1 listopada br. w Tokio, Osace oraz w prefekturze Aichi, gdzie mieści się główna siedziba Toyoty, rozpoczęły się testy nowego systemu. Samochody Toyoty zostały wyposażone w moduł DCM (Data Communication Module), który połączył je z internetem oraz wirtualną platformą Toyoty dla usług mobilnych. Anonimowe dane o ruchu wycieraczek pojazdów biorących udział w testach przez internet trafiają do Weathernews. Tam są analizowane i porównywane z danymi z sieci 13 tys. stacji meteorologicznych rozmieszczonych w całej Japonii. Na podstawie zgromadzonych danych Weathernews opracowuje prognozy pogody.
W czerwcu ubiegłego roku w Japonii Toyota rozpoczęła sprzedaż modeli Crown i Corolla hatchback połączonych z internetem. W przyszłości japoński koncern zamierza wprowadzić tę technologię do niemal wszystkich nowych samochodów dostępnych w Kraju Kwitnącej Wiśni. Połączenie z siecią dostarcza kierowcom w czasie rzeczywistym ważnych informacji o samochodzie, o ruchu drogowym, a także o istotnych obiektach w okolicy, takich jak szpitale czy restauracje.
Jak wynika z raportu Comparison of Number of Accidents on Sunny and Rainy Days przygotowanego przez Metropolitan Expressway Company Limited, w czasie deszczu liczba wypadków wzrasta czterokrotnie (w porównaniu za słoneczną pogodą). Opady mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem.
Połączenie informacji przesyłanych automatycznie przez samochody z danymi meteorologicznymi pozwoli nie tylko publikować bardziej precyzyjne prognozy, lecz zwiększy również bezpieczeństwo jazdy samochodem. Działanie wycieraczek w samochodach Toyoty na danym terenie zostanie naniesione na mapę, a następnie porównane z danymi ze stacji meteorologicznych. Wycieraczki włączają się, kiedy pojawiają się opady, dlatego dane z samochodów pozwalają uzupełnić informacje o opadach tam, gdzie standardowe radary nie są skuteczne.
W ostatnim czasie straty spowodowane zjawiskami pogodowymi stają się coraz większe. Jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na aktualne, lokalne informacje pogodowe – podobnie jak na informacje o tym, jak należy się na nie przygotować. Wykorzystywane obecnie narzędzia już nie wystarczą. Potrzebne więc są bardziej szczegółowe i precyzyjne informacje o pogodzie w czasie rzeczywistym.
Danych takich mogą dostarczyć pojazdy poruszające się po określonym terenie i podłączonych do internetu. Dlatego Toyota rozwija serwis pogodowy jako jedną z usług cyfrowych oferowanych w samochodach połączonych z siecią.
Wspólny projekt Toyoty i Weathernews otwiera nowe możliwości monitorowania warunków na drogach. Pozwala wyjść poza konwencjonalne metody przewidywania pogody i oprzeć je na złożonej analizie danych pochodzących z różnych źródeł. W ramach współpracy obu firm został opracowany algorytm sztucznej inteligencji, który ma za zadanie przewidywać, gdzie drogi mogą zostać zalane. Testy tego algorytmu zostały przeprowadzone w październiku.