzystywany w testach, to doskonale znany seryjny pojazd. Na jego dachu zostanie zamontowany pakiet czujników, w tym LIDAR, radary, kamery i precyzyjny system pozycjonowania. Dla bezpieczeństwa innych uczestników ruchu w samochodzie obecny będzie kierowca. Będzie on mógł w dowolnym momencie wyłączyć system automatycznej jazdy i przejąć kontrolę nad samochodem.
Wprowadzenie pojazdu na publiczne drogi poprzedziły miesiące przygotowań: walidacja systemu automatycznej jazdy, szkolenia kierowców, analiza tras i zaangażowanie władz w uzyskanie niezbędnych zezwoleń.
Prace nad systemami zautomatyzowanej jazdy wpisują się w globalną wizję Toyoty dotyczącą mobilności. Toyota postrzega kierowcę i samochód jako współpracujące ze sobą elementy zespołu (Mobility Teammate Concept).
Toyota równolegle pracuje nad dwoma różnymi, zautomatyzowanymi modelami jazdy: Guardian i Chauffeur1. Rozwijając te nowoczesne technologie, Toyota popularyzuje również pełną gamę systemów bezpieczeństwa i wyposaża wszystkie swoje nowe samochody w systemy Toyota Safety Sense i Lexus Safety System +2.

Zautomatyzowany pojazd będzie również zbierać dane dla projektu L3Pilot. Toyota realizuje go wraz z 34 innymi partnerami – w tym głównymi producentami i dostawcami samochodów, instytutami badawczymi i władzami.
L3Pilot to rozpoczęty w 2017 roku i zaplanowany na 4 lata projekt częściowo finansowany przez Komisję Europejską3. Przeciera on szlak prowadzonym na dużą skalę, drogowym testom systemów automatycznej jazdy. Badania te obejmą około 1000 kierowców w 100 samochodach i 10 krajach Europy.
Toyota skoncentruje się na badaniu zachowań użytkowników i bezpiecznej eksploatacji systemów w złożonych i zróżnicowanych, miejskich środowiskach.
1 Tryb Guardian wykorzystuje technologię do ciągłego monitorowania zadań kierowcy, związanych z prowadzeniem, interweniując tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W trybie Chauffeur, technologia bierze na siebie całą odpowiedzialność za prowadzenie pojazdu.
2 Lexus LS jest wyposażony w Lexus Safety Sense+A
3 Ten projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020”; umowa o dotację 723051, finansowana w ramach H2020-EU.3.4.