Na europejskim rynku Toyota wciąż odnotowuje wzrost sprzedaży niskoemisyjnych samochodów hybrydowych. W pierwszym półroczu 2019 roku hybrydy stanowiły 52% całości wolumenu sprzedaży. W związku z tym Toyota systematycznie zwiększa też liczbę produkowanych w Europie komponentów hybrydowych.
Wiosną 2020 roku fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja najnowszej generacji silnika o pojemności 1,5 l, zaprojektowanego w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture).
Rok później polska fabryka Toyoty w Wałbrzychu wraz z planowanym uruchomieniem nowej przekładni współpracującej z silnikiem o pojemności 1,5 l podwoi produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych.
Razem z pozostałymi obecnie realizowanymi projektami wdrożenia nowoczesnych silników TNGA poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrośnie do blisko 5 miliardów złotych.

„Nasza fabryka staje się europejskim centrum produkcyjnym elektrycznych komponentów do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Decyzja koncernu o rozszerzeniu produkcji o kolejny typ przekładni e-CVT stanowi uznanie naszych dotychczasowych osiągnięć oraz dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą TMMP. Będziemy kontynuować rozwój naszej załogi w oparciu o nowoczesne, zautomatyzowane procesy, które będą wdrażane wraz z uruchomieniem u nas produkcji głównych komponentów elektrycznych. To kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności w Polsce i Europie” – tak zapowiadane inwestycje określił Eiji Takeichi, Prezes TMMP.
„Z gospodarką jest trochę tak jak z samochodem. Jeśli nie ma dobrego napędu, jeśli nie ma dobrego przełożenia, to gospodarka nie kręci się tak jak powinna. Nowoczesne technologie, takie jak te które przyciągamy za sprawą Toyoty do Polski, są właśnie takim dobrym napędem. Jesteśmy więc na dobrej drodze do zwiększania nowoczesności i innowacyjności polskiej gospodarki. Tu, w Wałbrzychu powstanie nowa inwestycja w supernowoczesny przemysł niskoemisyjnej mobilności. Te inwestycje, które dzisiaj widziałem w Wałbrzychu wraz z tymi, które za rok, za dwa będą gotowe, są ogromną szansą rozwoju całej polskiej gospodarki” – wtórował mu Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów.
Elektryczna przekładnia e-CVT to serce systemu hybrydowego Toyoty. Współpraca dwóch silników elektrycznych, stanowiących integralną część przekładni e-CVT, z silnikiem benzynowym, zapewnia optymalny przepływ energii w elektrycznym pojeździe hybrydowym (HEV – hybrid electric vehicle). W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną. Dzięki temu pojazd zużywa mniej paliwa.
Badania przeprowadzone m.in. przez Uniwersytet w Rzymie oraz Politechnikę Krakowską dowodzą, że „samoładujące się” hybrydowe samochody Toyoty pokonują ponad 50% dystansu w mieście wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, a więc bez emisji cząsteczek do atmosfery*.
Zdaniem Toyoty technologia hybrydowa stanowi ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Jest to ekologiczne, a zarazem ekonomiczne oraz wygodne w użytkowaniu rozwiązanie pomagające walczyć ze smogiem.

Podzespół | Zakład
produkcyjny |
Start
produkcji |
Elektryczna przekładnia
hybrydowa e-CVT 1.8 |
Wałbrzych | listopad 2018 |
Silnik benzynowy 2,0 l TNGA | Jelcz-Laskowice | wrzesień 2019 |
Silnik benzynowy 1,5 l TNGA | Jelcz-Laskowice | wiosna 2020 |
Elektryczna przekładnia
hybrydowa e-CVT 1.5 |
Wałbrzych | 2021 |
TMMP posiada w Polsce dwa zakłady. Oba są zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych, współpracujących z silnikiem o pojemności 1,8 litra, jednolitrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Obecne możliwości produkcyjne zakładu sięgają 175 tysięcy elektrycznych przekładani do napędów hybrydowych, 258 tysięcy silników i 633 tysięcy skrzyń biegów.
Z kolei zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe o pojemności 1,5 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników o pojemności 2,0 l i 1,5 l, zaprojektowanych w technologii TNGA, zdolności produkcyjne fabryki wyniosą 309 tysięcy jednostek napędowych rocznie.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie: w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.