Autobusy firmy Caetanobus z technologią wodorowych ogniw paliwowych Toyoty

Początek bezemisyjnego transportu w Europie

2018-10-03 

Toyota zrobiła kolejny krok w stronę szerszego zastosowania wodoru w transporcie i gospodarce. Producent Toyoty Mirai będzie udostępniał zestawy napędowe oparte na ogniwach paliwowych do autobusów miejskich portugalskiej firmy Caetanobus SA. W ten sposób na ulicach Europy zobaczymy pierwsze autobusy z wodorowym napędem Toyoty.

Bezemisyjny transport wodorowy

Toyota od pewnego czasu promuje technologię wodorowych ogniw paliwowych jako wygodniejszą i bardziej funkcjonalną alternatywę dla aut elektrycznych na baterie. Jest to jedna z wizji bezemisyjnego społeczeństwa, która została wyrażona w programie Toyota Environmental Challenge 2050. Według tych założeń koncern widzi rolę wodoru jako paliwa przyszłości nie tylko w samochodach osobowych, ale także w ciężarówkach i samochodach dostawczych, autobusach czy małych pojazdach przemysłowych.

Oto lista pojazdów z tą technologią, jakie obecnie produkuje Toyota:

  • Mirai, czyli średniej wielkości sedan dostępny m.in. w Europie, Ameryce i Japonii,
  • wodorowe autobusy SORA jeżdżące po ulicach Tokio,
  • wodorowe wózki widłowe obsługujące fabryki i magazyny w Japonii,
  • auta dostawcze we flocie sieci sklepów Seven-Eleven w Japonii
  • dwie prototypowe duże ciężarówki przewożące towary w porcie Long Beach w Kalifornii.
Wodorowa technologia Toyoty w Europie

Partnerstwo Toyoty i firmy Caetanobus SA będzie polegało na zaopatrywaniu tego renomowanego portugalskiego producenta autobusów w układy napędowe oparte na ogniwach paliwowych. Caetanobus SA zbuduje w ten sposób własne miejskie autobusy zasilane technologią wodorową Toyoty. Japoński koncern będzie dostarczał partnerowi ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru, jednostki sterujące oraz łączące je przewody i wloty wodoru.

Pierwszy bezemisyjny autobus miejski portugalskiej marki opuści linię produkcyjną już jesienią 2019 roku. Na początku będą to dwa autobusy demonstracyjne, które będą woziły pasażerów w wybranych europejskich miastach.

„Współpraca z firmą Caetanobus w zakresie dostarczania naszych systemów ogniw paliwowych do produkowanych przez nią autobusów to kolejna okazja do zademonstrowania wielu praktycznych zastosowań i korzyści dla środowiska z technologii wodorowych. Bardzo nas cieszy perspektywa ujrzenia na ulicach europejskich miast pierwszych wodorowych autobusów naszego wieloletniego partnera” – przyznał dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

– „Wodorowe autobusy mają wiele zalet w porównaniu do innych bezemisyjnych pojazdów tego rodzaju. Należą do nich większy zasięg na jednym tankowaniu i krótki czas napełniania zbiorników paliwem. Korzyści te pozwolą przeznaczyć wodorowe autobusy do obsługi dłuższych tras i w większym stopniu je wykorzystywać”.

„Jesteśmy bardzo dumni z tego, że jako pierwsza firma w Europie możemy korzystać z wiodącej technologii ogniw paliwowych Toyoty. Z niecierpliwością czekamy na moment uruchomienia produkcji, który będzie potwierdzeniem naszych możliwości opracowywania i produkowania autobusów na najwyższym światowym poziomie. Jesteśmy przekonani, że wodór jest świetnym rozwiązaniem dla bezemisyjnych autobusów” – dodał José Ramos, prezydent Salvador Caetano Indústria.

Technologie Toyoty :: Autobusy na wodór firmy Caetanobus

Rozpoczęcie współpracy ogłoszono w Lizbonie w obecności przedstawicieli portugalskiego rządu odpowiedzialnych za transport i ochronę środowiska. Konferencja zbiegła się w czasie z wizytą w Portugalii katamaranu Energy Observer – pierwszego samowystarczalnego energetycznie, wodorowego statku morskiego zasilanego ogniwami paliwowymi. Korzysta on w stu procentach ze źródeł odnawialnych, w tym energii słonecznej, wiatrowej i ruchu fal. Jacht odbywa właśnie podróż dookoła świata w ramach eksperymentalnej wyprawy naukowej, a Toyota Motor Europe jest partnerem tego programu.

Toyota jako pionier technologii wodorowej

Rozwój technologii wodorowych jest udziałem Toyoty już od 20 lat. Dzięki wszechstronnym testom w ekstremalnych warunkach opracowano pojazdy o pełnej funkcjonalności i niezawodności. Takie rozwiązanie jest praktyczną alternatywą dla paliw kopalnych oraz konwencjonalnych pojazdów. Efektem tych prac był debiut w 2014 roku Toyoty Mirai – flagowego wodorowego modelu marki. Ten średniej wielkości sedan ma moc 154 KM i zasięg od 550 do 700 km. Główne cechy pojazdów elektrycznych Toyoty zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi to krótki czas tankowania i duży zasięg, a jednocześnie zerowa emisja spalin i szkodliwych substancji czy gazów cieplarnianych.

Toyota Environmental Challenge 2050

W październiku 2015 roku ogłoszono długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050. Zawiera ona 6 głównych celów służących transformacji działalności firmy w taki sposób, aby bilans jej wpływu na środowisko był pozytywny.

  1. Redukcja do 2050 roku średniej emisji CO2 w nowych samochodach sprzedawanych na całym świecie o 90 procent w stosunku do 2010 roku.
  2. Dążenie do wyeliminowania emisji CO2 z całego życia samochodu: w produkcji materiałów i części, podczas montażu pojazdu, jego transportu i użytkowania oraz recyklingu i utylizacji.
  3. Przekształcenie zakładów produkcyjnych Toyoty w miejsca neutralne pod względem emisji CO2 za sprawą rozwoju technologii produkcyjnych oraz przestawianiu ich na odnawialne źródła energii.
  4. Ograniczenie zużycia wody oraz całkowite oczyszczanie zużytej wody przed oddaniem jej do środowiska.
  5. Maksymalna oszczędność zasobów i ochrona środowiska przed skażeniami, czyli skuteczny recycling, korzystanie z materiałów przyjaznych środowisku oraz pełne wykorzystywanie materiałów ze zużytych samochodów do produkcji nowych pojazdów.
  6. Ochrona środowiska naturalnego, w tym lasów, a także wypracowywanie sposobów przyjaznej koegzystencji ludzi i przyrody, czemu służyć ma między innymi szeroko zakrojona promocja odpowiednich postaw i zachowań wśród społeczności, w tym w gronie pracowników Toyoty.

Dowiedz się więcej

Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK