Toyota opracowała elektryczną ciężarówkę na wodór

Druga generacja napędu na ogniwa paliwowe

2018-08-01

Podczas seminariów managerskich Center for Automotive Research (CAR) w Michigan Toyota zaprezentowała nową generację elektrycznej ciężarówki Project Portal 2.0 zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nowy prototyp posiada o połowę większy zasięg w stosunku do poprzedniego modelu, który wynosi teraz aż 480 km.

Nowa ciężarówka Toyoty o nieoficjalnej nazwie Project Portal Beta posiada znacznie większe możliwości niż jej poprzedniczka. Podwojono zasięg na jednym tankowaniu do 480 km, samochód jest zdecydowanie bardziej zwrotny, ma obszerniejszą kabinę z miejscem do spania, a większą przestrzeń we wnętrzu udało się osiągnąć bez wydłużania rozstawu osi dzięki zaprojektowanemu na nowo zbiornikowi na wodór.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji

Na doskonały wynik Toyoty wływ mieli także dwaj inni zawodnicy zespołu TOYOTA GAZOO Racing WRT – Jari-Matti Latvala i Esapekka Lappi. Wygrywając po trzy odcinki specjalne, wynik Toyoty powiększył się do 18 spośród 23 OS-ów całego rajdu. Latvala zameldował się na mecie jako trzeci z całej stawki – zaledwie 2,8 s za rywalem. Lappi ukończył sobotni etap na czwartym miejscu, jednak niedzielny wypadek zmusił go do rezygnacji z dalszej rywalizacji.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji
Zwiększenie zasięgu i funkcjonalności

Główny inżynier projektu Andrew Lund przyznał, że w pracy nad modelem Project Portal 2.0 czerpał przede wszystkim z doświadczeń zebranych podczas eksploatacji pierwszego prototypu:„Testując pierwszy prototyp w naszym ośrodku badawczym i na drogach okolic Los Angeles, zebraliśmy listę udoskonaleń, które powinniśmy uwzględnić przy projektowaniu i budowie nowego prototypu. Pierwsza ciężarówka miała pokazać, czy uda się zrealizować ten pomysł. Tym razem skupiliśmy się na opracowaniu lepszego samochodu oraz na możliwościach komercjalizacji tego rozwiązania”

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji

Efektem analizy tych danych było przeprojektowanie przez cały zespół układu elektrycznego, podzespołów elektronicznych i innych komponentów napędu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Project Portal Beta tak samo jak pierwszy prototyp ma identyczną moc ponad 670 KM i moment obrotowy około 1800 Nm oraz wykorzystuje dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai z baterią o pojemności 12 kWh. Uzyskuje jednak o połowę większy zasięg w stosunku do pierwszej ciężarówki, która o łącznej masie całkowitej 36 290 kg z obciążeniem przejeżdża na jednym tankowaniu tylko 320 km.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji
Innowacje Toyota Way

Nowatorski program Project Portal idealnie wpisuje się w charakterystyczną dla Toyoty drogę innowacji, której ojcem jest Kiichiro Toyoda. To właśnie pod jego okiem na początku istnienia firmy na rynku motoryzacyjnym powstawał pierwszy seryjny samochód Toyoty – model AA. Podobnie teraz po serii eksperymentów, testów i udoskonaleń ciężarówka Project Portal 2.0 jest bardziej dopracowana, funkcjonalna i może pochwalić się większymi możliwościami

Program budowy elektrycznej ciężarówki na wodór wzmacnia pozycję Toyoty jako lidera elektromobilności i ekologicznych rozwiązań w motoryzacji. Wodór już od dłuższego czasu jest dla Toyoty sposobem na upowszechnienie całkowicie bezemisyjnego transportu – zarówno komfortowego dla użytkowników i zgodnego z przyzwyczajeniami kierowców, jak i umożliwiającego szerokie wykorzystanie energii odnawialnej oraz technologii przyjaznych dla środowiska.

Problem rakotwórczych zanieczyszczeń, w tym cząstek stałych i tlenków azotu jest obecnie coraz bardziej widoczny. We wszystkich portach morskich w Stanach Zjednoczonych pracuje ponad 43 000 ciągników siodłowych z silnikami Diesla, a w samym porcie w Long Beach i w Los Angeles porusza się ponad 16 000 dużych ciężarówek, które w znacznym stopniu zanieczyszczają powietrze w metropolii. Szacuje się, że do 2030 roku ich liczba wzrośnie do 32 000.

„Chcemy przyczynić się do zmiany – do znaczącej poprawy jakości powietrza nie tylko w Los Angeles, ale w całych Stanach Zjednoczonych i na świecie”– przyznał Craig Scott, manager Toyota North America odpowiedzialny za zelektryfikowane pojazdy i technologie.

Toyota ::  Elektryczną ciężarówka na ogniwa paliwowe drugiej generacji
Więcej niż ciężarówka

Wodorowa ciężarówka Project Portal 2.0 w parku pojazdów firmy Toyota Logistics w porcie Long Beach jest elementem realizacji programu Toyota Environmental Challenge 2050, który zakłada m.in. eliminację emisji CO2 z działalności zakładów i budynków Toyoty na całym świecie.

W przedsięwzięciu przestawienia Centrum Logistycznego Toyoty na bezemisyjne funkcjonowanie ma pomóc także budowa instalacji Tri-Gen – elektrowni o mocy 2,35 MW z ogniwami paliwowymi ze stopionym węglanem, która obok energii elektrycznej będzie produkowała 1,2 tony wodoru dziennie. Ma powstać przy niej także stacja tankowania wodoru, z której będą korzystały m.in. ciężarówki Project Portal oraz samochody na ogniwa paliwowe okolicznych mieszkańców. Instalacja będzie w 100% korzystała z energii odnawialnej.

Dowiedz się więcej

Toyota Mirai we flocie Parlamentu Europejskiego Toyota Mirai we flocie Parlamentu Europejskiego Dowiedz się więcej Toyota w styczniu została liderem rynku w Polsce Toyota w styczniu została liderem rynku w Polsce 6700 zarejestrowanych Toyot Części zamienne do klasycznych modeli Toyoty Części zamienne do klasycznych modeli Toyoty Dowiedz się więcej Toyota Mirai drugiej generacji Toyota Mirai drugiej generacji Zobacz, czym będzie się wyróżniał ten model Toyota najbardziej podziwianą firmą motoryzacyjną na świecie Toyota najbardziej podziwianą firmą motoryzacyjną na świecie Zobacz ranking magazynu Fortune 2020 Toyota Motor Europe korzysta wyłącznie z odnawialnych źródeł energii Toyota Motor Europe korzysta wyłącznie z odnawialnych źródeł energii Sprawdź Toyota rozpoczęła 2020 rok na szczycie Toyota rozpoczęła 2020 rok na szczycie Udział w rynku w styczniu wzrósł do 19,4% Toyota planuje wprowadzić na rynek nowy model Toyota planuje wprowadzić na rynek nowy model Powstanie subkompaktowy SUV XIV Edycja Dream Car Art Contest XIV Edycja Dream Car Art Contest Zapraszamy do kolejnej edycji konkursu Jazda na suwak Jazda na suwak Nowe przepisy w kodeksie drogowym MIRISE Technologies – nowa spółka Toyoty i DENSO MIRISE Technologies – nowa spółka Toyoty i DENSO Dowiedz się więcej Dariusz Mikołajczak nowym prezesem TMMP Dariusz Mikołajczak nowym prezesem TMMP Dowiedz się więcej
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.