100 wodorowych Toyot Mirai we flocie taksówek w Paryżu

Sieć taksówkowa Hype stawia na ekologię

2018-07-24

W Paryżu można spotkać  już 100 zasilanych wodorem Toyot Mirai, należących do sieci taksówkowej Hype. Francuski start-up STEP (Société du Taxi Electrique Parisien), do którego należy Hype, planuje do 2020 roku rozbudować flotę wodorowych taksówek Toyoty do 600 aut.

Wodorowe taksówki w mieście nad Sekwaną

W grudniu 2015 roku do sieci taksówkowej Hype trafiły pierwsze Toyoty Mirai. Dwa lata później było ich już 75, a obecnie jest ich już 100. W ten sposób firma Hype stała się właścicielem największej floty samochodów wodorowych na świecie. Nie koniec jednak na tym. Zgodnie z planem Société du Taxi Electrique Parisien – do 2020 roku po Paryżu ma jeździć aż 600 Mirai.

Toyota Mirai zadebiutowała pod koniec 2014 roku, a od 2015 roku jest dostępna również w Europie. Średniej wielkości sedan stał się pierwszym model Toyoty z silnikiem elektrycznym, zasilanym ogniwami paliwowymi generującymi prąd w reakcji wodoru i tlenu. Auto ma moc 154 KM i charakteryzuje się dynamiczną jazdą oraz cichą pracą napędu nieemitującego żadnych spalin. Mirai rozpędza się do 100 km/h w 9 s, a jedynym produktem ubocznym działania ogniw paliwowych jest woda.

100 wodorowych Toyot Mirai we flocie taksówek w Paryżu

Sieć taksówkowa Hype została utworzona we współpracy z Toyotą oraz producentem wodoru, Air Liquide, zaopatrującym stolicę Francji w sieć stacji tankowania wodoru. Société du Taxi Electrique, właściciel marki Hype, realizuje swój program w ramach projektu ZEFER europejskiego publiczno-prywatnego partnerstwa Fuel Cells & Hydrogen Joint Undertaking. W Paryżu istnieje obecnie 6 stacji tankowania wodoru, zaś firma Air Liquide zainstalowała na całym świecie 100 takich stacji.

Paliwo przyszłości

Technologia wodorowa to sposób na czysty transport. Samochód wodorowy nie emituje dwutlenku węgla i szkodliwych substancji, a jedynie czystą wodę. Napędzający go silnik elektryczny i generujące prąd ogniwa paliwowe pracują bezgłośnie. Tankowanie wodoru trwa tylko kilka minut i przebiega podobnie do tankowania benzyny, zapewniając zasięg powyżej 500 km, a niekiedy nawet do 700 km. Energia elektryczna wytwarzana jest na pokładzie samochodu, dlatego nie jest potrzebny duży akumulator trakcyjny. W przypadku Toyoty Mirai wystarczy niewielka bateria z Priusa, w której magazynowana jest energia odzyskiwana podczas hamowania.

100 wodorowych Toyot Mirai we flocie taksówek w Paryżu
100 wodorowych Toyot Mirai we flocie taksówek w Paryżu - Klucze

Upowszechnienie technologii hybrydowej to sposób na zrównoważony rozwój i redukcję zanieczyszczenia powietrza w miastach. Paliwo to może być produkowane z wody bądź odpadów przy użyciu odnawialnych źródeł energii. Instalacje do wytwarzania wodoru zwiększają wydajność elektrowni wiatrowych, słonecznych czy wodnych, wykorzystując generowaną przez nie okresowo nadmiarową energię.

Toyota Mirai staje się samochodem flotowym również w innych europejskich miastach. W Londynie wypożyczalnia samochodów Green Tomato Cars udostępniła klientom 52 wodorowych samochodów. W Hamburgu powstała nowa flota serwisu ridesharingowego CleverShuttle, złożona z 35 wodorowych sedanów Toyoty.

Idealne rozwiązanie dla taksówkarzy

Toyota Mirai to kolejna niskoemisyjna technologia napędowa Toyoty, do której przekonują się również taksówkarze. Auta hybrydowe tej marki, takie jak Auris Hybrid, Prius czy 7-osobowy Prius+, od lat cieszą się dużym zainteresowaniem tej grupy zawodowej. Polscy kierowcy taksówek wpisują się w ten trend – chętnie wybierają hybrydy Toyoty ze względu na niskie zużycie paliwa bez ładowania akumulatora z gniazdka, niewielkie koszty eksploatacji, legendarną niezawodność oraz wysoki komfort jazdy z automatyczną skrzynią biegów i cichym napędem, który ogranicza zmęczenie podczas wielogodzinnej jazdy.

100 wodorowych Toyot Mirai we flocie taksówek w Paryżu

Dowiedz się więcej

Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK