TOYOTA GAZOO Racing przed wyjątkowym wyzwaniem

FIA World Endurance Championship 2018-19

2018-04-06

W supersezonie 2018-19 FIA World Endurance Championship Toyota wystartuje udoskonaloną TS050 Hybrid i zmierzy się z rywalami z LMP1, którzy będą dysponować o 69% większą energią z paliwa. W barwach Toyoty w wyścigach długodystansowych zadebiutuje Fernando Alonso.

Toyota w wyścigach długodystansowych

TOYOTA GAZOO Racing wystartuje w 8 wyścigach długodystansowych serii WEC, stawiając sobie za cel wygranie 24-godzinnego wyścigu w Le Mans oraz zdobycie tytułu Mistrza Świata. Zespół ma za sobą udane testy, podczas których w czterech 3-dniowych sesjach przejechał 21 tys. km. Swój model 2018-19 Toyota zaprezentowała na torze Paul Ricard podczas prologu otwierającego sezon.

W tym roku w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych Toyota wystawi dwa samochody. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López wystartują TS050 Hybrid z numerem 7, natomiast do Sébastiena Buemiego i Kazuki Nakajimy dołączył Fernando Alonso w samochodzie z numerem 8. Kierowcą testowym i rezerwowym będzie Anthony Davidson. Pierwsza runda odbędzie się już 5 maja 2018 roku na torze Spa-Francorchamps w Belgii. Sezon zakończy się 24-godzinnym wyścigiem w Le Mans, który odbędzie się 15-16 czerwca 2019 roku.

Regulacje FIA

Zgodnie z nowymi przepisami FIA prywatne zespoły LMP1, które nie korzystają z technologii hybrydowej, mogą wykorzystywać 210,9 MJ energii na jedno okrążenie na torze Le Mans. TS050 Hybrid Toyoty będzie miał do dyspozycji 124,9 MJ łącznie z 8 MJ energii elektrycznej.

Przepływ paliwa w bolidzie Toyoty będzie również ograniczony – do 80 kg na godzinę, podczas gdy dla konkurentów wartość ta wyniesie 110 kg na godzinę przy masie minimalnej mniejszej o 45 kg. Mimo tych ograniczeń zespół Toyoty z dużym entuzjazmem czeka na zawody, w których będzie się starał pokazać wszystkie zalety napędu hybrydowego. Zdobyte podczas tych zmagań doświadczenie pozwoli na opracowywanie lepszych samochodów w przyszłości.

Toyota TS050 Hybrid
Rozwój technologii hybrydowej

Najlepszym przykładem tego, jak procentują doświadczenia zdobywane podczas wyścigów długodystansowych, jest samochód sportowy GR Super Sport Concept, zaprezentowany na targach w Tokio. Napęd hybrydowy tego prototypu został zaprojektowany w oparciu o części wykorzystywane TS050 Hybrid – 1000-konny napęd hybrydowy oraz silnik pracujący na ubogiej mieszance.

W minionym roku model TS050 Hybrid ustanowił nowe standardy wydajności i osiągów. W 24-godzinnym wyścigu w Le Mans pobił rekord najszybszego okrążenia, zużywając przy tym mniej paliwa niż podczas debiutu zespołu w serii FIA WEC w 2012 roku.

Usprawniony napęd

Projektanci Toyoty zastosowali wiele ulepszeń w modelu TS050 Hybrid 2018. Jedno z nich dotyczyło sposobu odzyskiwania energii kinetycznej. Podczas hamowania energia ta jest przetwarzana przez umieszczone na obu osiach potężne silniki/generatory na energię elektryczną, która później jest wykorzystywana podczas przyspieszania. Pomaga to zmniejszyć zużycie paliwa i uzyskać lepsze osiągi.

Wykorzystanie tej technologii w samochodach osobowych pozwoliło Toyocie stać się światowym liderem w dziedzinie samochodów hybrydowych i sprzedać już ponad 11 milionów hybryd. Toyota nadal chce doskonalić tę technologię, dlatego też do zespołu dołączą teraz inżynierowie z Centrum Technicznego Higashi-Fuji, którzy na co dzień zajmują się samochodami seryjnymi.

Poprawiony napęd hybrydowy o mocy 1000 KM jest jedną z nielicznych zmian wprowadzonych do modelu 2017, w którym zespół Toyoty uzyskał trzy zwycięstwa pod rząd. Inne modyfikacje dotyczyły drobnych, ale niezwykle skutecznych ulepszeń aerodynamicznych wprowadzonych w ramach nowych przepisów homologacyjnych. Na bolidzie zamontowano także kamerę Gentex, z której obraz wyświetlany jest na ekranie wewnątrz kabiny.

„Jesteśmy podekscytowani przed początkiem sezonu, który będzie wyjątkowy pod wieloma względami. Dwa wyścigi w Le Mans w jednym sezonie to coś szczególnego.

Jesteśmy przekonani, że wprowadzając do WEC Fernando Alonso, przyczyniamy się do rozwoju mistrzostw. Tegoroczne przepisy stawiają przed nami niespotykane wyzwanie. Od 2012 roku udowadniamy, że nasz napęd hybrydowy przynosi realne korzyści pod względem osiągów i wydajności. Teraz musimy być bardziej wydajni niż kiedykolwiek, by pokonać naszych rywali w klasie LMP1, którzy będą dysponowali znacząco większą energią i przepływem paliwa oraz niższą masą. Jednak rozwijamy się dzięki właśnie tego rodzaju wyzwaniom. Naszym celem jest wygrana w Le Mans i tytuł mistrza WEC” – powiedział Rob Leupen, dyrektor zespołu TOYOTA GAZOO Racing.

„W przeciwieństwie do poprzednich lat, tym razem mieliśmy ograniczone możliwości poprawy parametrów. Skupiliśmy się na zwiększeniu niezawodności napędu, zweryfikowaliśmy układ chłodzenia i udoskonaliliśmy nadwozie w ramach homologacji z 2017 roku. Nasze samochody w ostatnich latach były wystarczająco szybkie, by trzykrotnie wygrać w Le Mans, nie mieliśmy też poważnych problemów z niezawodnością. Mimo to dotąd nam się to nie udało, więc musieliśmy coś z tym zrobić. W Le Mans 30-40% okoliczności jest poza naszą kontrolą. Dlatego w tym roku skupiliśmy się na nietypowych sytuacjach podczas wyścigu” – dodał Pascal Vasselon, dyrektor techniczny zespołu.

Toyota TS050 Hybrid
Specyfikacja techniczna TS050 HYBRID 2018
Nadwozie kompozytowe włókno węglowe
Skrzynia biegów sekwencyjna, 6-biegowa
Sprzęgło wielodyskowe ZF
Półosie z przegubami homokinetycznymi
Mechanizm różnicowy z blokadą mechaniczną
Zawieszenie niezależne, podwójne wahacze poprzeczne
Stabilizatory z przodu i z tyłu
Wspomaganie kierownicy hydrauliczne
Zaciski hamulcowe ze stopu metali lekkich
Tarcze tylne i przednie wentylowane z włókna węglowego
Koła felgi RAYS magnezowe, 13 x 18 cali
Opony radialne Michelin, 31/71-18
Długość 4650 mm
Szerokość 1900 mm
Wysokość 1050 mm
Pojemność baku 35,2 l
Napęd TOYOTA HYBRID System - Racing (THS-R)
Silnik spalinowy V6 twin-turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Pojemność silnika 2,4 l
Rodzaj paliwa benzyna
Zawory 4
Moc silnika benzynowego 368 kW / 500 KM
Moc silników elektrycznych 368 kW / 500 KM
Łączna moc układu 736 kW / 1000 KM
Akumulator litowo-jonowy o dużej mocy, Toyota
Przedni silnik elektryczny AISIN AW
Tylny silnik elektryczny DENSO
Przetwornica DENSO

Dowiedz się więcej

Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia, dowiedz się więcej.

Zapewniają bezpieczeństwo na stronach Toyoty i podstawową funkcjonalność.

Ulepszają działanie usług, które oferujemy, umożliwiając analitykę, monitoring, wyświetlanie okien z kwestionariuszami i poprawę wydajności.

Umożliwiają zapamiętywanie danych logowania oraz innych wyborów dokonywanych przez użytkownika na stronie.

Pozwalają cieszyć się pełną funkcjonalnością, zapamiętują odwiedzone strony oraz umożliwiają wyszukiwanie usług w Twojej lokalizacji. Zaznaczenie tej opcji skutkuje wyświetlaniem lepiej dopasowanych reklam na stronie Toyoty i poza nią.