Toyota na targach zaprezentuje dwa wodorowe koncepty

Salon Samochodowy w Tokio 2017

2017-10-19

Toyota zaprezentuje dwa wodorowe koncepty na targach w Tokio.

Autobus miejski Sora

Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Toyota planuje rozpocząć sprzedaż seryjnego modelu opartego na pojeździe koncepcyjnym w roku 2018. Ponad 100 egzemplarzy Sora trafi do sieci autobusów miejskich, głównie w obszarze metropolii tokijskiej, przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi Tokio 2020.

Toyota Sora
Pojazd użytkowy dający korzyści całej społeczności

Sora to autobus, który służy ludziom i jest przyjazny dla środowiska, zaś jego przydatność nie ogranicza się tylko do funkcji transportowych. Do zasilania autobusu zaadaptowano system ogniw paliwowych opracowany dla wodorowego samochodu Mirai (TFCS, Toyota Fuel Cell System), który odznacza się doskonałą charakterystyką ekologiczną. Napęd nie emituje dwutlenku węgla ani jakichkolwiek niepożądanych substancji, w szczególności tlenków azotu czy cząstek stałych. Autobus Sora wyposażony jest w wydajny system zasilania, który może pełnić rolę awaryjnego źródła prądu, dostarczającego zewnętrznym odbiornikom do 235 kWh energii elektrycznej przy mocy maksymalnej 9 kW.

Innowacyjne wyposażenie

Projektanci Toyoty wyposażyli autobus Sora w wiele nowatorskich rozwiązań, które do tej pory nie były jeszcze stosowane w Japonii. Należą do nich automatycznie składane siedzenia w miejscu przeznaczonym dla wózków dziecięcych czy inwalidzkich, które tworzą dodatkowe miejsca siedzące, gdy przestrzeń ta nie jest wykorzystywana przez wózki.

System automatycznego zatrzymywania się na przystankach śledzi linię prowadzącą na powierzchni jezdni i wykorzystując automatyczne sterowanie oraz hamowanie zatrzymuje autobus o 3 do 6 cm od krawędzi przystanku i nie więcej niż 10 cm przed lub za wyznaczoną linią czoła pojazdu. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie, co ma szczególne znaczenie dla pasażerów z wózkami dziecięcymi i korzystających z wózków inwalidzkich.

Toyota Sora
Technologie bezpieczeństwa

Nowością na japońskim rynku są także technologie bezpieczeństwa zastosowane w autobusie Sora. System monitorowania otoczenia opiera działanie na ośmiu wysokorozdzielczych kamerach umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Układ wykrywa pieszych lub rowerzystów wokół autobusu i ostrzega kierowcę o ich obecności za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych.

Funkcja kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu przyspieszaniu z myślą o bezpieczeństwie stojących pasażerów. Do ich komfortu przyczynia się także naturalny dla napędu elektrycznego brak konieczności zmiany biegów, który eliminuje szarpnięcia.

Większa wygoda dzięki ITS Connect

System ITS Connect, wykorzystujący łączność między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową do poprawy bezpieczeństwa jazdy, wraz z systemami wspierającymi konwoje autobusów oraz zapewniającymi pierwszeństwo na światłach (system PTPS, Public Transportation Priority Systems), zwiększają możliwości, szybkość, punktualność i wygodę transportu autobusowego.

Toyota Sora
Projekt nadwozia

Bryła pojazdu istotnie odbiega od tradycyjnego prostopadłościanu, typowego dla konwencjonalnych autobusów. Przednie i tylne światła wykorzystują diody LED. Dzięki takim rozwiązaniom autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi już na pierwszy rzut oka wyróżnia się spośród innych.

Specyfikacja
Pojazd Nazwa Sora
Długość / szerokość / wysokość 10 525 / 2 490 / 3 340 mm
Liczba miejsc (siedzące, stojące, kierowca) 79 (22+56+1)
Zespół ogniw paliwowych Nazwa (rodzaj) Toyota FC Stack (stały elektrolit polimerowy)
Moc maksymalna 2 × 114 kW (2 × 155 KM)
Silnik Rodzaj synchroniczny prądu przemiennego
Moc maksymalna 2 × 113 kW (2 × 154 KM)
Maksymalny moment obrotowy 2 × 335 Nm
Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru Liczba zbiorników 10
Nominalne ciśnienie robocze 70 MPa
Łączna pojemność 600 litrów
Akumulator trakcyjny Rodzaj Niklowo-metalowo-wodorkowy
Układ zasilania zewnętrznego Moc maksymalna / pojemność użytkowa 9 kW / 235 kWh
6-osobowy Fine-Comfort Ride

Samochód koncepcyjny Fine-Comfort Ride z napędem na ogniwa paliwowe to nowy przestronny samochód osobowy klasy premium o elastycznym silniku elektrycznym dużej mocy, zasilanym prądem z wodorowych ogniw paliwowych. Fine-Comfort Ride, jak każdy samochód zasilany ogniwami paliwowymi, nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie czystą wodę. Zasięg na poziomie 1000 km (wg japońskiego standardu JC08) jest dostępny po trwającym 3 minuty tankowaniu.

Toyota Fine-Comfort Ride
Projekt nadwozia

Nadwozie o ostrych krawędziach stylizowanych na szlifowany diament ma mocny, masywny przód i stopniowo zwęża się do tyłu. W ten sposób uzyskano komfortową przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń i dobre właściwości aerodynamiczne. Zastosowanie jednostek elektrycznych zamiast silnika spalinowego dało projektantom dużą swobodę. Koła zostały umieszczone na samych krańcach nadwozia, niemal eliminując zwisy. Osłona nadwozia zwiększa stabilność samochodu i dodatkowo go wycisza.

Toyota Fine-Comfort Ride
Wnętrze

Wnętrze jest tak zaprojektowane, aby ekran dotykowy i interfejs wirtualnego agenta były łatwo dostępne dla kierowcy i pasażera. Elektrycznie sterowane fotele można przesuwać i ustawiać w różny sposób, zmieniając układ wnętrza samochodu.

Toyota Fine-Comfort Ride
Toyota Fine-Comfort Ride
Specyfikacja Fine-Comfort Ride
Długość Szerokość Wysokość Rozstaw osi Liczba miejsc
4 830 mm 1 950 mm 1 650 mm 3 450 mm 6
Toyota Fine-Comfort Ride
Toyota Fine-Comfort Ride

Toyota zaprezentuje koncepcyjne modele Sora i Fine-Comfort Ride w Tokyo Big Sight podczas 45. targów Tokyo Motor Show 2017. Hasłem przewodnim tegorocznej wystawy, która potrwa 12 dni od 25 października do 5 listopada, jest „Beyond the Motor”. Dni prasowe odbędą się 25 i 26 października.

Toyota Fine-Comfort Ride

Dowiedz się więcej

Nasza polityka e-prywatności

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Za sprawą cookies zostają zapamiętane Twoje preferencje, np. wybrany salon dilerski. Jeśli chcesz dokonać ich zmiany, kliknij na: Zmień ustawienia cookies.