Fabryka Toyoty w Polsce podwoi produkcję elektrycznych napędów do hybryd

Rekordowe inwestycje w nowoczesne rozwiązania

26-07-2019

W ramach inwestycji Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) już wkrótce w swojej fabryce w Jelczu-Laskowicach rozpocznie produkcję silników o pojemności 1,5 l, a w fabryce w Wałbrzychu – dedykowanych im przekładni elektrycznych. W ten sposób oba zakłady będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy.

Popularność hybryd cały czas rośnie

Na europejskim rynku Toyota wciąż odnotowuje wzrost sprzedaży niskoemisyjnych samochodów hybrydowych. W pierwszym półroczu 2019 roku hybrydy stanowiły 52% całości wolumenu sprzedaży. W związku z tym Toyota systematycznie zwiększa też liczbę produkowanych w Europie komponentów hybrydowych.

Nowe inwestycje Toyoty w Polsce

Wiosną 2020 roku fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja najnowszej generacji silnika o pojemności 1,5 l, zaprojektowanego w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture).

Rok później polska fabryka Toyoty w Wałbrzychu wraz z planowanym uruchomieniem nowej przekładni współpracującej z silnikiem o pojemności 1,5 l podwoi produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych.

Razem z pozostałymi obecnie realizowanymi projektami wdrożenia nowoczesnych silników TNGA poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrośnie do blisko 5 miliardów złotych.

Mateusz Morawiecki w Toyocie
Europejskie centrum produkcyjne

„Nasza fabryka staje się europejskim centrum produkcyjnym elektrycznych komponentów do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Decyzja koncernu o rozszerzeniu produkcji o kolejny typ przekładni e-CVT stanowi uznanie naszych dotychczasowych osiągnięć oraz dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą TMMP. Będziemy kontynuować rozwój naszej załogi w oparciu o nowoczesne, zautomatyzowane procesy, które będą wdrażane wraz z uruchomieniem u nas produkcji głównych komponentów elektrycznych. To kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności w Polsce i Europie” – tak zapowiadane inwestycje określił Eiji Takeichi, Prezes TMMP.

„Z gospodarką jest trochę tak jak z samochodem. Jeśli nie ma dobrego napędu, jeśli nie ma dobrego przełożenia, to gospodarka nie kręci się tak jak powinna. Nowoczesne technologie, takie jak te które przyciągamy za sprawą Toyoty do Polski, są właśnie takim dobrym napędem. Jesteśmy więc na dobrej drodze do zwiększania nowoczesności i innowacyjności polskiej gospodarki. Tu, w Wałbrzychu powstanie nowa inwestycja w supernowoczesny przemysł niskoemisyjnej mobilności. Te inwestycje, które dzisiaj widziałem w Wałbrzychu wraz z tymi, które za rok, za dwa będą gotowe, są ogromną szansą rozwoju całej polskiej gospodarki” – wtórował mu Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów.

Elektryczna przekładnia e-CVT

Elektryczna przekładnia e-CVT to serce systemu hybrydowego Toyoty. Współpraca dwóch silników elektrycznych, stanowiących integralną część przekładni e-CVT, z silnikiem benzynowym, zapewnia optymalny przepływ energii w elektrycznym pojeździe hybrydowym (HEV – hybrid electric vehicle). W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną. Dzięki temu pojazd zużywa mniej paliwa.

Badania przeprowadzone m.in. przez Uniwersytet w Rzymie oraz Politechnikę Krakowską dowodzą, że „samoładujące się” hybrydowe samochody Toyoty pokonują ponad 50% dystansu w mieście wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, a więc bez emisji cząsteczek do atmosfery*.

Zdaniem Toyoty technologia hybrydowa stanowi ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Jest to ekologiczne, a zarazem ekonomiczne oraz wygodne w użytkowaniu rozwiązanie pomagające walczyć ze smogiem.

Mateusz Morawiecki w Toyocie
Projekty TMMP związane z technologią hybrydową
Podzespół Zakład
produkcyjny
Start
produkcji
Elektryczna przekładnia
hybrydowa e-CVT 1.8
Wałbrzych listopad 2018
Silnik benzynowy 2,0 l TNGA Jelcz-Laskowice wrzesień 2019
Silnik benzynowy 1,5 l TNGA Jelcz-Laskowice wiosna 2020
Elektryczna przekładnia
hybrydowa e-CVT 1.5
Wałbrzych 2021
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

TMMP posiada w Polsce dwa zakłady. Oba są zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych, współpracujących z silnikiem o pojemności 1,8 litra, jednolitrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Obecne możliwości produkcyjne zakładu sięgają 175 tysięcy elektrycznych przekładani do napędów hybrydowych, 258 tysięcy silników i 633 tysięcy skrzyń biegów.

Z kolei zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe o pojemności 1,5 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników o pojemności 2,0 l i 1,5 l, zaprojektowanych w technologii TNGA, zdolności produkcyjne fabryki wyniosą 309 tysięcy jednostek napędowych rocznie.

Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie: w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Dowiedz się więcej

Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Dowiedz się więcej 13. edycja Toyota Dream Car Art Contest 13. edycja Toyota Dream Car Art Contest Złoto dla Heleny Zajdel Toyota Mirai i ride-sharing CleverShuttle Toyota Mirai i ride-sharing CleverShuttle Dowiedz się więcej Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Dowiedz się więcej TOYOTA GAZOO Racing wygrywa w Silverstone TOYOTA GAZOO Racing wygrywa w Silverstone Doskonały początek sezonu Rusza nowy sezon WEC 2019/2020 Rusza nowy sezon WEC 2019/2020 Dowiedz się więcej o startach Toyoty Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Dowiedz się więcej „Bezpieczne Mazury” „Bezpieczne Mazury” Poznaj wspólną akcję Toyoty i MOPR Roboty Toyoty na Igrzyskach w Tokio Roboty Toyoty na Igrzyskach w Tokio Poznaj nowoczesne technologie Toyota przetestuje zautomatyzowany pojazd Toyota przetestuje zautomatyzowany pojazd Dowiedz się więcej Nowa gama pojazdów użytkowych Toyoty Nowa gama pojazdów użytkowych Toyoty Dowiedz się więcej GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 r. GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 r. Nowy samochód wyścigowy Toyoty
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK