Prius Plug-in Hybrid pobija rekord średniego spalania

0,8 l na dystansie 100 km stało się faktem

2017-11-09

Dziennikarz motoryzacyjny z portalu antyweb.pl Tomasz Niechaj postanowił sprawdzić, czy Toyota Prius Plug-in Hybrid faktycznie spala średnio 1,0 l paliwa na 100 km. W tym celu wybrał się w podróż, która miała to zweryfikować. Wynik testu zaskoczył nawet samego autora: 0,8 l/100 km.

Narodziny pomysłu

Od kiedy w 2012 roku Toyota wprowadziła na rynek Priusa Plug-in, pierwszą hybrydę z możliwością ładowania z zewnętrznych źródeł prądu, coraz więcej producentów zaczęło oferować modele z napędem tego typu. Głównym założeniem stosowania takiej technologii jest małe zużycie paliwa i możliwość przejechania większego dystansu bez użycia silnika spalinowego.

W przypadku Toyoty Prius Plug-in Hybrid oficjalne dane mówią o średnim spalaniu na poziomie 1,0 l/100 km oraz zasięgu w trybie elektrycznym do 50 km. Takie liczby robią imponujące wrażenie, dlatego też w głowie Tomasza Niechaja, który na co dzień zajmuje się badaniem nowych technologii w motoryzacji, narodził się pomysł, aby sprawdzić te osiągi w rzeczywistości.

„Dostałem zaproszenie na rajd, w trakcie którego samodzielnie prowadziłem Priusa Plug-in i na odcinku 115 km uzyskałem wynik 1,5 l/100 km, co jak się domyślacie, wprawiło mnie w zdumienie. Nie sądziłem bowiem, że uda się zużyć tak mało paliwa” – wspomina Tomasz Niechaj. „Zdecydowałem się jednak podjąć wyzwanie i przy pierwszej nadarzającej się okazji wykonać test w Polsce na dystansie… 100 km”.

Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
W drogę

Okazja taka nadarzyła się w pewien gorący letni dzień 2017 roku, kiedy dodatkowo musiała działać klimatyzacja mająca wpływ na pobór energii z akumulatorów. Jak przyznaje sam autor pomysłu, przeprowadzenie testu musiało opierać się na warunkach zbliżonych do tych, które mają miejsce podczas oficjalnych prób modelowych.

„Skoro Toyota deklaruje, że kierowca testowy przejechał 100 km, to nie pozostaje nic innego, jak przeprowadzić pomiar właśnie na takim dystansie” – wyjaśnia Tomasz Niechaj. „Dodatkowym założeniem było znalezienie takiej trasy, by dokładnie połowę jej długości przejechać w zadane miejsce i z niego wrócić tą samą drogą. Zdecydowałem się na przejazd spod stacji ładowania na Ursynowie w Warszawie do miasta Warka, gdzie przy Pomniku Lotników Polskich wypadało dokładnie 50 km. Łatwo licząc, wraz z drogą powrotną uzyskam 100 km. Tak przygotowany plan wdrożyłem też w życie...”

Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Twarde dane a rzeczywistość

Przebieg i wynik testu można prześledzić w obszernym filmie, w którym Tomasz Niechaj udokumentował całą przejechaną trasę oraz podzielił się niezwykle interesującymi spostrzeżeniami. A oto twarde dane: średnie zużycie paliwa na dystansie 100 km to raptem 0,8 l, a całkowity zasięg wyłącznie na silniku elektrycznym wyniósł blisko 65 km.

„Zapis o 1 litrze na 100 km w specyfikacji nie pojawił się tam przypadkiem i jak wykazał mój test: jest on w pełni uzasadniony” – podsumowuje Tomasz Niechaj. „Prius Plug-in Hybrid naprawdę jest tak oszczędny. Choć w sumie powinienem powiedzieć: jest jeszcze bardziej oszczędny, bo poprawiłem ten wynik o 20%, z czego jestem bardzo dumny”.

Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Jest się z czego cieszyć

Końcowe wnioski i wrażenia z jazdy Priusem Plug-in Hybrid opisane w obszernym materiale Tomasza Niechaja cieszą tym bardziej, że są one efektem jazdy w rzeczywistych warunkach drogowych, podczas codziennej eksploatacji samochodu. Niech najlepszą puentą tej historii będą słowa samego autora:

„Jeździłem już większością hybryd typu Plug-in i wiem, że żadne konkurencyjne auto nie może nawet zbliżyć się do wyniku uzyskanego przez Priusa. (...) Im więcej aut hybrydowych testuję, tym bardziej doceniam rozwiązania zastosowane w Priusie Plug-in. (...) Wyraźnie czuć, że nad każdym aspektem pomyślano i nic nie jest tutaj dziełem przypadku.”

Gratulujemy wyniku i także czujemy dumę z tak spektakularnych osiągów Priusa Plug-in Hybrid.

Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania
Toyota Prius Plug-in z rekordem średniego spalania

Dowiedz się więcej

Nasza polityka e-prywatności

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Za sprawą cookies zostają zapamiętane Twoje preferencje, np. wybrany salon dilerski. Jeśli chcesz dokonać ich zmiany, kliknij na: Zmień ustawienia cookies.