Toyota GT86 CS-R3 2017

Liczą się szczegóły

2017-08-10

Przy okazji Rajdu Rzeszowskiego można było po raz pierwszy w Polsce zobaczyć Toyotę GT86 CS-R3. To pierwszy nowy samochód rajdowy z napędem na tylną oś, który uzyskał homologację FIA (1995 rok). Przed sezonem 2017 inżynierowie TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) wprowadzili szereg usprawnień, które pozwoliły znacznie poprawić możliwości samochodu.

GT86 CS-R3 – niezrównane właściwości jezdne


GT86 CS-R3 dzięki tylnemu napędowi ma niezrównane właściwości jezdne i zapewnia kierowcy jedyne w swoim rodzaju doznania z prowadzenia. Dwulitrowy, wolnossący silnik benzynowy typu boxer rozwija moc do 232 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy do 235 Nm przy 6800 obr./min. Konstruktorom udało się podwyższyć moc i wyrównać przebieg momentu w całym zakresie prędkości obrotowych.

Większa moc, większa radość z jazdy


Widać to przede wszystkim przy niższych obrotach – przy 3500 obr./min moment zwiększono aż o 24%, a średni wzrost momentu w zakresie 2500–6500 obr./min to 19%. Efektem zwiększenia momentu jest podniesienie krzywej mocy aż do punktu mocy maksymalnej, co dało wzrost o około 6,6% w całym zakresie obrotów od 2000 do 8000 obr./min.

Toyota GT86 CS-R3 2017
Toyota GT86 CS-R3 2017
Lepsze osiągi


Kluczem do zwiększenia osiągów była optymalizacja układu dolotowego i wydechowego. Nowy airbox został opracowany przy użyciu modelowania matematycznego CFD (Computational Fluid Dynamics), a w układzie wydechowym firmy Milltek zastosowano kolektor w układzie 4-2-1. Staranny dobór geometrii obu układów pozwolił uzyskać niezakłócony przepływ powietrza i spalin zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach i w ten sposób zwiększyć moment przy niskich obrotach, zachowując dotychczasową moc maksymalną.

Maksymalne wykorzystanie silnika


Aby maksymalnie wykorzystać nową charakterystykę silnika, zoptymalizowano mapę wtrysku paliwa i zmodyfikowano sześciostopniową, sekwencyjną skrzynię biegów Drenth tak, by po zmianie przełożenia silnik pracował w najlepszym możliwym zakresie. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wzbogacono o trzecie, bardzo „krótkie” przełożenie i=5,714, które uzyskało homologację. Samochód wyposażono w przekonstruowane półosie dla zwiększenia ich trwałości przy zwiększonym momencie obrotowym.

Toyota GT86 CS-R3 2017
Toyota GT86 CS-R3 2017
Lżejsza chłodnica


By zagwarantować chłodzenie silnika również przy bardzo wysokich temperaturach powietrza, przeprojektowano chłodnicę i jej przewody. Przeniesiono chłodnicę oleju przekładni, zmniejszając w ten sposób długość jej przewodów i obniżając ich masę o 50%. Modyfikacja chłodnicy oleju mechanizmu różnicowego pozwoliła zmniejszyć jego masę aż o 65%.

Lepsza skuteczność


Grubość tarcz przednich hamulców w wersji szutrowej zmniejszono z 30 do 28 mm, obniżając w ten sposób masę nieresorowaną, co przełożyło się na lepszą pracę zawieszenia. Tarcze tylnych hamulców zmieniono na wentylowane, co poprawiło ich skuteczność przy częstym hamowaniu. Opracowano też nową, lżejszą o 20% osłonę miski olejowej do jazdy po szutrach.

Toyota GT86 CS-R3 2017
Dynamiczna i efektowna jazda


Po wprowadzeniu usprawnień Toyota GT86 CS-R3 umożliwia jeszcze bardziej dynamiczną i efektowną jazdę, dając zarówno startującym w rajdach załogom, jak i zebranym wzdłuż trasy widzom to, co w sporcie motorowym najważniejsze – niezrównane wrażenia.

Cena – od 84 tys. Euro bez VAT


Cena nowego GT86 CS-R3 z homologacją i sportowym wyposażeniem uwzględniającym podwozie i silnik po tuningu rozpoczyna się od 84 tys. Euro bez VAT.

Więcej informacji na stronie TMG www.toyota-motorsport.com, Twitterze (@TMGOfficial) oraz Facebooku (www.facebook.com/ToyotaMotorsport).


Silnik:

Typ

FA20

Rodzaj silnika

Boxer, 4 cylindry (B4)

Pojemność skokowa

1998 cm³

Maksymalna moc

232 KM

Maksymalny moment

235 Nm

Układ wydechowy

Milltek, typ sportowy

Zbiornik paliwa

70 l , typ FT3

Podwozie:

Nadwozie

Stalowe, samonośne z wentylacją dachu

Klatka bezpieczeństwa

R3 z homologacją FIA

Układ napędowy:

Rodzaj

Na tylną oś

Skrzynia biegów

6-stopniowa sekwencyjna Drenth 350

Mechanizm różnicowy

O ograniczonym poślizgu ze zmiennym podziałem momentów obrotowych

Przekładnia główna

Różne typy

Sprzęgło

Rajdowe sprzęgło z lekkim kołem zamachowym

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym z różnymi trybami pracy

Zawieszenie:

Typ

Przód: kolumny MacPhersona

Tył: wielowahaczowe

Amortyzator

Asfalt: Reiger, z potrójną regulacją tłumienia

Szuter: Reiger, z potrójną regulacją tłumienia

Stabilizator

Różne typy

Tarcze kół

Asfalt: OZ 7” x 17”

Szuter: OZ 6” x 15”

Hamulce:

Przednia tarcza

Asfalt: 330 mm x 30 mm

Szuter: 300 mm x 30 mm

Tylna tarcza

Asfalt: 295 mm x 10 mm

Szuter: 280 mm x 10 mm

Zacisk

Przód: Alcon, czterotłoczkowy

Tył: Alcon, dwutłoczkowy

Wymiary:

Ogólne wymiary:

Długość: 4240 mm

Szerokość: 1775 mm

Rozstaw osi: 2570 mm

Minimalna masa samochodu

1080 kg (zgodnie z przepisami)

Dowiedz się więcej

Nasza polityka e-prywatności

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Za sprawą cookies zostają zapamiętane Twoje preferencje, np. wybrany salon dilerski. Jeśli chcesz dokonać ich zmiany, kliknij na: Zmień ustawienia cookies.